Vastgelopen truck die de weg blokkeert, CongoHeftig off-roaden in Congo!Na de grensovergang Gabon-Congo bij Ndendé wachten nieuwe off-road uitdagingen. Modder en mandiepe waterputten in de weg, tot de rand gevuld met water na de regen van de laatste dagen. Je kunt onmogelijk inschatten hoe diep die waterputten zijn, en in sommige duikt de Land Rover met zijn neus zo diep naar voren dat het modderwater over de moterkap stroomt, tegen de voorruit. Ik ben steeds weer verrast wat de auto aan kan in deze situaties (en met zo'n ervaren chauffeur, uiteraard, ahum…)
En dan maak een beginnersfout. Ik blijf te lang in een paar diepe geulen rijden, ze worden dieper en dieper. Ik weet dat ik moet stoppen, achteruit rijden, en over de schouders moet rijden, maar ik denk: dat gaat net en geef nog wat extra gas om momentum te behouden. Het achterdiff boort zich met veel gekraak in de harde, korstige aarde. Alle 4 wielen zijn vrij, en ik probeer voorzichtig om de auto uit de geulen te manouvreren. Geen kans. Volledig vast. Er is maar een oplossing: Hi-Lift and schop.
Als ik de auto met de Hi-Lift omhoog krik, neemt een voorbijgaande jongeman op een brommer de schop. gaat onder de auto aan het werk, en haalt de aarde onder het diff vandaan. Na een half graven laat ik de auto zakken en slaag er in om achteruit vrij te komen!
Meer op:
http://www.geehurkmans.com/Thimba