De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Berichtdoor Roger B. » 05 Okt 2013, 16:30

geen enkele accu is DICHT aangezien er gasvorming is (altijd wel iets) die weg moet. Daarom zat er vroeger in elk dopje een klein gaatje en zit er nu vaak (ook bij niet onderhoudsvrije accus)een ontluchting op met een slangaansluiting (die dan bij accu in de kofferruimte ofzo met een slangetje naar buiten gelegd wordt)

als ie op de kop al (veel) lekt, gaat dat vloeistof verlies ook via de onluchting. Maar ja, het is ook niet normaal om je accu op de kop te zetten.
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 08 Okt 2013, 23:32

Roger B. schreef:wat is er mis met een niet-onderhoudsvrije accu?? dat je daar verdampt water kunt bijvullen, en bij een "ondehoudsvrije" niet?

Ik ben van mening dat een niet-onderhoudsvrije accu niet meer van deze tijd is ! Het is zogezegd en je zegt het zelf ook al een ouderwets ding !

Roger B schreef:Doe mij maar gewoon een ouderwetse accu .......

Bij een onderhoudsvrije accu hoef je niet bij te vullen en daarom heet het een .........

Dat jouw ervaringen met een onderhoudsvrije accu afwijken van de mijne kan zijn maar in beide gevallen zijn dit nog geen 'bewijzen' dat de ene slechter of beter zou zijn dan de andere.

Roger B schreef:en ik schrijf "onderhoudsvrij" omdat je welliswaar geen onderhoud kunt plegen, maar dit niet betekend dat onderhoud kunnen doen, en ook doen, voor deze onderhoudsvrije accu niet ook beter zou zijn

Aan iets dat onderhoudsvrij is pleeg ik geen onderhoud.

Roger B schreef:.....geen enkele accu is DICHT aangezien er gasvorming is (altijd wel iets) die weg moet..

Gel en AGM accu's zijn geheel gesloten. Nog sterker, je mag ze niet eens openmaken ! Hoogstens hebben ze een onzichtbaar overdrukventiel. Als dat in werking treedt dan komt dat door verkeerd gebruik (bijv. laden met een te hoog voltage) en niet door het normale ontlaad- en laadproces ! Je kunt daarna dit soort accu's meestal ook meteen afvoeren omdat ze inwendig beschadigd zijn.

Roger B schreef:Maar ja, het is ook niet normaal om je accu op de kop te zetten.

De Optima's die in mijn Defender zitten kun je volgens de fabrikant in alle standen plaatsen dus ook op z'n kop !

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Okt 2013, 23:42

oke miereneuker :lol: waar ik accu schreef heb ik het dus over een doodnormale lood-zuur accu. AGM en GEL en Optima zijn allemaal standaard onderhoudsvrij.

en jij begon met het als minder betitelen van een niet-onderhoudsvrije accu, dus vroeg ik wat er dan mis mee was.... behalve dat jij "het niet van deze tijd" vindt....niks blijkbaar dus?
gone

Vreeswijk

Berichtdoor Vreeswijk » 09 Okt 2013, 12:20

Hoi,

Even terugkomend op de beruchte HDC-fault bij een Discovery 3:

Deze storing heb ik ook gehad.
Bij mij was de oorzaak een lekstroom veroorzaakt door een verstopping bij het dakraam.
De stekker in de A stijl was geoxideerd.
Gevolg was dat de accu spanning onder de 10,5 Volt kwam.
Als je dagelijks met de auto rijd merk je er niets van maar laat je hem een dag staan krijg je tijdens het rijden de meest vreemde storingen.
Ik heb de lekstroom verholpen en de storing is niet meer teruggekomen.

Kortom als de accu minder als 10,5 volt heeft heb je storingen in en met alles.
Land Rover Discovery 3 V8

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 09 Okt 2013, 23:01

Vreeswijk schreef:Gevolg was dat de accu spanning onder de 10,5 Volt kwam. ....... Kortom als de accu minder als 10,5 volt heeft heb je storingen in en met alles.

Dat onderschrijft dus mijn ervaring:

Hij was n.l. wéér leeg en na een nacht laden was de spanning nog steeds maar 10.3V....

zoals ik hier schreef.

Nieuwe accu en de storing is vooralsnog niet teruggekomen. (intussen ruim 1200 km gereden na het plaatsen van de nieuwe accu) Maar ik pulk dan wel geen onderhoudsvrije accu's open om ze bij te vullen echter ondanks mijn leeftijd behoor ik nog wel steeds tot de jonge onderzoekers ......

Zaterdag gaat er tijdelijk de oude accu weer in, die nog steeds maar een spanning van 10.3V heeft, auto starten met startkabels en dan eens kijken wat er gebeurt. Nieuwe accu mee en die plaats ik dan onderweg weer terug.

Wordt vervolgd !

O ja, mijn zoektocht naar een andere auto is ook nog steeds gaande. Ik weet al zeker dat daar géén Land Rover meer op zal staan !

Rob

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Okt 2013, 23:09

tja, en dat ie 20 jaar of ouder is??

wel leuk om nu te roepen dat landrover klote is omdat er wat storingen in het electrisch systeem optreden als de accu naar zijn grootje is (10,3v is dus gewoon leeg of stuk)

maar een bijvoorbeeld, onder andere BMW of Mercedes van de laatste 3 a 4 jaar gaat ook over de zeik als spanningen niet kloppen of er ergens vreemd verbruik optreedt.... Als je bij een BMW ergens op een voedingskabel bij een zekeringskast aftakt voor een alarm, gps-tracker of wat dan ook gaat daar ook de elektronica helemaal over de zeik van en komen de meest vreemde storingen naar voren (niet zelden doet ie het gewoon simpelweg niet meer of kom je je auto niet in met de afstandbediening)
Elektronica doet nu eenmaal rare dingen als spanningen niet in de juiste range vallen
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 10 Okt 2013, 17:30

Roger B. schreef:tja, en dat ie 20 jaar of ouder is??

???

Roger B schreef:wel leuk om nu te roepen dat landrover klote is omdat er wat storingen in het electrisch systeem optreden als de accu naar zijn grootje is (10,3v is dus gewoon leeg of stuk)

Nou nou nou, dat noemen we jumping to conclusions ! Nergens heb ik beweerd dat Land Rover klote is (of zou zijn). En al zou dat wel zo zijn geweest, neem dan maar van me aan dat ik zo'n kwalificering niet uitsluitend af laat hangen van de fouten die er optreden als de accu defect is.

Roger B schreef:maar een bijvoorbeeld, onder andere BMW of Mercedes van de laatste 3 a 4 jaar gaat ook over de zeik als spanningen niet kloppen of er ergens vreemd verbruik optreedt.... Als je bij een BMW ergens op een voedingskabel bij een zekeringskast aftakt voor een alarm, gps-tracker of wat dan ook gaat daar ook de elektronica helemaal over de zeik van en komen de meest vreemde storingen naar voren (niet zelden doet ie het gewoon simpelweg niet meer of kom je je auto niet in met de afstandbediening)

Ongetwijfeld maar omdat andere merken dat hebben wil natuurlijk niet zeggen dat het daarmee acceptabel voor mij moet zijn dat onze Discovery dat óók heeft.

Roger B schreef:Elektronica doet nu eenmaal rare dingen als spanningen niet in de juiste range vallen

Vertel mij wat .........trouwens meerdere van onze voertuigen vertonen deze verschijnselen en die hebben we nog steeds, óók zonder te beweren dat ze klote zijn ...........

Kortom, er zijn meerdere argumenten voor ons geldig waarom een eventuele (!) vervanger geen Land Rover meer zal zijn ! Vul verder zelf in en kleur de plaatjes ........

Rob

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Okt 2013, 19:21

jij maakt de suggestieve opmerking in je topic over je elektroproblematiek in je disco en zegt expliciet dat de volgende geen landrover meer zal zijn.... je wekt dan toch op zijn zachtst gezegd die suggestie dat je vind dat landrover slecht is .

ik noem de andere merken (oa) om aan te geven dat elk merk problematiek heeft, en dat veel van die problematiek inherent is aan elektronica die niet in de juiste omstandigheid moet funtioneren (zoals bijvoorbeeld onderspanning) dus dat dat niks merk specifieks is voor welk merk dan ook, ook niet voor Land Rover... dat jij de illusie hebt dat een Discovery het summum van autotechniek zou zijn en foutloos door het leven gaat.....ligt aan een te hoog ingesteld verwachtingspatroon.... maar als jij zulke verwachtingen hebt van elke auto kun je wel vaker teleurgesteld raken. Van vrijwel elk merk zijn er voertuigen met problematiek,en niet zelden lijken dat problemen die niet zouden moeten voorkomen.... helaas is de realiteit dat mechanica en elektronica niet foutloos funktioneren.

ik wordt alleen altijd weerbarstig als mensen een heel merk of model als slecht afschilderen of de suggetie daarvan wekken. Landrover heeft een slechte naam, vooral ontstaan in de tijd van de series...... maar de realiteit is dat ze eigenlijk verdomd mooie, technisch hoogstaande en inventieve auto's maken, ook de kwaliteit is doorgaans lang niet zo slecht als men altijd roept
gone

edwinhout

Berichtdoor edwinhout » 10 Okt 2013, 20:56

Land rover is GEWELDIG ! :-)
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Okt 2013, 21:19

Meestal wel :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: