klaar voor een rondje Afrika

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Thimba

Re: klaar voor een rondje Afrika

Berichtdoor Thimba » 18 Sep 2014, 19:17

ppw schreef:Gee, kijk met veel plezier naar je blog en verlekker me aan je foto's !!!
het is dat ik er geen tijd voor heb( slap excuus) maar ben zeer jaloers! ;)
oooiiiit ga ik je achterna!
maar totdan... DANK! :D

Hi,

Dank voor je compliment, stel ik zeer op prijs!
Tijd en geld zijn de twee cruciale factoren, en ik bevind me in de gelukkige omstandigheid dat ik beide heb. En niet te vergeten: een lieve partner die mij de ruimte laat om een jaar alleen door Afrika te reizen. Zo heb je er niet veel!

Cheers from Nairobi, Kenia,

Gee

Thimba

Trigger happy met een lasergun

Berichtdoor Thimba » 20 Sep 2014, 12:48

Afbeelding
All animals are equal, but some animals are more equal than others

Ik rijd door Zuid-Tanzania, en het is redelijk ontspannen. Behalve een pothole hier en daar - om je alert te houden - is de weg redelijk tot goed. Voor de dorpen is er een snelheidslimiet van 50 km, en er zijn drempels en ribbels om je eraan te helpen herinneren. En teveel politiemannen en -vrouwen met een lasergun om voor de naleving te zorgen. Ik weet dat een overschrijding van 1 km al een boete oplevert, dus ik blijf ruim onder de 50 tot ik zeker weet dat ik uit het dorp ben. Uit het niets springt een politieman tevoorschijn, triomfantelijk zwaaiend met zijn speeltje, en met een "Ik heb je!" glimlach op zijn gezicht laat hij me de 63 zien op het kleine schermpje.

Meer op: http://www.geehurkmans.com/Thimba

Thimba

Berichtdoor Thimba » 28 Sep 2014, 17:43

Beste forumleden,

Mijn ervaren Land Rover Defender is te koop na en jaar Afrika. Ik hoop ergens november terug te zijn in NL.
Zij heeft de reis goed doorstaan en is klaar voor een nieuw avontuur. Met pijn in mijn hart neem ik afscheid van mijn droomauto na 18 jaar.
De auto is expeditieklaar voor lange reizen, en altijd professioneel onderhouden door ET in Coevorden (facturen t.i.z.). Mocht je interesse hebben, mail me dan even, dan geef ik je een volledige lijst van de uitrusting.

Richtprijs: 15.000 euro

Afbeelding

Hartelijke groet,

Gee
Laatst gewijzigd door Thimba op 30 Sep 2014, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 28 Sep 2014, 18:45

Een jaar gaat snel voorbij zeg. Zonde dat de wagen weg gaat.

Thimba

Agressieve ontmoetingen in Ethiopie

Berichtdoor Thimba » 12 Okt 2014, 18:01

Ethiopië scoort hoog in mijn top 5 van mooiste Afrikaanse landen. Bergachtig, een koele bries, alle schakeringen groen, bijna pastoraal, redelijk goede wegen, ideale voorwaarden voor een road trip. Maar nog niet eerder in Afrika ontmoette ik zoveel agressie als hier. En dan bedoel ik niet het constante gebedel, ik bedoel niet de kinderen die luidkeels "You, You!" schreeuwen, en "Farangi!" (buitenlander), en ik bedoel ook niet de mensen die midden op de weg lopen en boos reageren als ik wil passeren. Ik zal een paar voorbeelden geven:

Een kind ziet me aankomen rijden, pakt een steen van de grond en gooit die naar de auto.

In Addis Ababa loopt een man schreeuwend naast de auto mee, duidelijk om naar Thimba uit te halen. Thimba geeft een enorme blaf en gromt als een echte leeuwenjager (Thimba is Swahili voor leeuwenjager). De man springt van schrik 2 meter achteruit. Applaus van omstanders (voor Thimba, neem ik maar aan).

In een dorpje moet ik afremmen voor een vrachtauto. Een man ziet Thimba en rent schreeuwend op haar af, ogen wijd open gesperd, het schuim op de mond. Hij tast in zijn broekzak om er iets uit te halen, een mes misschien om Thimba aan te vallen? Ik accelereer en passeer de vrachtauto aan de rechterkant, hetgeen nog meer agressieve reacties van dorpelingen oplevert.

Afbeelding
Is dit een uitnodiging voor agressief gedrag?

Thimba

Een grens, twee extremen: van Ethiopië naar Soedan.

Berichtdoor Thimba » 19 Okt 2014, 20:34

Afbeelding
Bushcamp bij de Meroe pyramiden, Sudan

Een gewone, zaterdagse grensovergang.

Ik verlaat het Ethiopische hoogland en daal af naar een kompleet andere wereld, lijkt het. Natuurlijk is er de hitte: Soedan moet wel het heetste land van het continent zijn. Na de koele bries in de bergen slaat de hitte je om de oren als de vlammen van het vagevuur. Onder dergelijke klimatologische omstandigheden mogen de grensformaliteiten wel voorbeeldig zijn: vriendelijke beambten die ijverig alles stempelen wat je ze maar voorlegt, als je al moet wachten dan graag in een AC ruimte, en een parkeergelegenheid in de schaduw van een mooie mango boom.
Nadat de Ethiopische douaneman mijn papieren minutieus heeft bestudeerd, loopt hij naar buiten en wil de auto van binnen en van buiten controleren.
"Wat zit er in deze krat?"
"Eten, drinken, dat soort spul."
"En in deze?"
"Vuil ondergoed en stinkende sokken."
"Waar is het chassisnummer?"
"Dat staat op het carnet dat je in je handen hebt."
"Waar staat het op de auto?" De Defender is één grote modderbak na de slechte wegen in het laatste deel van Ethiopië.
"Ergens daar onder een dikke laag modder." Hij laat het er maar bij.
Nou, het krijgen van twee stempels duurde iets meer dan een uur. Niet slecht, maar er is voldoende ruimte voor verbetering!

Thimba

Vast in de woestijn van noord Soedan

Berichtdoor Thimba » 20 Okt 2014, 17:36

Afbeelding
Land Rover van de vrachtauto gereden. Dongola, Soedan

Ernstige pech!
Ik wou dat ik gewoon kon omkeren en terugrijden naar Dongola, maar de auto beweegt geen meter meer en laat een vreselijke rammel horen ergen van onderen. Ik bel Mazar, mijn fixer in Wadi Halfa, en hij praat met de mannen van de grenspost. Zij kunnen het repareren voor 200 Egyptische ponden (22 euro). Na een uur werk - ze hebben de voorste propshaft er onder vandaan gesloopt - probeer ik opnieuw te rijden, maar opnieuw alleen maar de rammel. Volgens de mannen is het de transferbox (hartelijk dank, "Dirty Harry", de zogenaamde monteur in Windhoek - hij heeft een visitekaartje met daarop: Harry, voor al uw Land Rover problemen! - Hoe toepasselijk!).

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Okt 2014, 18:32

autsch.... PTO deksel er al eens vanaf geschroefd en gekeken of de uitgaande as van de hoofdbak niet ronddraaid in het inputgear (in dat geval nieuwe as in de hoofdbak nodig en nieuw inputgear.... die as in de bak moet wel de bak volledig voor uit elkaar :roll:
gone

Thimba

Berichtdoor Thimba » 20 Okt 2014, 19:45

Roger B. schreef:autsch.... PTO deksel er al eens vanaf geschroefd en gekeken of de uitgaande as van de hoofdbak niet ronddraaid in het inputgear (in dat geval nieuwe as in de hoofdbak nodig en nieuw inputgear.... die as in de bak moet wel de bak volledig voor uit elkaar :roll:

Hi Roger,

Leuke klus, maar echt iets voor als ik weer thuis ben. Hij moet het nog zo'n 1.500 km volhouden, van zuid naar noord Egypte over goede wegen. Moet kunnen!
Auto gaat begin november op de boot naar Rotterdam en komt dan twee weken later aan. Insh"Allah, uiteraard :D

Cheers vanuit Wadi Halfa, Sudan,

Gee

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Okt 2014, 19:54

kameel er voor spannen?

als de splines gaar zijn kun je misschien nog een tijd rekken met en vers inputgear, maar ook dat gaat door de speling dan wel weer naar de haaien
gone

Terug naar “Reizen”