Is dat nu wel slim...?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

Re: Is dat nu wel slim...?

Berichtdoor piet_g » 16 Okt 2013, 15:42

R1200C schreef:Lees je even in voordat je geld uit gaat geven. Land Rover is namelijk (ik geloof bij de SIII) overgestapt op "normale" maten.

niet helemaal.. onze series 3 is allemaal engelse maten (buiten dan alle boutjes die we vervangen hebben :P). ik weet niet of de maten ook om gegaan zijn, maar ergens in 1980 zijn ze wel van schroefdraad gewisseld (imperial naar metries).

over het algemeen gebruiken wij metries en imperial door elkaar en dat past meestal gewoon goed (ja ik weet het de maten zijn niet helemaal gelijk :P). het is bij de kleinere en grotere maten dat je werkelijk zoveel verschil krijgt dat het niet gaat.. of wanneer bouten echt heel vast zit, dan is dat kleine verschil net funest en draai je je bout rond.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Okt 2013, 15:48

Roger schreef:Voor het geld dat je bereidt bent neer te tellen zou ik een nieuwere Defender kopen. Een 300tdi of zelfs een vroege TD5 vind je ook voor dat geld. En dat zijn prima alledaagse auto's met een zelfde ruige uitstraling.

En dat rijdt zeker veel plezieriger.

Niet belastingvrij helaas.

Ik rijd zelf al 12 jaar een Defender TD5 110 en heeft me in die tijd slechts één keer laten staan, en zelfs dat was eigenlijk m'n eigen schuld.

Superauto. (Met de nodige irritante kwaaltjes uiteraard, maar valt mee te leven)

Precies ... ik reed ruim 10 jaar zonder pech onderweg (een keertje een accu die moe was noem ik geen pech, en dat was niet eens onderweg, een keertje een moe batterijtje in de "keyfob" is ook geen pech, dat is gewoon dom).

De enige keer dat ik een taxi nodig had, was .... nogal dramatisch ... maar ook niet echt de schuld van de Defender.

MCS_1848.jpg

Ik heb nu een nieuwe, maar deze oude trouwe blauwe is binnenkort 14 jaar oud en rijdt nog steeds rond.

Groeten MarcS

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 17:29

Oké, dus de waarschijnlijkheid dat zo'n oud beestje het er goed vanaf brengt voor dagelijks gebruik is aan de lage kant.
Even verder researchen aan de hand van de tips die ik allemaal van jullie ontvangen heb.

Even om een idee te krijgen; wat denken jullie hier van:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=238290984
Defender Td5 station van 2000 met 189k km en volgens adverteerder in "perfecte staat" voor EUR 11.500,-

Volgens mijn achterkant bierviltje berekening kost dat per maand
146 euro aan diesel (1000 km per jaar, tanken bij de Makro)
45 euro aan verzekering (Klaverblad)
188.33 mrb (Noord Brabant)
dat is samen EUR 380,14 per maand exclusief onderhoud, reparaties en afschrijving

Als je 't heel snel zegt lijkt dat niet eens zo idioot veel.
(Dat betaalde ik voor mijn vorige leasewagen aan bijtelling geloof ik.)

Of schrijf ik nu iets heel doms?

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 17:30

Landmarcs schreef:
Roger schreef:...
De enige keer dat ik een taxi nodig had, was .... nogal dramatisch ... maar ook niet echt de schuld van de Defender.

...

Dat ziet er niet best uit :shock:

WTF...

Roger

Berichtdoor Roger » 16 Okt 2013, 17:38

Veel beter idee.
Ik zou t wel weten.

TD5 is super fijn blok met mooie sound.

Maak in allebei een proefrit zou ik zeggen.
Weet zeker dat je voor de td5 kiest.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Okt 2013, 18:00

2Meter schreef:Oké, dus de waarschijnlijkheid dat zo'n oud beestje het er goed vanaf brengt voor dagelijks gebruik is aan de lage kant.
Even verder researchen aan de hand van de tips die ik allemaal van jullie ontvangen heb.

Defender Td5 station van 2000 met 189k km en volgens adverteerder in "perfecte staat" voor EUR 11.500,-

dat is samen EUR 380,14 per maand exclusief onderhoud, reparaties en afschrijving

Ik zie niet al te veel "doms".

1000 per jaar zal wel 10000 per jaar zijn (of 1000 per maand?)
Ik "krijg" de diesel voor € 1,35 per liter (maar die wordt vast nog weer duurder), dus daar zit nog wat "ruis".
Verder weet ik niet hoeveel verzekering je voor die € 45,- krijgt, wellicht is Wiggers nog interessanter.
En de grootste hap, de MRB, daar is niet veel aan te doen (behalve emigreren, en dat kost ook het een en ander).

Qua onderhoud heb je afwisselend "grote" en "kleine" beurten iedere 20.000 km, de jaarlijkse APK en met wat geluk alleen wat slijtage delen.
Met wat pech een koppakking en nog veel meer .... (een deskundig oordeel vooraf helpt maar kan niet iedere onvoorzien ongemak voorkomen).

Qua afschrijving zit je wel goed, zolang de auto niet helemaal in de soep draait, en zelfs dan heb je met wat geluk nog een paar duizend €uro aan losse onderdelen.

O ja, de adverteerder zegt niks over ABS/ETC ... ik zou dat graag hebben, zeker als er "alledaags" mee gereden wordt. De auto remt er niet beter door (misschien zelfs minder) maar wel een stuk recht en zonder al te veel verrassingen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Okt 2013, 19:20

Staar je vooral ook niet blind op dat belastingvoordeel van een oudje, een oudje vergt ook meer onderhoud ...beurtinterval van de td5 is twee keer of zelfs meer dat van een series3 en bij oudere autos gaat gewoon sneller iets stuk.

een deel, zoniet alles, van je belastingvoordeel stop je dus in hogere onderhoudskosten
gone

2Meter

Berichtdoor 2Meter » 16 Okt 2013, 20:37

Landmarcs schreef:
2Meter schreef:Oké, dus de waarschijnlijkheid dat zo'n oud beestje het er goed vanaf brengt voor dagelijks gebruik is aan de lage kant.

Ik zie niet al te veel "doms".

1000 per jaar zal wel 10000 per jaar zijn (of 1000 per maand?)
Ik "krijg" de diesel voor € 1,35 per liter (maar die wordt vast nog weer duurder), dus daar zit nog wat "ruis".
Verder weet ik niet hoeveel verzekering je voor die € 45,- krijgt, wellicht is Wiggers nog interessanter.
En de grootste hap, de MRB, daar is niet veel aan te doen (behalve emigreren, en dat kost ook het een en ander).

Qua onderhoud heb je afwisselend "grote" en "kleine" beurten iedere 20.000 km, de jaarlijkse APK en met wat geluk alleen wat slijtage delen.
Met wat pech een koppakking en nog veel meer .... (een deskundig oordeel vooraf helpt maar kan niet iedere onvoorzien ongemak voorkomen).

Qua afschrijving zit je wel goed, zolang de auto niet helemaal in de soep draait, en zelfs dan heb je met wat geluk nog een paar duizend €uro aan losse onderdelen.

O ja, de adverteerder zegt niks over ABS/ETC ... ik zou dat graag hebben, zeker als er "alledaags" mee gereden wordt. De auto remt er niet beter door (misschien zelfs minder) maar wel een stuk recht en zonder al te veel verrassingen.

Groeten MarcS

Inderdaad 1000 per maand. Ik probeerde even snel terug te rekenen naar maandbedragen.

Als het nu puur "voor erbij" was zou ik waarschijnlijk doorzoeken voor zo'n mooie series maar aangezien er toch wel iets van de auto verwacht wordt neig ik langzamerhand enigzins naar zo'n Defender. Effe verder denken dus...

Dank voor de tip v.w.b. ABS, ik ben zo gewend aan nieuw auto's dat ik daar niet aan gedacht had.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Okt 2013, 20:52

ABS/ETC is als ik me niet vergis met de Td5 pas gekomen, dus vanaf MJ99
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 17 Okt 2013, 08:35

Ehm Roger,
dit is volgens mij een TD5. bouwjaar 2000 en volgens de site een 5 cilinderblok.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Techniek”