2.25 genoeg vermogen?
Re: 2.25 genoeg vermogen?
Zelfs met de mrb meegeteld is een diesel dus voordeliger. Hoewel ik een V8 errug leuk vind ging ik dan zeker voor een diesel!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: 2.25 genoeg vermogen?
Edward schreef:Zelfs met de mrb meegeteld is een diesel dus voordeliger.
"Dus" voordeliger? Dat hangt toch van de km's af lijkt mij? Wij rijden geen 5000/jaar:
5000/5,5x1.7 = 1.545
5000/10,5x1,37= 652 + 2280 MRB = ietsjes meer
Edit: als het kabinet besluit om alsnog de MRB voor 25+ benzineauto's in te gaan voeren ziet bovenstaande er al snel heeel anders uit....
Re: 2.25 genoeg vermogen?
Nu je de kans hebt om de motor te kiezen dan ben ik het met Gerard en Edward eens, een dieseltje dus.
Ik heb zelf een paar jaar rondgetuft in een 88" Series 3 (1974) en dat met heel veel genoegen. Te voet of op de fiets naar mijn werk dus alleen maar leuke kilometers in de auto.
Maar als je dan een keer echt ergens heen moet en de snelweg de meest verstandige optie is (die ik verder altijd probeer te vermijden) dan komt een 2,25 benzine al heel snel vermogen tekort. Achter vrachtwagens aanrijden is prima maar als je denkt er langs te kunnen omdat in je spiegel de linkerbaan leeg is dan duurt het vaak nog ongemakkelijk lang voor je er voorbij bent. En dan moet je niet ook nog eens de pech hebben dat de trucker je gaat plagen door ook een beetje gas bij te geven.
Mijn Kleine Series was er een zonder toeters en bellen en met overwegend maar 1 passagier, ikzelf. Dus met een gezin en bagage en een 109?
Een V8 is fantastisch maar daar loop je, zeker bepakt en bezakt echt op leeg.
Dit uiteraard als je de wagen kan schorsen wanneer je niet reist.
Ik heb zelf een paar jaar rondgetuft in een 88" Series 3 (1974) en dat met heel veel genoegen. Te voet of op de fiets naar mijn werk dus alleen maar leuke kilometers in de auto.
Maar als je dan een keer echt ergens heen moet en de snelweg de meest verstandige optie is (die ik verder altijd probeer te vermijden) dan komt een 2,25 benzine al heel snel vermogen tekort. Achter vrachtwagens aanrijden is prima maar als je denkt er langs te kunnen omdat in je spiegel de linkerbaan leeg is dan duurt het vaak nog ongemakkelijk lang voor je er voorbij bent. En dan moet je niet ook nog eens de pech hebben dat de trucker je gaat plagen door ook een beetje gas bij te geven.
Mijn Kleine Series was er een zonder toeters en bellen en met overwegend maar 1 passagier, ikzelf. Dus met een gezin en bagage en een 109?
Een V8 is fantastisch maar daar loop je, zeker bepakt en bezakt echt op leeg.
Dit uiteraard als je de wagen kan schorsen wanneer je niet reist.
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!
Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top
Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top
Re: 2.25 genoeg vermogen?
ErwinD90 schreef:Maar als je dan een keer echt ergens heen moet en de snelweg de meest verstandige optie is (die ik verder altijd probeer te vermijden) dan komt een 2,25 benzine al heel snel vermogen tekort. Achter vrachtwagens aanrijden is prima maar als je denkt er langs te kunnen omdat in je spiegel de linkerbaan leeg is dan duurt het vaak nog ongemakkelijk lang voor je er voorbij bent.
Dit verschilt dan waarschijnlijk per 2.25 benzine, maar alles beter dan een 2.25 diesel.
Vanaf het kampeerweekend met de LW op gas (verbruik 1 op 5) met de sankey er achter gewoon 95km/h en geen last van lastige vrachtwagens, maar wel van caravan mede weggebruikers die gas geven als je ze wil inhalen met deze bejaarde combinatie.
SanderTD4
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: 2.25 genoeg vermogen?
Quink schreef:Edward schreef:Zelfs met de mrb meegeteld is een diesel dus voordeliger.
"Dus" voordeliger? Dat hangt toch van de km's af lijkt mij? Wij rijden geen 5000/jaar:
5000/5,5x1.7 = 1.545
5000/10,5x1,37= 652 + 2280 MRB = ietsjes meer
Edit: als het kabinet besluit om alsnog de MRB voor 25+ benzineauto's in te gaan voeren ziet bovenstaande er al snel heeel anders uit....
D'r komt minstens € 120 MRB bij de V8, en 3 maanden niet rijden (en eventueel de stallingskosten).
Om het eerlijk te vergelijken kan je dan de diesel 3 maanden schorsen.
De vergelijking komt dan op:
5000/5,5x1.7 + 120 MRB = € 1.665 + de eventuele meerkosten van het V8 onderhoud
5000/10,5x1,37= 652 + 3/4x2280 MRB = € 2.362 voor de diesel
De diesel is nog steeds duurder maar het verschil is al een stuk minder dramatisch, en wat betreft de diesel het voordeel dat je zelf je schorsingsmaanden kan kiezen en eventueel ook langer kan schorsen. O ja qua kostenplaatje moet je eventueel ook nog rekening houden met stallingskosten gedurende die drie maanden schorsen, die zijn er natuurlijk niet als je zelf stallingsmogelijkheden hebt, en verder zijn in de laatste vergelijking niet brandstof-afhankelijk voor beide gelijk.
Je kan natuurlijk ook kiezen voor de pret-oplossing: Doe de/een andere auto eruit (aangenomen dat je meer auto's hebt), en rijdt met veel plezier meer kilometers met de LandRover. Een tweede en derde auto die weinig kilometers maakt is nl altijd erg duur. Ik heb al eens doorgerekend wat het beste was als je ineens 30 a 40 duizend kilometers moet gaan rijden. Verreweg het goedkoopst bleek door blijven rijden in een diesel-LandRover (in dit geval was die er nl al en deze auto ging de deur niet uit), alleen als je een erg goedkoop "wegwerp" autootje met heel weinig MRB kon kopen en rijden was dat eventueel interessant.
Groeten MarcS
Re: 2.25 genoeg vermogen?
In mijn geval zal hij maar sporadisch gebruikt worden.
Ik zal jaarlijks niet meer dan 5000 km rijden.
Vaak zelfs minder.
Stalling is geen probleem.
Uiteraard kun je voor diesel gaan en de auto voor het grootste deel van het jaar schorsen.
Maar als liefhebber gaat het dan toch kriebelen
Is die geschorst en heb je net zin in een ritje!
Jammer dat het met die 60 rittenkaart niet is doorgegaan!
Was voor mij ideaal geweest.
Ik zal jaarlijks niet meer dan 5000 km rijden.
Vaak zelfs minder.
Stalling is geen probleem.
Uiteraard kun je voor diesel gaan en de auto voor het grootste deel van het jaar schorsen.
Maar als liefhebber gaat het dan toch kriebelen
Is die geschorst en heb je net zin in een ritje!
Jammer dat het met die 60 rittenkaart niet is doorgegaan!
Was voor mij ideaal geweest.
Re: 2.25 genoeg vermogen?
SanderTD4 schreef:Dit verschilt dan waarschijnlijk per 2.25 benzine, maar alles beter dan een 2.25 diesel.
Vanaf het kampeerweekend met de LW op gas (verbruik 1 op 5) met de sankey er achter gewoon 95km/h en geen last van lastige vrachtwagens, maar wel van caravan mede weggebruikers die gas geven als je ze wil inhalen met deze bejaarde combinatie.
Het gaat vaak wel hoor maar er zijn nogal wat variabelen: temperatuur van de motor, windsnelheid en -richting, etc.
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!
Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top
Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top
Re: 2.25 genoeg vermogen?
Zie ook nog een leuke 109 staan die bijna echt belastingvrij is (40 jaar) met een 2.5 td motor.
Ik heb daar vandaag wisselende verhalen over gehoord qua betrouwbaarheid en qua vermogen is wel maar, maar niet heel veel.
Wie kan feit van fictie of emotie scheiden
?
Ik heb daar vandaag wisselende verhalen over gehoord qua betrouwbaarheid en qua vermogen is wel maar, maar niet heel veel.
Wie kan feit van fictie of emotie scheiden
Re: 2.25 genoeg vermogen?
Een 2.5 Td is zeker geen hele slechte motor maar ook geen goede. Maar als je er een beetje rustig mee rijdt kan ie lang mee. Trap je hem af kan ie na 50K al stuk zijn. Punt is als je een 7e hands koopt is dat je niet weet hoe die behandeld is, dus je moet een beetje mazzel hebben.
Hetzelfde verhaal geld echter ook voor een V8 en waar ik al diverse goede Td's gevonden heb op het web moet ik de eerste V8 die goed is of zelfs maar redelijk nog tegenkomen.....

Hetzelfde verhaal geld echter ook voor een V8 en waar ik al diverse goede Td's gevonden heb op het web moet ik de eerste V8 die goed is of zelfs maar redelijk nog tegenkomen.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten