Is dat nu wel slim...?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
2Meter

Re: Is dat nu wel slim...?

Berichtdoor 2Meter » 17 Okt 2013, 12:33

2Meter schreef:Ik zie er namelijk maar een handjevol te koop waarvan er één op grijs, één met 8 eigenaren in 13 jaar, één veel te duur (in Schagen of all places), één bij een handelaar die als sjoemelaar bekend staat, één al verkocht en dan hou ik er geloof ik nog eentje over bij Ter Horst (met twee deuken maar daar valt overheen te komen al vind ik de prijs ook stevig).

Oja, en bij Ter Horst staat een ex-Marine waarvoor ze op geel 15.500 vragen. Vind ik eigenlijk nogal veel al heeft 'ie maar 107dkm en is van eind '04 dus je zou er nog behoorlijk mee vooruit moeten kunnen.
Misschien is dat wel wat...

Iemand enig idee of er bij een ex-marine nog specifieke aandachtspunten zijn?
(Afgzein van het feit dat hij nogal kaal is / weinig van de eerder genoemde extra's heeft.

• Edit: als ik nog eens goed kijk naar die roestige lijn onder de achterdeur, het ietwat afgeleefd interieur en de niet gangbare koppeling/trekhaak denk ik dat ik 15.500 toch wel erg veel vind voor die wagen...
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2013, 13:50

Roger B. schreef:Hoe rij je een 110 7 persoons op grijs kenteken?

Gewoon, geheel legaal. Grijs kenteken, geel MRB (en geen opcenten).

Als je weet waar je naar moet zoeken vind je ze gewoon zo, netjes met 7 zitplaatsen, op de RDW-site.

Afbeelding 8.jpg
Afbeelding 10.jpg
Afbeelding 13.jpg

Deze auto heeft dus gewoon rondom ramen etc. (Ik heb een kleine afwijking, ik kijk altijd even wat beter, en toen viel het kenteken op.)

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Okt 2013, 14:37

Er is een verschil tussen "grijs kenteken" en als bedrijfswagen op kenteken staan. Grijs kenteken is een belastingtechnische bepaling, Bedrijfswagen op kenteken is een technische bepaling.

Voor zo'n auto betaal je gewoon volledig geelkentekentarief. Alleen als de auto voldoet aan de inrichtingseisen voor grijs kenteken hoef je als particulier geen opcenten te betalen.

de defender wordt al een tijd alleen nog als "bedrijfswagen" op kenteken gezet ookal is het een personenversie. Dit heeft,net als het verdwijnen van de huidige defender in zijn geheel, te maken met regelgevingen. De defender voldeet niet meer aan de regelgeving om als personenauto toegelaten te worden.

Als (de meeste) mensen het over "grijs kenteken" hebben bedoelt men een auto die voldoet aan de inrichtingseisen voor grijs kenteken motorrijtuigbelasting (of voor particulieren zonder opcenten) :roll:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2013, 15:29

Roger B. schreef:En grijs kenteken Maar zo'n auto betaal je gewoon volledig geelkentekentarief. Alleen als de auto voldoet aan de inrichtingseisen voor grijs kenteken hoef je als particulier geen opcenten te betalen.

Ik weet niet beter dan dat de provinciale opcenten alleen naar "de kleur" van het kenteken kijken en niet naar de MRB-inrichtingseisen.

Als ik het belasting-invul-schemaatje http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/autobelastingen/vraag-en-antwoord/hoeveel-motorrijtuigenbelasting-mrb-moet-ik-betalen.html invul, dan vul ik in

Afbeelding 15.jpg

en dan in het vervolg-formulier diesel en het gewicht

Afbeelding 16.jpg

en dan krijg ik géén vraag over welke provincie, maar direct een uitkomst en dus een bedrag zonder de provinciale opcenten.

Maar ... het is natuurlijk mogelijk dat hier een aparte regelgeving bestaat ... Roger B. weet je hierover meer ???

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Okt 2013, 15:55

Jij kiest op die site dat het een bestelauto is, maar dat doe je in geval van zo'n 77persoon defender 110 onterecht, dat is het eeuwige verschil tussen RDW en Belastingdienst. voor de belastingdienst is een auto pas bedrijfswagen/camper etc als aan de door hun daaraan gestelde eisen voldaan wordt.

Dat de RDW een auto als bedrijfswagen betiteld betekent niet dat ie dat voor de belastingdienst ook is...

leuker kunnen ze het niet maken, duidelijk ook niet blijkbaar :roll:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2013, 16:58

Roger B. schreef:Jij kiest op die site dat het een bestelauto is, maar dat doe je in geval van zo'n 7 persoon Defender 110 onterecht, dat is het eeuwige verschil tussen RDW en Belastingdienst. voor de belastingdienst is een auto pas bedrijfswagen/camper etc als aan de door hun daaraan gestelde eisen voldaan wordt.

Dat de RDW een auto als bedrijfswagen betiteld betekent niet dat ie dat voor de belastingdienst ook is...

leuker kunnen ze het niet maken, duidelijk ook niet blijkbaar :roll:

Dag Roger,

Ik weet niet beter dan dat ook voor een 110 dubbelcabine-pickup (oftewel een 110 CrewCab) géén provinciale opcenten verschuldigd zijn (als die laatste, zoals gewoonlijk, op grijs kenteken staat).
Ik dacht, want daar staat het ook expliciet vermeld, dat die lastige set van speciale aanvullende eisen alléén van toepassing is bij het hoofdstuk BPM. Voor een 7 persoons Defender 110 betaal je dus, net als voor zo'n 110 CrewCab wel de BPM.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Okt 2013, 19:14

ik heb geen crewcab 110, geen idee... ik weet niet beter dan dat een auto die niet aan de inrichtingseisen voor grijs kenteken voldoet voor de belastingdienst DUS geel kenteken is en zie dus niet in waarom dat voor mrb anders zou zijn dan voor BPM, en waarom een particulier met (bijvoorbeeld zo'n crewcab) dan wel dezelfde "korting" krijgt als voor een volledig grijs kenteken en een bedrijf niet
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2013, 19:29

Roger B. schreef:ik heb geen crewcab 110, geen idee... ik weet niet beter dan dat een auto die niet aan de inrichtingseisen voor grijs kenteken voldoet voor de belastingdienst DUS geel kenteken is en zie dus niet in waarom dat voor mrb anders zou zijn dan voor BPM, en waarom een particulier met (bijvoorbeeld zo'n crewcab) dan wel dezelfde "korting" krijgt als voor een volledig grijs kenteken en een bedrijf niet

Tja Roger B., je ziet wel meer niet ... 't begon ermee dat een 7 persoons Defender niet op een grijs kenteken kon, terwijl er gewoon "grijze" 7 persoons Defenders rondrijden en als zodanig bij de RDW erkent zijn (de desbetreffende auto is overigens zwart).

(Om eerlijk te zijn: ik weet het ook niet zeker, maar de Belasting-site zegt niet direct "Pas Op" er zijn uitzonderingen ... en die provinciale opcenten zijn nu eenmaal een beetje een rare eend in de bijt).

Als "Auswanderer" zijn voor jou de NL-belastingtarieven natuurlijk ook wat "ver van je bed".

Groeten MarcS

blablabla bla
ik zei niet dat ie niet op grijs kon, ik vroeg hoe je hem op grijs rijdt.... en grijs is zonder BPM, zonder hoog tarief belasting... en ik heb je nog niet zien antwoorden hoe je dat dan voor elkaar krijgt met 7 persoons.

grijs kenteken is niet gelijk aan als bedrijfswagen aangemerkt worden door de RDW

en hoeveel ik wel of niet met nederlandse belastingtarieven te maken heb heb jij nul komma nul weet van en heeft ook niks te maken met mijn woonplaats.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2013, 19:45

2Meter schreef:Oja, en bij Ter Horst staat een ex-Marine waarvoor ze op geel 15.500 vragen. Vind ik eigenlijk nogal veel al heeft 'ie maar 107dkm en is van eind '04 dus je zou er nog behoorlijk mee vooruit moeten kunnen.
Misschien is dat wel wat...

Iemand enig idee of er bij een ex-marine nog specifieke aandachtspunten zijn?
(Afgzien van het feit dat hij nogal kaal is / weinig van de eerder genoemde extra's heeft.

• Edit: als ik nog eens goed kijk naar die roestige lijn onder de achterdeur, het ietwat afgeleefd interieur en de niet gangbare koppeling/trekhaak denk ik dat ik 15.500 toch wel erg veel vind voor die wagen...

Tja, een beetje kaal, maar wel een NAS-achterbumper (die ik niet mooi vind) en een "NAVO" koppeling (waar sommigen een moord voor doen, vooral als die "goedgekeurd" zou zijn).

Waarschijnlijk heeft de auto wel een keurig onderhoud gehad, en omdat het geen typische "mariniers" auto is is de enige zorg dat ie waarschijnlijk wat dichter bij zee z'n werk gedaan heeft.

Relatief nieuw en weinig kilometers ... dat zijn de pluspunten (en voor mij zou de kleur ook een pluspunt zijn: Caledonian Blue hoort in mijn ogen tot de mooiste kleuren op de Defender). Omdat een Td5 motor-blok als het niet wordt mishandeld het "eeuwige" leven heeft (dwz meer dan 500.000 km is mogelijk) moet je je echter niet blind staren op het kilometrage. De manier waarop de auto gebruikt/bereden is is belangrijker, en jammergenoeg kan je dat niet echt zien, hoogstens vermoeden.

Groeten MarcS

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 17 Okt 2013, 20:49

Landmarcs schreef:Tja, een beetje kaal, maar wel een NAS-achterbumper (die ik niet mooi vind) en een "NAVO" koppeling (waar sommigen een moord voor doen, vooral als die "goedgekeurd" zou zijn).

Waarschijnlijk heeft de auto wel een keurig onderhoud gehad, en omdat het geen typische "mariniers" auto is is de enige zorg dat ie waarschijnlijk wat dichter bij zee z'n werk gedaan heeft.

Relatief nieuw en weinig kilometers ... dat zijn de pluspunten (en voor mij zou de kleur ook een pluspunt zijn: Caledonian Blue hoort in mijn ogen tot de mooiste kleuren op de Defender). Omdat een Td5 motor-blok als het niet wordt mishandeld het "eeuwige" leven heeft (dwz meer dan 500.000 km is mogelijk) moet je je echter niet blind staren op het kilometrage. De manier waarop de auto gebruikt/bereden is is belangrijker, en jammergenoeg kan je dat niet echt zien, hoogstens vermoeden.

Groeten MarcS

Zou die lelijke achterbumper een beetje makkelijk te vervangen zijn of zit dat allemaal vastgelast? Ik vind het niet zo geslaagd uitzien.
Overigens zou ik verwachten dat als 'ie geleden heeft van zilte omstandigheden dat al te zien moet zijn; iemand die weet waar je het best kunt kijken zou dat toch vrij snel moeten kunnen vaststellen?

Terug naar “Techniek”