Landmarcs schreef:Tja, als de langere schokbrekers precies even veel langer zijn als de spacers dik zijn (of zoveel als de veren netto langer zijn) dan hoeft er niks mis te gaan, en zijn 'r ook geen dislocation-cones nodig. O ja natuurlijk incl bumpstops die met een bescheiden veiligheidsmarge afgestemd zijn op de minimum-lengte van veren en/of shocks.
Nee Marc zo simpel is het niet.
Een langere demper heeft meer slag maar bouwt ook langer!
Dat moet ook wel, want de zuiger moet in ingeveerde toestand ergens blijven.
Daarnaast zijn de afmetingen van verschillende dempers allemaal net weer anders, je hebt het niet zo voor het kiezen.
Dus domweg achter langere dempers onder je auto zetten geeft heel snel als resultaat dat de veren dislocaten, en dat je in de knoei komt met de bumpstops. In dat geval moeten de turrets en demper mountings omhoog, tenminste als je het maximale uit je vering wilt halen. Je kunt het quick and dirty oplossen met bumpstops en dislocation cones.
Daarom zie je bij landrovers met 12'' demperslag of meer van die gekke bulten op de motorkap.
(in mijn race auto met 12'' coilovers toevallig dan weer niet omdat de dempers onder een hoek naar achter staan)