Chiptuning

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Chiptuning

Berichtdoor Edward » 10 Jan 2014, 13:42

JanTD5 schreef:Dat zijn dan dure pk's geweest. Dus elke 10.000km nieuwe olie :o Ook geen goedkope vloeistof :mrgreen: En dan nog een koppakking, denk dat ik maar gewoon de 122pk en 300Nm hou. Scheelt een hoop centen :mrgreen:

Groeten Jan


Och, als je het verstandig doet kun je een Td5 tunen tot ongeveer 200 pk. Grotere intercooler en radiateur en andere software en je bent er al. Dan rij je niks kapot en het verbruik blijft ook binnen de perken. ;)

Johnny rijdt ook alweer een hele tijd zo rond en die sleurt alleen maar zware karren.

Maat van me heeft ook twee keer een krom spruitstuk gehad op een volledig standaard Td5. De tweede keer heeft ie gewoon een ouderwetse header in elkaar gelast en die doet het perfect. :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Chiptuning

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jan 2014, 18:54

JanTD5 schreef:Dat zijn dan dure pk's geweest. Dus elke 10.000km nieuwe olie :o Ook geen goedkope vloeistof :mrgreen: En dan nog een koppakking, denk dat ik maar gewoon de 122pk en 300Nm hou. Scheelt een hoop centen :mrgreen:


Waarom zou je iedere 10.000 km nieuwe olie nodig hebben ? Je moet vooral opletten met teveel koppel omdat de R380 vanaf de 350Nm en/of in ieder geval
vanaf 380Nm (vandaar zijn naam) snel een vervangingsonderdeel wordt.

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Chiptuning

Berichtdoor Roger B. » 10 Jan 2014, 19:16

en alsof die koppakking er zonder tuning niet vaak zat net zo goed aan gaat :roll:
gone

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Chiptuning

Berichtdoor JoostKenya » 10 Jan 2014, 19:35

Met een grotere turbo en wat meer koppel is dit wat er dan gebeurt:
R380.jpg

Dit is de derde versnelling. Wonder boven wonder kon ik de race nog uitrijden met 2 en 4.

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Chiptuning

Berichtdoor JanTD5 » 12 Jan 2014, 00:51

Landmarcs schreef:
JanTD5 schreef:Dat zijn dan dure pk's geweest. Dus elke 10.000km nieuwe olie :o Ook geen goedkope vloeistof :mrgreen: En dan nog een koppakking, denk dat ik maar gewoon de 122pk en 300Nm hou. Scheelt een hoop centen :mrgreen:


Waarom zou je iedere 10.000 km nieuwe olie nodig hebben ? Je moet vooral opletten met teveel koppel omdat de R380 vanaf de 350Nm en/of in ieder geval
vanaf 380Nm (vandaar zijn naam) snel een vervangingsonderdeel wordt.

Groeten MarcS


Ik niet, alleen schrijft Overlander wat er reeds vervangen is naast dat hij de service interval gehalveerd heeft ;)

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Chiptuning

Berichtdoor JanTD5 » 12 Jan 2014, 00:53

Roger B. schreef:en alsof die koppakking er zonder tuning niet vaak zat net zo goed aan gaat :roll:


De mijne heeft er nu 270.000 op staan. Heb alleen flauw idee of de pakking al een keer vervangen is :?

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Chiptuning

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2014, 11:31

JanTD5 schreef:
Landmarcs schreef:
JanTD5 schreef:Dat zijn dan dure pk's geweest. Dus elke 10.000km nieuwe olie :o Ook geen goedkope vloeistof :mrgreen: En dan nog een koppakking, denk dat ik maar gewoon de 122pk en 300Nm hou. Scheelt een hoop centen :mrgreen:


Waarom zou je iedere 10.000 km nieuwe olie nodig hebben ? Je moet vooral opletten met teveel koppel omdat de R380 vanaf de 350Nm en/of in ieder geval vanaf 380Nm (vandaar zijn naam) snel een vervangingsonderdeel wordt.

Ik niet, alleen schrijft Overlander wat er reeds vervangen is naast dat hij de service interval gehalveerd heeft ;)


Ik bedoelde niet dat jij dat gezegd had, maar je weegt het mee in je "overwegingen".

Ik had een heel nette, en responsieve Td5, dus niet of nauwelijks belang bij enige tuning, maar als je het netjes laat doen en niet teveel vermogen en koppel wilt dan hoef je niet met een verkort olieverversings-interval te rekenen (de 20.000 km is bij rustig gebruik al ruim bemeten, langer kan ook).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Chiptuning

Berichtdoor JanTD5 » 12 Jan 2014, 12:57

Ik hoef ook geen getunede Td5 hoor. Zo als hij nu, standaard, is vind ik hem prima. Trek geen zware aanhangers of caravans oid. Rijdt heerlijk komt prima mee in het huidige verkeer. Dus ik doe gewoon de normale intervallen aan houden. Verbaas me er wel over hoeveel geld sommigen over hebben voor wat extra vermogen en koppel. Vandaar dat ik zij:" een hoop geld voor een paar extra PK's" :mrgreen:

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Luitjes
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 Apr 2013, 22:38

Re: Chiptuning

Berichtdoor Luitjes » 12 Mei 2014, 21:41

Na een aantal x toch op de koffie gekomen dat ik de gehele trein niet boven 70km/h kreeg door flauwe tegenwind of een heuvel was ik het zat. Op naar Oldenijens in ST jansklooster hier om de hoek voor aanpassing in de software. Nou wat een verademing zeg, In de lagere toeren meer koppel waardoor ik beter van de plaats kom met 3500kg (of iets meer;)). Bij tegenwind en heuvels trekt het beest veel meer (zeker rond de 2000 toeren) zodat ik lekker tussen de 80-100km/h kan rijden... En ik merk dat het verbruik (stads verkeer) vermindert omdat de auto niet zo hoog in de toeren hoeft te klimmen om vooruit te komen.. Dus tot nu toe blij dat ik de stap heb gemaakt... ik heb met de disco II de 100000 km nog niet aangetikt maar ik hoop er toch zeker nog 200000 bij te kunnen draaien :D

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Chiptuning

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mei 2014, 22:19

Luitjes schreef:Na een aantal x toch op de koffie gekomen dat ik de gehele trein niet boven 70km/h kreeg door flauwe tegenwind of een heuvel was ik het zat. Op naar Oldenijens in ST jansklooster hier om de hoek voor aanpassing in de software. Nou wat een verademing zeg, In de lagere toeren meer koppel waardoor ik beter van de plaats kom met 3500kg (of iets meer;)). Bij tegenwind en heuvels trekt het beest veel meer (zeker rond de 2000 toeren) zodat ik lekker tussen de 80-100km/h kan rijden... En ik merk dat het verbruik (stads verkeer) vermindert omdat de auto niet zo hoog in de toeren hoeft te klimmen om vooruit te komen.. Dus tot nu toe blij dat ik de stap heb gemaakt... ik heb met de disco II de 100000 km nog niet aangetikt maar ik hoop er toch zeker nog 200000 bij te kunnen draaien :D


Dag Luitjes,

'tIs natuurlijk niet zo gek dat je met 265/65x18 banden* - die qua afrolmaat overeenkomen met bijv 235/85x16 - aan trekkracht bij het op gang komen gaat missen als je dan ook nog gewichten gaat slepen. 235/85x16 is nl een standaardmaat voor de Defender en die heeft een 1:1,4 tussenbak. Wie rustig wil rijden en geen zware lasten trekt kan plezier hebben van een 1:1,2 "Disco" tussenbak, maar met zware lasten is dit géén eerste keus (gelukkig kan je altijd in low wegrijden).


Maar goed, ik hoop dat ze in St Jansklooster iets slims en verstandigs gedaan hebben en dat je nog vele 100.000 km plezier hebt.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten