wie heeft er tips voor te bouwen tenttrailer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ron63

Re: wie heeft er tips voor te bouwen tenttrailer

Berichtdoor Ron63 » 01 Okt 2013, 13:44

[quote="Edward"]Veel van dat Australische luxe kampeer spul wordt gebruikt door werklui die in de middel of nowhere moeten werken. Het aandeel dat ermee op vakantie gaat is zeer beperkt./quote]

De campings stonden er vol mee vorig jaar :), men kampeert daar ook graag errug luxe.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 01 Okt 2013, 14:16

de ene vouwwagen/sleurhut is de grote broer van de oryx en erg kostbaar. maar terug naar de topic vandaag een trailer gekocht! lees onderstel. een stevige enkelasser aanhangervan een merk wat mij nu ontschoten is maar wel met een 1300kg as! over drie weken ga ik hem halen en kan het project beginnen.

ik wil de as naar voren plaatsen en de kar enigszins inkorten en met een schuine kant afwerken. zodra het project van start gaat plaats ik de foto,s tips en opmerkingen zijn dan van harte welkom!

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Okt 2013, 14:22

Dennis Crusio schreef:de ene vouwwagen/sleurhut is de grote broer van de oryx en erg kostbaar. maar terug naar de topic vandaag een trailer gekocht! lees onderstel. een stevige enkelasser aanhangervan een merk wat mij nu ontschoten is maar wel met een 1300kg as! over drie weken ga ik hem halen en kan het project beginnen.

ik wil de as naar voren plaatsen en de kar enigszins inkorten en met een schuine kant afwerken. zodra het project van start gaat plaats ik de foto,s tips en opmerkingen zijn dan van harte welkom!

Als je het onderstel gaat wijzigen moet je wel het kenteken inleveren en er een 750kg versie van maken. Anders moet je van het onderstel afblijven, of iig even met de Rdw overleggen, anders vervalt de goedkeuring van de kar.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Okt 2013, 15:40

Misschien mag je van de RDW wel de dissel inkorten ? Dan komt de as ook naar voren en dan verander je de constructie niet.

MarcS

Joadalama

Berichtdoor Joadalama » 01 Okt 2013, 18:49

Gefeliciteerd met je aankoop. Wat is de reden om de aanhanger in te korten?

Let er op dat, indien de aanhanger een eigen kenteken heeft, je niet te veel aan de afmetingen kunt veranderen zonder bij onze vrienden van de RDW langs te moeten. Vind je dat geen probleem of heeft het ding geen kenteken, dan zou ik proberen alleen aan de achterkant de aanhanger in te korten en de as lekker op zijn plekkie te laten. Als je ziet dat al die mannen in Australië en Z-Afrika juist kiezen voor lange dissels en de as lekker ver naar achter (kogeldruk=king!), die zullen dat niet voor niks doen.

Ben benieuwd naar de foto's

groeten
Joachim

Erwin Lokhorst

Berichtdoor Erwin Lokhorst » 01 Okt 2013, 20:08

Edward schreef:Als je het onderstel gaat wijzigen moet je wel het kenteken inleveren en er een 750kg versie van maken. Anders moet je van het onderstel afblijven, of iig even met de Rdw overleggen, anders vervalt de goedkeuring van de kar.

Een paar jaar geleden een boottrailer gekocht, welke een eigen kentekenplaat nodig had.
Of het totale gewicht echt veel boven de 750Kg uitkomt weet ik niet, maar kennelijk was dit nodig.

Echter om alles goed op elkaar af te stemmen (boot en trailer) was het nodig om de as flink naar achteren te verplaatsen ivm het gewicht van de motor.
En de dissel in te korten. Dit omdat de zogenaamde kantel-optie de hele trailer 1m onnodig te lang maakte.
En natuurlijk alle diverse steuntjes aanpassen.

Zo is dat natuurlijk ook bedoeld. Sterker nog, dat aanpassen is gebeurd voor ik naar de RDW ging voor het kenteken.
Dus of die nu echt zo wakker liggen van wat aanpassingen?
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Okt 2013, 20:19

De Rdw ligt nergens wakker van. Maar het kenteken op een kar is afgegeven als typegoedkeuring. Ga jij die kar wijzigen voldoet ie niet meet aan de typegoedkeuring en dus is het kenteken ongeldig en dus is je verzekering ongeldig.

Niemand ligt ergens wakker van zolang het goed gaat, maar als die kar van jouw niet volgens de typegoedkeuring is en er gebeurt iets mee en je boot is total loss is het toch lullig als de verzekering niet uitkeert......

Het is aan iedereen zelf om uit te maken welk risico hij of zij wil nemen. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 02 Okt 2013, 10:38

goede tips maar de kar heeft geen kenteken en de afmeting is nu 1,30 x 2,50 binnen maat. die 1,30 is top maar de 2,50 te lang. er gaat denk ik zo,n 50 a 75 cm af, de onderplaat om het zo maar even te noemen waar het kenteken en de verlichting in zit word ook verwijderd. en weer hoger terug geplaatst. er zitten nu 14 inch velgen met banden maar 205x65 onder welke met de bout maat overeen komen met en defender velg 16 inch. de 16 inch velg met een bandenmaat 235x85 zorgt dat de bak hoger komt te staan.

daar hoef ik dus weinig aan te doen. foto,s volgen

piet_g

Berichtdoor piet_g » 02 Okt 2013, 12:52

ok dus je bedoeling is ook om zonder kenteken te blijven rijden?

moet je even opletten op het volgende. wij hebben een aantal jaren geleden een oude tandemasser caravan uit een wieland gehaald om daar een 750 kg aanhanger van te maken voor het vervoer van een glasplaat. Deze caravan had vanwege zijn maximaal toelaatbaar gewicht een eigen kenteken nodig. Echter omdat de eigenaar nooit van plan was om met de caravan op pad te gaan (stond immers goed daar in die weide) had hij bij de overgang naar verplichte kentekens voor aanhangers boven de 750KG geen kentekenplaat aangevraagd. Dit betekende dat ons chassis ook niet geregistreerd stond als 750 kg en er zeker te weten te groot en te zwaar uitzag om als 750kg aanhanger gebouwd te zijn (dat ding was zonder dissel 6 meter lang en 2 meter breed).
Omdat we toch alles goed geregeld wilden hebben hebben we meerdere malen met de RDW gebeld hierover, maar steeds had men geen antwoord op de vraag hoe ik de aanhanger officieel 750KG kon laten zijn. ook omtrent verzekering. Na lang emailen was er eindelijk een antwoord gekomen en dat was dat ze die optie niet kende. omdat het wel mogelijk was om een aanhanger 'terug te keuren' naar 750 kg (dus officieel het kenteken te laten schrappen) werd ons aangeraden om de aanhanger eerst te laten keuren voor een kenteken en daarna het kenteken weer te laten schorsen. Geld klopperij dus.. telefonies kregen we toen ook de tip van, je kunt ook het type plaatje er af boren, dan is er geen type informatie te vinden, dus mag je niet meer dan 750 kg vervoeren.. maar dat laatste lag ook weer aan de agent die je staande zou houden. uiteindelijk hebben we voor de laatste optie gekozen en het risico genomen omdat we alles hadden gewogen en wisten dat we met belading nooit boven die 750KG uit zouden gaan komen..

maar mijn punt is, als het een 1300KG as is en de aanhanger na 2002, dan is het ook even handig om bij de RDW te informeren of er een kenteken geweest is.. en zo ja, kun je deze gewenst opnieuw opvragen, wijzigen of schrappen dat het een 750KG wagen word.
ik weet niet hoe dit dan weer met je verzekering zit als je dezelfde oplossing neemt als die wij genomen hadden.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 02 Okt 2013, 13:07

Landmarcs schreef:Misschien mag je van de RDW wel de dissel inkorten ? Dan komt de as ook naar voren en dan verander je de constructie niet.

MarcS

Dissel zou ik zeker niet inkorten en lang genoeg nemen zodat je een aantal keren kan "steken" bij het nemen van scherpe bochten.

Terug naar “Techniek”