Roger schreef:Geweldig inderdaad en ik begrijp dat je alleen gaat. Heb zelf ook 1,5 jaar in mn eentje in een Toyota Landcruiser (sorry) door heel australie gereden.
Is een volledig andere ervaring dan samen. Je staat meer open voor contacten met locals.
Keerzijde is het delen van mooie ervaringen ( en het tegenovergestelde de onvermijdelijke dieptepunten).
Maar Afrika boezemt me nog steeds angst in. Hoewel nr 1 op de wishlist. De angst is wellicht onterecht.
De media is er in ieder geval in geslaagd mij af te schrikken om daar te gaan toeren.
Vind het dus super dapper.
succes
Roger
Hi Roger,
Bedankt!
Kan me voorstellen dat er door de media een beeld wordt geschetst waardoor het lijkt alsof heel Afrika een grote ellende is. Er gaat ook bijna geen dag voorbij of er wordt wel weer nieuwe chaos gemeld, zoals nu in de Centraal Afrikaanse Republiek. Daar staat tegenover dat de meeste delen van Afrika goed te bereizen zijn en de mensen bijzonder gastvrij en vriendelijk. Als "overlander", zeker in je eentje, blijft het zaak om je goed voor te bereiden en je overal van de laatste actuele situatie op de hoogte te stellen. Flexibiliteit en geduld (en de tijd om geduld te hebben) zijn een absolute voorwaarde; je niet ergeren aan zaken die afwijken van je eigen westerse normen en waarden, maar open staan voor en genieten van alles wat op je afkomt. En te allen tijde je route en je plannen kunnen en willen aanpassen aan de lokale eisen. En niet schromen om wanneer nodig je te laten begeleiden door een lokale gids; dat doe ik bv in Mauritanie, waar ik een week lang een jonge gids heb ingehuurd die met mij door de Mauritaanse Sahara trekt.
Reizen door Afrika - zeker West-Afrika, en landen als Congo, Angola en Zuid-Soedan - vormen zo'n beetje het laatste avontuur voor overlanders. Als dat eenmaal trekt, gaat het niet meer weg. Begin eens met een paar tochten in Marokko, en trek dan vooral de binnenlanden in en de Sahara. Dat is een fantastische eerste ervaring met het Afrikaanse continent, betaalbaar en veilig. Kun je zo met gezin naar toe. Als je dat eenmaal hebt geproefd, heb je de "overlander's bug" zo te pakken!
Happy travels,
Gee