verhogen defender 110

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

Re: verhogen defender 110

Berichtdoor tim » 30 Sep 2013, 21:33

Lucas van Lierop schreef:Ok jongens nu zijn we lang genoeg warm gehouden met verhalen over veren en grijs kenteken. Ik wil doorgezaagde chassis zien!

Groet

Lucas, nog even geduld, maar het zal beloond worden!
Zoals Edward al aangaf, hebben we de energie even verlegd naar oa werkzaamheden aan zijn huis, en daar weer een slagje gemaakt de laatste 2/3 weken.
Afgelopen zaterdagmiddag wederom weer een deel gescoord, een fatsoenlijke harde huif/container voor op de hcpu bak.

Johnny is ook bezig met spannende dingen voor z'n 127, en als het goed is komt dat het najaar/winter ook op de rit staan.
Als dat allemaal doorgaat wordt dat met recht een "one off " in nederland.
Begreep van hem dat zelfs de leverancier in Engeland even achter z'n oren moest krabben aangaande het te maken verzoek..
Sommige mensen denken in het groot, erg groot...
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2013, 21:33

JoostKenya schreef:Het kan een prima oplossing zijn. Ik rijd zelf ook met 3.5 cm zelfgemaakte veerverhoger op de achteras. Dat is niets anders dan een paar vierkante plaatjes met 2 gaten erin.

Twee opmerkingen:
- veercomfort kan in bepaalde situaties bij dezelfde dempers slechter worden omdat door de demper de negatieve veerweg beperkt wordt. Op vlakke wegen zal dat geen verschil opleveren. Maar op slechtere wegen en op drempels zal het een effect hebben. Het nadeel van veerverhogers zit hem niet alleen in het hogere zwaartepunt. Een oplossing zojuist aangedragen door Edward, maar let op dat het past in combinatie met de standaard bumpstops. De dempers mogen ingaand niet als bumpstop gaan werken.

- "de lengte van de veer min de som van de dikte van de windingen" moet groter zijn dan de afstand tussen de as en de bumpstop!! :? :? Het mag niet mogelijk zijn dat alle windingen op elkaar komen te liggen. De bumpstop moet als het ware zijn werk blijven doen. Als je een achterveer hebt met veel windingen kan dit in combinatie met een 2'' spacer een probleem zijn. En het zal een mooie klap geven in het geval van volledig inveren.

Tussen de bumpstops moet je ook 2" spacers monteren, dan is alles weer in gelijke verhouding zoals het was. Behalve het caster en de hoeken van de cardanassen dan. :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 30 Sep 2013, 21:44

Edward schreef:Tussen de bumpstops moet je ook 2" spacers monteren, dan is alles weer in gelijke verhouding zoals het was. Behalve het caster en de hoeken van de cardanassen dan. :D

Ja natuurlijk. Maar die worden in de praktijk dan snel weggelaten zou ik denken. :cry:
Dus dan kunnen we het eens zijn dat de enige veilige oplossing in het geval van standaard dempers is:
- voor en achter 2'' spacers
- 2'' verlaagde turrets
- 2'' verlaagde rear shock mounts
- 2'' verlaagde bumpstop voor en achter
Alles zo te koop bij Paddock.

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2013, 22:44

JoostKenya schreef:
Edward schreef:Tussen de bumpstops moet je ook 2" spacers monteren, dan is alles weer in gelijke verhouding zoals het was. Behalve het caster en de hoeken van de cardanassen dan. :D

Ja natuurlijk. Maar die worden in de praktijk dan snel weggelaten zou ik denken. :cry:
Dus dan kunnen we het eens zijn dat de enige veilige oplossing in het geval van standaard dempers is:
- voor en achter 2'' spacers
- 2'' verlaagde turrets
- 2'' verlaagde rear shock mounts
- 2'' verlaagde bumpstop voor en achter
Alles zo te koop bij Paddock.

Yup en vooral niet de verhoogde bumpstops van TF nemen, want die ben je na drie keer rijden kwijt! Beter de originele met een spacer en die mag dan wel weer van TF zijn. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2013, 22:51

denk dat ik zelf voor langere schokdempers zou kiezen ipv de montage verlagen
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2013, 22:59

Roger B. schreef:denk dat ik zelf voor langere schokdempers zou kiezen ipv de montage verlagen

Heb ik ook gedaan, maar die braken af. :D :D

Net als 2" hogere veren monteren, maar die zijn alweer 15mm lager dan de standaard veren. :D :D

Veren zakken niet in lees ik hier steeds, maar Johnny heb z'n 90 2" verhoogd en die staat nu 15 centimeter hoger dan met de oude. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2013, 23:42

dat verhogingsveren, heavy duty nog wel, in dik een jaar hun verhoging bijna volledig inzakken lijkt me een teken dat het toch niet kan...goede veren voor weinig geld. Helaas is veel geld geen garantie voor kwaliteit
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Okt 2013, 00:33

Edward schreef:Veren zakken niet in lees ik hier steeds, ....

Edward,
Ik weet niet wat jij zoal leest, maar ik heb me de les laten lezen, en de boodschap was: veren worden niet maar zo slapper, ze worden wel korter.
Je kan een spiraalveer zien als een (opgerolde) lange torsiestaaf. De torsie blijft gelijk, dwz bij dezelfde kracht dezelfde verdraaiing, alleen raakt door de jaren heen de torsiestaaf een stukje "opgedraaid" (daarom had mijn oude R25 zo'n stoer uiterlijk, ondanks de één maatje grotere achterbanden).
Dat schroefveren in één a twee jaar al weer ingezakt zijn geeft wel te denken: de veren die ze in Solihull gebruiken zijn dan kennelijk kwalitatieve hoogstandjes.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Okt 2013, 08:44

Edward schreef:
Roger B. schreef:denk dat ik zelf voor langere schokdempers zou kiezen ipv de montage verlagen

Heb ik ook gedaan, maar die braken af. :D :D

Maar als je langere dempers monteert moet je dat niet combineren met verlaagde turrets en verlaagde schokmounts!
Voor langere dempers heb je juist eerder verhoogde shockmounts nodig. Ik heb voor 10'' Fox dempers op mijn 110, 40mm verhoogde turrets en shockmounts.

Wil je het goed doen is het uiteindelijk een heel gepuzzle en getest. Je hebt waarschijnlijk dislocation cones nodig en zult zien dat de stabilisator voor aan gaat lopen en achter om gaat klappen.

De oorzaak van die afgebroken dempers kan ook zijn dat het toch niet zo lekker ontworpen was. :( Ook van mijn Fox dempers zijn de bovenste pin mounts (ipv eye mounts) in de testperiode afgebroken doordat ze niet goed tegen een buigend moment konden. Achteraf waarschijnlijk de reden dat Landrover achter een eye-topmount gekozen heeft. Ik heb de dempers uit elkaar gehaal en extra doorgelast. En na wat experimenteren met de valving heb ik uiteindelijk een super veersysteem. :D :D

Als je deze ellende niet wilt kan je het beter standaard houden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Okt 2013, 09:41

Tja, als de langere schokbrekers precies even veel langer zijn als de spacers dik zijn (of zoveel als de veren netto langer zijn) dan hoeft er niks mis te gaan, en zijn 'r ook geen dislocation-cones nodig. O ja natuurlijk incl bumpstops die met een bescheiden veiligheidsmarge afgestemd zijn op de minimum-lengte van veren en/of shocks.

Verder is qua veer-karakter (incl.overhellen) het in ieder geval theoretisch beter de "spacers" op de veer te leggen ipv op de as (alleen staan daar praktische bezwaren in de weg, bovenop zou wel weer mooi combineren met dislocation cones).

En tenslotte, Ik kan me helemaal vinden in: "Als je deze ellende niet wilt kan je het beter standaard houden."
Ofwel: standaard is zo gek nog niet als compromis.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”