Heb de mijne nu al weer zeker een dik half jaar geleden laten tunen. Ben d,r erg bij mee! trekt als een tiet!
Wie weet doe ik binnen kort de volgende stap!
Zo als het nu is ABSOLUUT z,n centen waard als je op de autobahn lekker 120 op de cruiscontroll rijd is hij zelfs zuiniger!
Ik rijd er dagelijks mee! Al weer zeker 25000 km na die tuining. Als een malle! ben met al m,n beurten standaard veeel te laat trek trailers stacaravans van staplekken paar weken geleden nog steil de berg af met een 6500 kg stacaravan. TD5 is gewoon een super motor en met die tuning nog even 2 x zo goed!
Chiptuning
Re: Chiptuning
Boem is hoo!
Ik heb hier een Td5 staan en een Puma Td4 viercilindertje. Maar als het zwaar trekken wordt neem ik dat viercilindertje mee.
Het ding klinkt als een natte krant maar er kan geen Td5 tegenop.

Het ding klinkt als een natte krant maar er kan geen Td5 tegenop.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Marc,
helaas was het al bekend(ook in een reactie van jou?) dat de disco geen trekauto is. Zelfs met de originele banden 255/55r18 liep ik al tegen dit probleem aan (reden start topic). Ik kan helaas niet bevestigen dat de grotere bandenmaat mij nu extra problemen heeft gegeven omdat ik dit probleem al had. Wat ik dus wel ervaar is verbetering
Ik mag natuurlijk aannemen dat ik niet de eerste ben met chiptuning van een disco II? Maar blijkt uit ervaring hier op het forum dat de 1:1,2 bak van de disco regelmatig in de soep loopt? Mijn zoekresultaten leveren niet echt wat op qua nadelen chiptuning of zware lasten bij een disco?
helaas was het al bekend(ook in een reactie van jou?) dat de disco geen trekauto is. Zelfs met de originele banden 255/55r18 liep ik al tegen dit probleem aan (reden start topic). Ik kan helaas niet bevestigen dat de grotere bandenmaat mij nu extra problemen heeft gegeven omdat ik dit probleem al had. Wat ik dus wel ervaar is verbetering
Ik mag natuurlijk aannemen dat ik niet de eerste ben met chiptuning van een disco II? Maar blijkt uit ervaring hier op het forum dat de 1:1,2 bak van de disco regelmatig in de soep loopt? Mijn zoekresultaten leveren niet echt wat op qua nadelen chiptuning of zware lasten bij een disco?
-
Landmarcs
Luitjes schreef:.... Maar blijkt uit ervaring hier op het forum dat de 1:1,2 bak van de disco regelmatig in de soep loopt? ....
Nee, de tussenbak gaat niet gauw stuk. De 1:1,2 tussenbak maakt de versnellingen wat "langer": een voordeel als je dus de "Disco" tussenbak in de Defender zet omdat je meer rust wilt en nooit (of zelden) zwaar trekt, de "langere" 1º versnelling is echter tegelijk een eerste hobbel als je zware lasten wilt wegtrekken. (In de Puma Defender zit een nog kortere 1º en meer power, en desondanks klaagt Edward.)
En verder: Als je zowel lekker en een beetje zuinig wilt rijden alsook zware lasten wilt trekken dan heb je altijd ergens iets in te leveren: Bij de LandRover moet je het doen met een "bescheiden" motorvermogen. Een grotere Toyauto LandCoerser trekt vast harder, maar ze zijn ook duurder en .... het is geen LandRover.
Groeten MarcS
Ook een landcruiser heb ik lopen
Prijs ligt wel even €10.000,- hoger in aanschaf
Maar dan heb je wel bak van een auto qua prestaties

Prijs ligt wel even €10.000,- hoger in aanschaf

- JoostKenya
Landmarcs schreef:Luitjes schreef:Dag Luitjes,
'tIs natuurlijk niet zo gek dat je met 265/65x18 banden* - die qua afrolmaat overeenkomen met bijv 235/85x16 - aan trekkracht bij het op gang komen gaat missen als je dan ook nog gewichten gaat slepen. 235/85x16 is nl een standaardmaat voor de Defender en die heeft een 1:1,4 tussenbak. Wie rustig wil rijden en geen zware lasten trekt kan plezier hebben van een 1:1,2 "Disco" tussenbak, maar met zware lasten is dit géén eerste keus (gelukkig kan je altijd in low wegrijden).
Een 1.4 tussenbak is voor een Disco niet echt een optie. De 1.4 vind ik in een Defender met deze bandenmaat boven de 100 km/h al aan de korte kant. Wanneer ik in de TD5 Defender van mijn zus rijd mis ik meteen die 6de versnelling van de Puma. Wat dat betreft is de Puma met een korte 1 en een 6 wel een goede trekauto. Met wat chiptuning wordt het zelfs een supertrekauto. Zelfs op 34 inch wielen trekt ie zware aanhangers dan eenvoudig weg.
Een beetje chiptuning gaat heel prima op de TD5. Ook met veel tuning geeft de TD5 bij mij nog steeds geen krimp. Ik denk dat wanneer MarcS een keertje met een chipgetunede TD5 of Puma gaat rijden hij meteen verkocht is
Als je meer koppel onderin wilt neem dan een VNT-turbo en daarmee wordt de Disco waarschijnlijk ook een supertrekauto.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 13 Mei 2014, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Landmarcs
JoostKenya schreef:Landmarcs schreef:Luitjes schreef:Dag Luitjes,
'tIs natuurlijk niet zo gek dat je met 265/65x18 banden* - die qua afrolmaat overeenkomen met bijv 235/85x16 - aan trekkracht bij het op gang komen gaat missen als je dan ook nog gewichten gaat slepen. 235/85x16 is nl een standaardmaat voor de Defender en die heeft een 1:1,4 tussenbak. Wie rustig wil rijden en geen zware lasten trekt kan plezier hebben van een 1:1,2 "Disco" tussenbak, maar met zware lasten is dit géén eerste keus (gelukkig kan je altijd in low wegrijden).
Een 1.4 tussenbak is voor een Disco niet echt een optie. De 1.4 vind ik in een Defender met deze bandenmaat boven de 100 km/h al aan de korte kant. Wanneer ik in de TD5 Defender van mijn zus rijd mis ik meteen die 6de versnelling van de Puma. Wat dat betreft is de Puma met een korte 1 en een 6 wel een goede trekauto. Met wat chiptuning wordt het zelfs een supertrekauto. En zelfs op 34 inch wielen trekt ie zware aanhangers dan eenvoudig weg.
Een beetje chiptuning gaat heel prima op de TD5. Ook met veel tuning geeft de TD5 bij mij nog steeds geen krimp. Ik denk dat wanneer MarcS een keertje met een chipgetunede TD5 of Puma gaat rijden hij meteen verkocht is![]()
Als je meer koppel onderin wilt neem dan een VNT-turbo en daarmee wordt de Disco waarschijnlijk ook een hele supertrekauto.
JoostKenya,
Praat me nu geen chip-tuning aan, ik ben juist zo tevreden met ongeveer nooit een snelheidsbon (alleen toen ik net de Puma had ... die rijdt nl 50plus voor je er erg in hebt, dus op 50 en 60 km/u wegen moet je even "wennen" aan die bult torque onder de bult op de motorkap.
De 1º en de 6º versnelling van de Puma bevallen mij ook prima, alleen blijf ik de verdeling van de versnellingen daar tussen minder vinden (met name 4º en 5º zitten naar mijn gevoel niet lekker - maar met 3,5 ton erachter is dat wellicht beter).
Je verhaal mbt de missende 6º bij de Td5 kan ik beamen: Ik had een GKN-overdrive en dat was ideaal (zolang die GKN het goed deed), je had 1 t/m 5 zoals standaard en 3+, 4+ & 5+ (die overeenkomen met de 4º, 5º & een 6º versnelling), en bovendien de mogelijkheid om heel snel te schakelen met die overdrive.
En dan qua trekken: Dat een Disco geen "trekauto" is, en ook een Defender "bedenkelijk" is is natuurlijk niet echt vreemd. Kijk naar de cijfers, en voel het gedrag zonder een sleep erachter en je weet dat ie vast en zeker wel kán trekken, maar ook dat je dan gewoon geduld moet hebben. (Vergelijk de cijfers ook maar eens met die van een moderne 7 tons vrachtwaggel ... en die mogen gewoonlijk slechts 80 km/u.)
O ja, ik keek ook nog even naar een ooit "nationale trots" Kromhout: Zo'n pensioenleeftijd geleden was een heel veel liter-motor goed voor de prestaties die nu uit 2,5 liter komen, en met die trage heel veel liter-motor reed men toentertijd grote vrachtwagens over de toen nog smalle en bochtige (berg)wegen <met soms snelheden die je met de fiets kon bijhouden>.
Groeten MarcS
Edward schreef:Met alle respect voor de Td5 liefhebbers, maar een D2 met een handbak is niet en zal nooit worden een goede trekauto!![]()
![]()
Al chip je hem tot 250 pk en weet ik hoeveel Nmeters het blijft ruk met wegrijden en het komt gewoon tekort. De bakverhouding is gewoon kut om zwaar mee te trekken. Tunen levert wel een beter rijden op maar ook een veel hoger brandstofverbruik, tenminste in combinatie met een flinke kar trekken.
Goedkoper is om te leren wegrijden in de lage gearing en bij een gang van 50km/u naar hoog te schakelen. Na twee keer oefenen gaat dat vlekkeloos.
Mag je in de lage gearing tot die snelheid blijven rijden ? Ik dacht dat dat beperkt was tot MAX ongeveer 20 km/h ? Vermeld op het bordje max 5/6 MpH ?
Dus je kan in de lage gearing optrekken in vierde tot max 50km/h ! Daarna schakel je over naar hoge gearing in eerste ?