2Meter schreef:Oké, dus de waarschijnlijkheid dat zo'n oud beestje het er goed vanaf brengt voor dagelijks gebruik is aan de lage kant.
Even verder researchen aan de hand van de tips die ik allemaal van jullie ontvangen heb.
Even om een idee te krijgen; wat denken jullie hier van:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=238290984Defender Td5 station van 2000 met 189k km en volgens adverteerder in "perfecte staat" voor EUR 11.500,-
Volgens mijn achterkant bierviltje berekening kost dat per maand
146 euro aan diesel (1000 km per jaar, tanken bij de Makro)
45 euro aan verzekering (Klaverblad)
188.33 mrb (Noord Brabant)
dat is samen EUR 380,14 per maand exclusief onderhoud, reparaties en afschrijving
Als je 't heel snel zegt lijkt dat niet eens zo idioot veel.
(Dat betaalde ik voor mijn vorige leasewagen aan bijtelling geloof ik.)
Of schrijf ik nu iets heel doms?
Ik zie niet al te veel "doms".
1000 per jaar zal wel 10000 per jaar zijn (of 1000 per maand?)
Ik "krijg" de diesel voor € 1,35 per liter (maar die wordt vast nog weer duurder), dus daar zit nog wat "ruis".
Verder weet ik niet hoeveel verzekering je voor die € 45,- krijgt, wellicht is Wiggers nog interessanter.
En de grootste hap, de MRB, daar is niet veel aan te doen (behalve emigreren, en dat kost ook het een en ander).
Qua onderhoud heb je afwisselend "grote" en "kleine" beurten iedere 20.000 km, de jaarlijkse APK en met wat geluk alleen wat slijtage delen.
Met wat pech een koppakking en nog veel meer .... (een deskundig oordeel vooraf helpt maar kan niet iedere onvoorzien ongemak voorkomen).
Qua afschrijving zit je wel goed, zolang de auto niet helemaal in de soep draait, en zelfs dan heb je met wat geluk nog een paar duizend €uro aan losse onderdelen.
O ja, de adverteerder zegt niks over ABS/ETC ... ik zou dat graag hebben, zeker als er "alledaags" mee gereden wordt. De auto remt er niet beter door (misschien zelfs minder) maar wel een stuk recht en zonder al te veel verrassingen.
Groeten MarcS