De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rob Pt

Re: De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Berichtdoor Rob Pt » 30 Sep 2013, 13:37

Vanochtend toch maar gaan rijden in de hoop dat fout weer tevoorschijn zou komen teneinde bij de dealer de auto uit te kunnen laten lezen. En ............. er gebeurde natuurlijk iets waar ik in dit geval dus van baalde !

Nu is er wel iets aan voorafgegaan.

Gisteren wilde hij nog maar net starten omdat de accu a.g.v. het langdurig 'prutsen', waarbij het contact en de radio ( :oops: ) aanstonden, behoorlijk was ontladen.
Daarom gisteren zo rond 18.00u de accu losgekoppeld en tot vanochtend 09.00 aan de lader gehad. Omdat op eerder genoemd forum er ook mensen waren die na het goed opladen of plaatsen van een nieuwe accu geen last meer hadden van de storing zou het dus zo kunnen zijn dat ........ ????? Mijn accu (OEM) is intussen ruim 5 jaar oud.

Nog wel vragen over de accu en het bij-/opladen.

1. Op de polen meet ik na het opladen 12.8V
2. Bij stationair toerental meet ik op de polen 13.8V
3. Bij verhoogd toerental (2000 tpm en meer) meet ik nog steeds 13.8V op de polen.

Zijn dit correcte waarden ?

Opm: ik heb geen meettang die je op de accukabel kunt klemmen dus ik heb gemeten met een (professionele) universeelmeter.

RobStewart schreef:Also corrosion in the plugs on the transmission control module behind the battery will give you an intermittant fault.

Ik heb niets kunnen vinden achter de accu dat op een module leek ! Wel in de accubak rechts naast de accu, gezien vanaf de voorzijde van de auto, een grijs blok met veel draden. Echter die zitten erin gevulkaniseerd en daar valt naar mijn idee geen corrosie te vinden.

Vragen:

1. Hoe herken (kleur, vorm, grootte e.d.) ik die module ?
2. Zit hij inderdaad achter de accu ?

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2013, 13:50

Spanningen die je meet zijn wel ok. Die 13.8 kan iets hoger tot 14.2 maar 13.8 is niet uitzonderlijk.

accu loskoppelen kan wel een soort van reset gegeven hebben of simpelweg beter contact tussen pool en klem.

die tang die om de kabel gezet wordt is om stroom, niet spanning te meten
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 30 Sep 2013, 14:15

Roger B. schreef: .......die tang die om de kabel gezet wordt is om stroom, niet spanning te meten

Ja en daarom weet ik nu dus niet hoe groot de laadstroom is en die had ik ook graag geweten bij het begin en einde van het laadproces.

Roger B schreef:accu loskoppelen kan wel een soort van reset gegeven hebben of simpelweg beter contact tussen pool en klem.

Dat is heel goed mogelijk. Kennelijk is dat ook het geval als bij optreden van de storing de motor wordt afgezet en daarna weer gestart want dan is alles ogenschijnlijk ook weer normaal .........voor zo lang het duurt ....... !

De accupolen zaten bij mijn weten goed vast maar nu is dat in ieder geval zeker. En uiteraard heb ik ze ook gereinigd en met zuurvrije vaseline behandeld.

Rob

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2013, 15:44

tja, als je de stroom wil meten zul je inderdaad met zo'n stroomtang of de meter in serie (dus tussen pool en klem) moeten meten.

ik zou ook eens kijken wat de spanning bij optreden van de storing is, en wat er na een tijdje uitstaan aan spanning op de accu gemeten wordt dan...

en je zou de capaciteit van de accu eens kunnen laten meten om te zien hoe die is
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 01 Okt 2013, 07:04

Rob Pt schreef:Vragen:

1. Hoe herken (kleur, vorm, grootte e.d.) ik die module ?
2. Zit hij inderdaad achter de accu ?

Rob

It's this one and there is a black plasic cover over the top of it.

Transfer box module.jpg

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 02 Okt 2013, 19:15

Gevonden nadat de accu was verwijderd. Stekkerverbindingen gecontroleerd : geen oxidatie maar ik heb ze wel preventief behandeld.
En passant ook nog even een doorvoerrubber dat daar links onder zit weer goed geplaatst. Bekabeling zat tegen het plaatwerk maar gelukkig niets beschadigd.

De accu heb ik vervangen door een nieuw exemplaar want het ruim 5 jaar oude OEM exemplaar bleek toch te zijn overleden ! Hij was n.l. wéér leeg en na een nacht laden was de spanning nog steeds maar 10.3V en dat was hij ook toen ik begon met laden. Mijn CTEK MXS10 gaf ook aan dat de accu was overleden.

Intussen ruim 400 km zonder problemen gereden dus hetgeen op DISCO3.UK.CO wordt beweerd n.l. dat na het vervangen van de accu de problemen voorbij waren zou maar zo waar kunnen zijn. Maar ja 400 km is natuurlijk nog niet veel .........
Hoe dan ook, mijn vertrouwen is weer iets gestegen en we gaan het meemaken ! (ik heb al wel stiekem op internet naar andere auto's gezocht ........)

Zal ook nog maar een open deur intrappen. Uiteraard gun ik de dealer een goed belegde boterham maar de accu heb ik toch maar bij een automaterialenzaak gehaald. Dat scheelde me € 106,13 ! Prijs bij de automaterialenzaak (Portugal) € 164,35 incl. 23 % BTW; prijs bij mijn dealer (Spanje) € 270,48 incl. 21% BTW en 15% korting. Dan maar geen Land Rover sticker op de accu van het merk Exide. Het oude OEM exemplaar was overigens een Varta die niet eens onderhoudsvrij was (wtf in een auto van MY09 !) ; de nieuwe is dat wél.

Geen idee trouwens hoe het met Exide gaat want in juni viel er dit te lezen: Battery maker Exide files bankruptcy after California officials shut plant

Rob

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Okt 2013, 22:22

wat is er mis met een niet-onderhoudsvrije accu?? dat je daar verdampt water kunt bijvullen, en bij een "ondehoudsvrije" niet?
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 04 Okt 2013, 00:10

Roger B. schreef:wat is er mis met een niet-onderhoudsvrije accu?? dat je daar verdampt water kunt bijvullen, en bij een "ondehoudsvrije" niet?

Neem je me nu in de maling of verwacht je echt dat ik dat uit ga leggen .......... Ik hebt trouwens niet over "onderhoudsvrij" maar over onderhoudsvrij !

Rob

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Okt 2013, 00:29

ja, leg het me maar eens uit dan......want bij onderhoudsvrije accus kun je welliswaar niet het electroliet bijvullen, maar er zit wel ontluchting op die accu's... dus ze kunnen wel vloeistof kwijt raken, maar je kunt het niet herstellen.....

Doe mij maar gewoon een ouderwetse accu, die kan het ook 10 jaar uithouden,mits je het elektroliet niveau in de gaten houdt. en hem verder niet mishandeld. die twee keer dat ik zo'n onderhoudsvrije had (niet van de minste merken ook) zijn ze niet ouder dan 4 jaar geworden, terwijl ik met ouderwetse accu's altijd minstens tot het 7e levensjaar gedaan heb...

en ik schrijf "onderhoudsvrij" omdat je welliswaar geen onderhoud kunt plegen, maar dit niet betekend dat onderhoud kunnen doen, en ook doen, voor deze onderhoudsvrije accu niet ook beter zou zijn
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Okt 2013, 11:32

Ik ben het niet altijd eens met "If we agreed, we both would be wrong" Roger B. maar hier moet ik 'm bijvallen.

Sommige "onderhoudsvrije" accu's zijn evenwel wel te onderhouden: soms kan je nl het onderhoudsvrije dekseltje losnemen en vind je daaronder tamelijk traditionele dopjes en kan je met wat demin-water het niveau weer op peil brengen.
Aan de andere kant, als de "ontluchting" via een labyrint verloopt, de accu niet met meer dan de gas-spanning gevuld wordt, en de accu ook op een nette "koele" plek staat (bij een Defender staat de accu tamelijk ideaal), als alles netjes goed gaat dan heeft ook een onderhoudsvrije accu een aardig lang leven.
En ... als je op z'n kop in een greppel landt dan heb je bij een Defender toch graag een extra goed afgedichte accu.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”