De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3
Re: De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3
Hear hear.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
Roger B. schreef:.....
ik wordt alleen altijd weerbarstig als mensen een heel merk of model als slecht afschilderen of de suggestie daarvan wekken. Landrover heeft een slechte naam, vooral ontstaan in de tijd van de series...... maar de realiteit is dat ze eigenlijk verdomd mooie, technisch hoogstaande en inventieve auto's maken, ook de kwaliteit is doorgaans lang niet zo slecht als men altijd roept
Tja, weerbarstigheid dat komt me bekend voor ...
Wellicht zou ik hierna een lijst citaten van ene Roger B. moeten opnemen waar de Defender wordt "afgeschilderd" (zeg maar "afgewaterd") ...
Maar ik doe het niet, laat een ieder al dan niet in de historie terugkijken, want een lijst citaten is weer een selectie en daarmee een persoonlijke inkleuring.
Nu ja, eentje dan, die vind je daar: viewtopic.php?f=16&t=4809&start=10#p38705
Groeten MarcS
-
Roger B.
dat een defender gewoon antiek en niet van deze tijd is, en van bedroevende bouwkwaliteit, is een feit, dat je dat accepteert omwille van charme en uitstraling is een keuze.
Dat is wat anders dan een heel merk als slecht betitelen op grond van een aantal veel op internet terug komende problemen (ongeacht of die problemen echte storingen zijn of zoals inhet geval van de in dit topic besproken fout, wellicht alleen een defecte accu als oorzaak hadden) dat er tegenover elke auto met een bepaald "veel voorkomend probleem" 10 a 100 rondrijden die dat probleem niet hebben ziet men over het hoofd, want tja, dat lees je niet op internet, want tevreden eigenaren melden niet op 5 fora dat ze tevreden zijn.....
Dat is wat anders dan een heel merk als slecht betitelen op grond van een aantal veel op internet terug komende problemen (ongeacht of die problemen echte storingen zijn of zoals inhet geval van de in dit topic besproken fout, wellicht alleen een defecte accu als oorzaak hadden) dat er tegenover elke auto met een bepaald "veel voorkomend probleem" 10 a 100 rondrijden die dat probleem niet hebben ziet men over het hoofd, want tja, dat lees je niet op internet, want tevreden eigenaren melden niet op 5 fora dat ze tevreden zijn.....
gone
Heb vandaag even een stukje in de nieuwe Range Rover gereden met een compressort erop.......
GEWELDIG!!!!!!
Ga toch maar weer hard werken om dure dingen te kunnen kopen, ik wil er ook 1!!
En het baasje heeft al 26K géén klachten en dit is z'n 6e Range......
Als jullie dit nou retweeten naar 10 andere fora is Roger ok tevreden.

Ben trouwens vandaag op en neer gestuiterd naar Eindhoven en heb weer 600 kilometertjes extra op de teller staan en ik ben ook nog steeds zeer content met m'n 130!
GEWELDIG!!!!!!
Ga toch maar weer hard werken om dure dingen te kunnen kopen, ik wil er ook 1!!
En het baasje heeft al 26K géén klachten en dit is z'n 6e Range......
Als jullie dit nou retweeten naar 10 andere fora is Roger ok tevreden.
Ben trouwens vandaag op en neer gestuiterd naar Eindhoven en heb weer 600 kilometertjes extra op de teller staan en ik ben ook nog steeds zeer content met m'n 130!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Dat is nou juist de charme van een Defender.
Dat ie NIET perfect is.
Het is z'n imperfectie die hem die charme geeft. Een giga uitstraling die zelfs de duurste. Merc hem niet nadoet. De go everywhere, kinderlijke simpliciteit is aanstekelijk. You love them or hate them.
Ik rijd nu 12 jaar een Defender 110 TD5 en zelfs als ik rijk zou zijn zou ik hem niet inruilen.
Alleen al het zwaaien van de ene defender eigenaar naar de ander is een speciaal iets. De ene idioot die de ander herkent.
Maar ik raak OT.
Sorry.
Mijn Defender heeft ook bizare ecu faults.
Ik leer er mee te leven.

Dat ie NIET perfect is.
Het is z'n imperfectie die hem die charme geeft. Een giga uitstraling die zelfs de duurste. Merc hem niet nadoet. De go everywhere, kinderlijke simpliciteit is aanstekelijk. You love them or hate them.
Ik rijd nu 12 jaar een Defender 110 TD5 en zelfs als ik rijk zou zijn zou ik hem niet inruilen.
Alleen al het zwaaien van de ene defender eigenaar naar de ander is een speciaal iets. De ene idioot die de ander herkent.
Maar ik raak OT.
Sorry.
Mijn Defender heeft ook bizare ecu faults.
Ik leer er mee te leven.
Life's a journey, not a destination.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger B. schreef:.... je wekt dan toch op zijn zachtst gezegd die suggestie dat je vind dat landrover slecht is .
Neen, niet dat Land Rover slechts maar hoogstens de onze !
Roger B schreef:ik noem de andere merken (oa) om aan te geven dat elk merk problematiek heeft, en dat veel van die problematiek inherent is aan elektronica die niet in de juiste omstandigheid moet funtioneren (zoals bijvoorbeeld onderspanning) dus dat dat niks merk specifieks is voor welk merk dan ook, ook niet voor Land Rover... dat jij de illusie hebt dat een Discovery het summum van autotechniek zou zijn en foutloos door het leven gaat.....ligt aan een te hoog ingesteld verwachtingspatroon.... maar als jij zulke verwachtingen hebt van elke auto kun je wel vaker teleurgesteld raken. Van vrijwel elk merk zijn er voertuigen met problematiek,en niet zelden lijken dat problemen die niet zouden moeten voorkomen.... helaas is de realiteit dat mechanica en elektronica niet foutloos funktioneren.
Vandaar:
Rob Pt schreef:Vertel mij wat .........trouwens meerdere van onze voertuigen vertonen deze verschijnselen en die hebben we nog steeds, óók zonder te beweren dat ze klote zijn ...........
Ik heb van geen enkel merk de illusie dat het het summum van autotechniek zou zijn.
Roger B schreef:ik wordt alleen altijd weerbarstig als mensen een heel merk of model als slecht afschilderen of de suggetie daarvan wekken.
Ik ook tenzij er steekhoudende argumenten gebruikt worden.
Maar voor mij is dit deel van de discussie hiermee afgesloten. Naast dat het steeds verder off-topic gaat, wordt het ook een herhaling van zetten.
Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor
-
Landmarcs
Roger B. schreef:dat een defender gewoon antiek en niet van deze tijd is, en van bedroevende bouwkwaliteit, is een feit, dat je dat accepteert omwille van charme en uitstraling is een keuze.
Roger schreef:Dat is nou juist de charme van een Defender.
Dat ie NIET perfect is.
Zie hier twee Rogers, twee verschillende kijken op hetzelfde.
En dit is zoals ik zelf ertegenaan kijk:
Ik kocht in 1999 voor ƒ 55.000 (= ± € 25.000) een nieuwe DefenderTd5, had nooit echte pech (dwz nooit stil komen staan), had geen rare onkosten, en was heel tevreden want de auto had een leuke uitstraling, reed gewoon vlot met het verkeer mee en bracht me waar ik wilde komen (en dat lukt niet met 99,x% van de auto's die je voor ƒ 55.000 kan kopen. Na 10 jaar en bijna 200.000 km kwam ie buiten mijn schuld op z'n "gepoetste" kant in een Franse greppel, was total-loss, en bracht nog bijna € 12.000 op.
Wat heb ik aan regensensoren, zelfdenkende koplampen, een airco met meer klimaatzones als je in heel Europa kan vinden of deuren die op de tiende millimeter precies sluiten ? Het enige wat ik daar aan heb is een enorm hoge extra-prijs en dus ook een enorm hoge extra afschrijving, en de zorg dat het stuk kan en stuk gaat. Nee, het gaat er niet om of ik het kán betalen (dat zal wel gaan, ik ben nl vaak redelijk zuinig, en heb dus eigenlijk heel wat financiële armslag), maar het gaat erom of ik het wíl betalen. De luxe Disco van een "maat" alhier vind ik best mooi, en ik snap ook die aanschaf wel gezien de wensen en mogelijkheden van de berijder, maar het is gewoon niet mijn ding.
Nu heb ik dus weer een Defender, hij was iets duurder, maar niet teveel (want weer grijs). En ik heb nu de "luxe" van elektrische ramen en AB-deursloten (met zo z'n plussen en minnen) en een verwarmde voorruit (had ik ook in de oude, dat is een leuke en nuttige luxe gezien de Defender-ontwaseming) en als volmaakt overbodig verwarmde stoelen (die kwamen bij de verwarmde voorruit).
Als je naar de aanschafprijs kijkt - ik kijk dan ook even naar wat zo'n auto bijv. in Frankrijk kost (daar heb je ook geen BPM) - dan krijg je dus eigenlijk erg veel auto voor een redelijke prijs. Ja, Ja, je krijgt ook wat ingebouwd ongemak, en je krijgt deuren die sluiten maar met een ruime tolerantie, maar precies genoeg. Ik krijg dus wat ik verwachtte (althans nadat een paar kleinere ongemakjes onder garantie opgelost zijn) en voor een concurrerende prijs.
Ik ... ik vraag me af als je de gemiddelde autokoper zou voorrekenen wat het allemaal kost: al die leuke extraatjes, dan vraag ik me af hoeveel mensen werkelijk € 1000 of ruim meer per jaar willen neertellen voor die regensensor, meegespoten spiegels, klimaatzones of leren stoelbekleding (vooral als je dan ook kan voorrekenen dat de gemiddelde man nog geen 2 weken per jaar in zijn auto zit).
Dus .... als ik een "grijze-muizen-auto" zou moeten kopen dan zou ik bijv. ook heel serieus kijken of ik tevreden kon zijn met een Dacia.
Groeten MarcS
Qua onderhoud kan een defender natuurlijk makkelijk concureren tegen alles wat ik gereden heb.
Maar als het om , verbeteren, vervangen en alle toeters en bellen gaat, dan niet natuurlijk !

Maar als het om , verbeteren, vervangen en alle toeters en bellen gaat, dan niet natuurlijk !
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007
Rob Pt schreef:... Zaterdag gaat er tijdelijk de oude accu weer in, die nog steeds maar een spanning van 10.3V heeft, auto starten met startkabels en dan eens kijken wat er gebeurt. Nieuwe accu mee en die plaats ik dan onderweg weer terug.
Vandaag dus de daad bij het woord gevoegd en vertrokken richting dealer. Zoals te verwachten werd het een echte 'stop & go rit' van 70 km. Zeven maal moeten stoppen binnen variërende afstanden. Uiteindelijk bij de dealer de auto aan de testapparatuur en Rob Stewart let op (
Lang verhaal kort: bij de dealer de nieuwe accu weer geplaatst en in een vloeiende, probleemloze rit weer huiswaarts gekeerd.
Wat hebben we nu geleerd ?
Roger B schreef:Elektronica doet nu eenmaal rare dingen als spanningen niet in de juiste range vallen
Rob Pt schreef:Vertel mij wat .........trouwens meerdere van onze voertuigen vertonen deze verschijnselen
is maar al te waar en is nu voor de zoveelste keer weer eens bewezen.
Maar ik heb goede hoop dat, in ieder geval bij ons, het probleem door de nieuwe accu is opgelost.
O ja, de oude accu is natuurlijk op milieuvriendelijke wijze bij de dealer afgevoerd dus als het toch nog steeds warmer wordt ........... niet naar mij wijzen !
Rob
Laatst gewijzigd door Rob Pt op 12 Okt 2013, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02