wie heeft er tips voor te bouwen tenttrailer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: wie heeft er tips voor te bouwen tenttrailer

Berichtdoor Edward » 26 Sep 2013, 11:52

JoostKenya schreef:
Landmarcs schreef:en/of de winst die een grotere diameter heeft bij het hobbelen over oneffenheden (voor een wiel met Defender-diameter is bijv een stoeprand een stuk "lager" als voor een Mini-wieltje).

Dit is precies de reden waarom je grote wielen op een trailer zou willen.
Als je veel op onverhard en op extreem slechte wegen onderweg bent rijdt het namelijk veel beter!

Speciaal voor de rally raid auto heb ik een autoambulance uit Nederland laten overkomen (2700kg met 185R13 wielen). Dat was hier in Kenia een ramp! Ik moet hier altijd eerst 20 kilometer over keien hobbelen en vervolgens zijn veel wegen bezaaid met potholes. Elke lange rit verspeelde ik wel een band en op een gegeven moment ben je bij elke pothole bang dat er een band stuk is.

Vervolgens heb ik de wielen vrij extreem geupgrade naar 750R16.
De trailer hobbelt nu zonder problemen overal overheen! De remmen zijn theoretisch wel iets minder effectief doordat de straal van het wiel 50% groter is, maar daar merk ik niet zoveel van. En het buigend moment op de as ten gevolge van dwarskrachten zal ook 50% groter zijn. Tot nu toe is het prima en het rijdt veel rustiger.

De kampeertralers uit Zuid afrika hebben denk ik om deze reden grote wielen. De Zuidafrikaanse "voortrekker" wil overal heen kunnen (Zimbabwe, Namibie, Botwana) en past zijn materiaal daarop aan.

Rationeel gezien is het denk ik niet zo relevant om in Europa grote wielen te monteren. Tenzij je ook met de trailer naar Marokko of ijsland wilt.

13" wielen zijn hogedrukbandjes, die zijn voor snelverkeer over de weg. :shock: :shock: :shock: Overigens moet je behoorlijk lomp zijn om die te mollen..... Als je niet in kunts schatten dat een gat groter is dan je wiel zul je het wel kapot krijgen. Maar iedere fatsoenlijke aanhangerboer zal je voor off road een kar verkopen met gewone 15" wielen met normale banden die op 2,8 bar oid staan. Als je die kapot rijdt kun je maar beter een Sanky pakken want dan trilt de bovenbouw ook in een jaar uit elkaar.

Het is hoe dan ook grote onzin en puur voor de looks om Land Rover wielen en banden te monteren. De nadelen wegen alleen op tegen de voordelen als je The Northern Territory wilt gaan rijden waar je echt alleen bent! Maar in Europa en zelfs in Noord Afrika ben je niet meer alleen en op jezelf aangewezen.

Los van het feit dat ik nog nooit iemand ontmoet heb die echt off road gaat met een trailer of zelfs maar serieuze pistes gereden heeft.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

TMW

Berichtdoor TMW » 26 Sep 2013, 12:05

De redenen waarom ik dezelfde wielen op de aanhanger wil als op de auto;
- cosmetisch (het ziet er gewoon een stuk beter uit)
- aanhanger staat vlak achter de auto en net zo hoog (dit is natuurlijk ook met de dissel op te vangen)
- een reservewiel minder om mee te sjouwen.
Kans op een lekke band is inderdaad minimaal, maar geen reservewiel is niet handig.
Nu kan ik met een reservewiel zowel auto als aanhanger voorzien.

Maar het blijft een persoonlijke keuze.
Naast functionaliteit vind ik dat het er ook goed uit moet zien, en dat is voor iedereen anders.
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Sep 2013, 12:44

Edward schreef:..... Als je niet in kunts schatten dat een gat groter is dan je wiel zul je het wel kapot krijgen. Maar iedere fatsoenlijke aanhangerboer zal je voor off road een kar verkopen met gewone 15" wielen met normale banden die op 2,8 bar oid staan. Als je die kapot rijdt kun je maar beter een Sanky pakken want dan trilt de bovenbouw ook in een jaar uit elkaar.

Het is hoe dan ook grote onzin en puur voor de looks om Land Rover wielen en banden te monteren. De nadelen wegen alleen op tegen de voordelen als je The Northern Territory wilt gaan rijden waar je echt alleen bent! Maar in Europa en zelfs in Noord Afrika ben je niet meer alleen en op jezelf aangewezen.

Los van het feit dat ik nog nooit iemand ontmoet heb die echt off road gaat met een trailer of zelfs maar serieuze pistes gereden heeft.......

Tja, voor de "looks" worden wel dommere dingen gedaan.

En als je minimaal 15" met normale degelijke banden nodig hebt kan je natuurlijk wel kijken naar winst en verlies bij het gebruik van een standaard 16" wiel. Dat is dan bij de "te grote wielen": 2x het meergewicht maar ook 1x géén reservewiel (incl geen ruimteverlies vor het reservewiel).

En zoals Joost al aangeeft: Hoe groter het wiel hoe gemakkelijker het rolt over oneffenheden. Je hebt daar in ieder geval een zekere winst, ook als je bijv. niet woester gaat als slechts de doorgaande Zweedse binnenwegen. De meeste Zweedse (en Noorse) grindwegen zijn prima, je rijdt er makkelijk in een stevig overheen, alleen heb je zo nu en dan ineens een verrassing (t/m een gat zo groot als een putdeksel alhier). Rijd je daar dus wat optimistisch overheen dan rijdt je wel je 15" wiel aan gort. En ... Zweden is natuurlijk een geciviliseerd land, maar je kan met wat pech wel 100 km of meer van iets garage-achtigs verwijderd zijn.

Wat betreft het hobbelen en off-roaden: Ik denk ook niet dat de gebruikelijke off-road-trailers veel off-road zien (alleen al omdat je je bagage dan ook serieus "off-road" moet stouwen).
Vorig jaar zag ik verschillende hevig geëquipeerden op een luxe camping staan met als hoogtepunt - in ieder geval qua maatvoering - een riante MAN 4x4 truck -- en als je daar rond die camping echt alleen maar een "hostile environment" gehad had dan was het nog te begrijpen, maar d'r was heel veel aantrekkelijke (tot zelfs spectaculaire), vrije, wilde "camping" zo beschikbaar zeker voor wie een beetje 4x4 had.
Anyway, als je dus die eerder genoemde Zweedse grindwegen als vakantie-ideaal hebt, dan heb je dus weldegelijk winst door een iets riantere wieldiameter, de kar zal dan minder hobbelen en rammelen.

Groeten MarcS

PS Ik ben overigens niet zo'n karretjes-typ, laat mij maar in de auto slapen, voor de ruimte span ik wel een luifeltje.

Joadalama

Berichtdoor Joadalama » 26 Sep 2013, 13:29

Dennis,
Vorig jaar heb ik op basis van een oude hapert aanhanger een tenttrailer gebouwd. De aanhanger is dan wel een 1100 kg exemplaar, dus met oplooprem, maar het idee is wel hetzelfde. De as die er onder zit is voorzien van 5 bouten per wiel. Ik heb de standaard wielen gewisseld met 15 inch mercedes velgen met daarop bandjes die van een soesoektie vitara afkwamen. De aanhanger staat goed op hoogte achter de 90 die gewoon standaard stalen wielen heeft. Je hebt inderdaad het nadeel dat je een extra reservewiel mee moet nemen.

Ik heb de afweging gemaakt om er geen extreem off-road ding van te maken omdat ik niet verwacht dat ik het ding meeneem het terrein in. Dan blijft tie gewoon op de camping. De aanhanger volgt goed en hupst op de snelweg niet van links naar rechts zoals je vaak ziet bij vouwwagens. Hoe de kwaliteiten op slechtere wegen zijn zal ik volgend jaar ontdekken als we naar zweden en noorwegen gaan, maar ik verwacht dat het wel goed zal gaan.

Als je wil kijken hoe ik eea heb aangepakt dan kun je hier eens kijken voor het bouwverslag. Overigens weegt mijn tent met voortent ongeveer 150-200 kg. Ik ben gelukkig niet lichamelijk beperkt, maar ook geen Iron Men en kan de aanhanger op verhard terrein makkelijk in mijn eentje manoeuvreren. Ik heb het idee dat het door de grotere wielen iets makkelijker gaat, maar kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen.

Succes met je keuze en ben benieuwd naar het bouwverslag ;)

groeten
Joachim

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 26 Sep 2013, 13:38

Edward schreef:13" wielen zijn hogedrukbandjes, die zijn voor snelverkeer over de weg. :shock: :shock: :shock: Overigens moet je behoorlijk lomp zijn om die te mollen..... Als je niet in kunts schatten dat een gat groter is dan je wiel zul je het wel kapot krijgen. Maar iedere fatsoenlijke aanhangerboer zal je voor off road een kar verkopen met gewone 15" wielen met normale banden die op 2,8 bar oid staan. Als je die kapot rijdt kun je maar beter een Sanky pakken want dan trilt de bovenbouw ook in een jaar uit elkaar.

185R13 is geen hogedrukband (=82 serie)!
Ik wilde een trailer met zo groot mogelijke wielen en wielen naast de laadvloed (specifiek vanwege de slechte wegen). De meeste trailers die betaalbaar waren hadden zelfs nog kleinere wielen. Een standaard autoambulance (<3500 kilo) met 15'' wielen is niet te koop. Zelfs een super de luxe bladgeveerde Ifor William trailer heeft slechts 155/70R12 :(

Het is inderdaad een hele goede optie om Mercedes wielen te monteren! Die passen ook op mijn trailer (Knott assen met 112mm gatenpatroon). Maar ik had nog een set Landrover wielen liggen en dus zijn het aangepaste Landrover velgen geworden.

Edward, natuurlijk ben ik vrij lomp, maar ik denk dat jij nog nooit in oost Afrika geweest bent. Secundaire wegen zijn hier vaak zo slecht, dat heeft niets te maken met een gravel weg in Zweden. De Safarirally staat niet voor niets bekend als de zwaarste (wrc style) rally ter wereld. Als ik 400 kilometer moet rijden om bij een evenement te komen kan ik natuurlijk niet met 15 kilometer per uur om elk gaatje heen. Want dan ben je 3 dagen onderweg. De meeste andere teams gebruiken een vrachtwagen voor het transport (of een trailer met grote wielen).

Verder ben ik het met je eens dat het voor Europa overdone is.

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 26 Sep 2013, 15:20

Edward schreef:O feen as sterk genoeg is of niet hangt natuurlijk van de as af. Wat voor kar wil je als basis gebruiken? Als het een as van niks is kan het verhogen (met Land Rover wielen heb je het al snel over verdubbelen) van het wielgewicht zeer zeker van grote invloed zijn op de torsie werking.

Neem je echter gewoon een 750 kilo aanhanger van bv Saris, Hapert, Eduard, Vlemminx, oid hoef je niet snel problemen te verwachten.

Overigens snap ik werkelijk waar niet waarom mensen zo graag Dezelfde bandenmaat of zelfs dezelfde steek op hun kar willen..... Veel te zwaar, lomp en totaal overbodig. Ik heb in 20 jaar met de kar rijden nog nooit een lekke band gereden en met de auto welgeteld 1 keer.........

Overigens ben ik wel héél benieuwd naar het verhaal van die 200TDI die in je wagen is gekomen ter vervanging? Wat was er nu aan de hand en is het opgelost?

het probleem is inderdaad opgelost! geen olie verbruik meer en geen koelvloeistof verbruik meer! rijd goed!. de kop van de oude motor was prima in orde net zoals de koppakking. wat het exact is kan ik je helaas niet vertellen wel dat het onderblok inwendig en uitwendig gescheurd is. dit is wat we hebben kunnen zien, in de carter zat een dikke massa die bijna niet meer vloeibaar was te noemen. dat is wat we hebben kunnen vinden. ik heb het vermoeden dat er door de vorige eigenaren van de 110 te weinig onderhoud is gepleegd en allerlei toevoegingen in het blok is gedonderd om lekkage,s en verbruik terug te dringen.

maar het blijft een landrover Edward het zij het niet dat we in de Ardennen op inor de nieuwe koppelingsplaten rot hebben gereden. hij staat weer in de garage en zijn nu de versnellingsbak ook maar aan het aanpakken.

maar verder is hij motorisch prima in orde, eindelijk!!!!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Sep 2013, 15:29

JoostKenya schreef:.....
Edward, natuurlijk ben ik vrij lomp, maar ik denk dat jij nog nooit in oost Afrika geweest bent. Secundaire wegen zijn hier vaak zo slecht, dat heeft niets te maken met een gravel weg in Zweden.
.....

Ja, ja, (of Nee, nee) Zweden en Kenia zijn niet te vergelijken (ook ik ben nog nooit in Kenia geweest, inmiddels wat langer geleden zei iemand die "tropenarts" in Kenia was geweest overigens dat je - althans toentertijd - meer aan een R4 had als aan een 4x4, maar misschien had dat ook te maken met andere dingen zoals rijstijl en soberheid).

Het is juist, de meeste Zweedse (en Noorse) gravelwegen kan je harder rijden als verstandig is, dwz de meeste zijn zo goed onderhouden dat je meer met remweg en onverwacht overstekende elanden rekening moet houden als met het wegdek. Maar ... als je de echt onbeduidende wegen neemt, en daarvan ook nog eens een zijweg omdat je nu eenmaal graag een mooi kampeerplekje wilt dan kom je soms tamelijk woeste zaken tegen, en vooral ook zo nu en dan een verrassing (want een klein stukje heel woest rijd je gewoon heel voorzichtig, maar rijd je op een relatief goede grindweg waar ineens een stukje wegdek mist dan rijd je meestal niet echt aangepast aan dat ontbrekende wegdek).
Ik herinner me nog wel een paar stukjes waar ik toch soms even dacht "goed dat 't allemaal meer dan genoeg aan kan".

Maar goed, eigenlijk geldt deze hele discussie voor 99% van ons want hoe vaak heb je nu werkelijk een 4x4 nodig hier in W-Europa ? De meesten hebben 'm alleen maar "nodig" omdat ze weten dat het kan, met een "luxe wagen" had je de 4x4 niet nodig omdat je dan gewoon eerder stopt. Zoiets geldt natuurlijk ook voor een tenttrailer.

Groeten MarcS

Afbeelding 7.jpg
Een zeldzame albino Eland die net tevoren mijn weg kruiste
Afbeelding 7.jpg (100.02 KiB) 5485 keer bekeken

LoLa-130

Berichtdoor LoLa-130 » 26 Sep 2013, 15:54

Dennis Crusio schreef:... de oryx van aartkok is al 500 kg en die krijg je moeilijk van zijn plek.

Hé Dennis, ben je van het idee Jurgens Oryx af?
Kijk, de Oryx is lomp zwaar, iets meer nog dan je aangeeft, maar je moet hem ook niet met de hand verplaatsen; ik zet altijd Lola ervoor :D

Je kunt voor zelfbouw trouwens het chassis, dissel en as zelf samenstellen van Alko, mocht je naar zoiets willen kijken. Ben benieuwd waar je mee tevoorschijn gaat komen, succes.
LoLa

Defender 130TD5

Erwin ter Riet

Berichtdoor Erwin ter Riet » 26 Sep 2013, 15:57

Wij hebben een tentrailertje, ooit overgenomen van een LRCH lid... Prima ding, leuk klein en wendbaar. Land Rover velgen eronder en gaan.
Nadeel, door de grote velgen is hij wat stuiterig en achteruit rijden is door de korte basis lastiger.

Voor 'grote' vakanties hebben we een oudere sleurhut, welke het op de eerder genoemde Zweedse gravel wegen prima doet. Vorige zomer heeft ie vele kilometers gravel gezien. Inderdaad niet geschikt voor echt off road rijden maar dan staat die sleur gewoon op de camping :)

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 26 Sep 2013, 17:01

Landmarcs schreef: inmiddels wat langer geleden zei iemand die "tropenarts" in Kenia was geweest overigens dat je - althans toentertijd - meer aan een R4 had als aan een 4x4, maar misschien had dat ook te maken met andere dingen zoals rijstijl en soberheid).

R4 heeft ook heel veel veerweg! Je kunt daarmee volgas over drempels.
Een vriend van me had er één met een R5 Alpine blok. :D :D

Was de R4 ook niet tweede in de eerste editie van de Parijs Dakar Rally? (en een Range Rover eerste)

In Zuid Afrika zijn die Jurgens trailers de benchmark. Zwaar uitgevoerd, toch met torsie as en met grote wielen. Erg fraai maar ook erg prijzig.

Terug naar “Techniek”