zou dan in elk geval vóór terugbouwen de v8 even goed onder handen nemen
2.25 genoeg vermogen?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 2.25 genoeg vermogen?
als je die neemt.. in elk geval wat werk voorlopig
zou dan in elk geval vóór terugbouwen de v8 even goed onder handen nemen
zou dan in elk geval vóór terugbouwen de v8 even goed onder handen nemen
gone
Re: 2.25 genoeg vermogen?
Kon nog aardig wat van de prijs af.
Zit zeker werk aan, maar is dat niet met vrijwel allemaal in de lagere prijsklasse?
Deze vind ik gaaf, maar heeft geen motor en is diesel op kenteken.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land ... b9c5b7a618
Zit zeker werk aan, maar is dat niet met vrijwel allemaal in de lagere prijsklasse?
Deze vind ik gaaf, maar heeft geen motor en is diesel op kenteken.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land ... b9c5b7a618
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 2.25 genoeg vermogen?
zonder motor en toebehoren.... veel geld tov die bruine... en beide geen kleur... maar die bruine is tenminste nog één kleur
maar idd een perfecte kost ook perfect geld
maar idd een perfecte kost ook perfect geld
gone
Re: 2.25 genoeg vermogen?
Kleur vind ik van minder belang.
Dat kan altijd later nog anders.
Die gele lijkt in betere staat dan de bruine, maar daar moet ik een complete motor bij kopen en naar de RDW voor omkeuren.
Eerst maar even de MRB plannen afwachten.
Daar heb ik vandaag niets over gehoord.
Stilte voor de storm...?
Dat kan altijd later nog anders.
Die gele lijkt in betere staat dan de bruine, maar daar moet ik een complete motor bij kopen en naar de RDW voor omkeuren.
Eerst maar even de MRB plannen afwachten.
Daar heb ik vandaag niets over gehoord.
Stilte voor de storm...?
Re: 2.25 genoeg vermogen?
Voor mij zou een 2.25 benzine in een 110 stawag geen optie zijn.
M.i. ben je in het moderne verkeer met zo'n combi een gevaar op de (snel)weg ...
Een beetje tegenwind of helling (niet alleen in de Ardennen maar ook bij een flinke tunnel of brug) en je sukkelt met 60 km max. in z'n 3e versnelling.
Daarnaast zou ik er rekening mee houden dat zo'n benzineblokje zelden zuiniger loop dan 1 op 6 à 7
Dan is het verschil met een V8 (1 op 4 à 5 ineens niet meer zo groot)
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Tdi diesel, maar ja daar hangt nu mbt MRB (waarschijnlijk) een prijskaartje aan.
Gerard
M.i. ben je in het moderne verkeer met zo'n combi een gevaar op de (snel)weg ...
Een beetje tegenwind of helling (niet alleen in de Ardennen maar ook bij een flinke tunnel of brug) en je sukkelt met 60 km max. in z'n 3e versnelling.
Daarnaast zou ik er rekening mee houden dat zo'n benzineblokje zelden zuiniger loop dan 1 op 6 à 7
Dan is het verschil met een V8 (1 op 4 à 5 ineens niet meer zo groot)
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Tdi diesel, maar ja daar hangt nu mbt MRB (waarschijnlijk) een prijskaartje aan.
Gerard
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: 2.25 genoeg vermogen?
Gerard schreef:Daarnaast zou ik er rekening mee houden dat zo'n benzineblokje zelden zuiniger loop dan 1 op 6 à 7
Dan is het verschil met een V8 (1 op 4 à 5 ineens niet meer zo groot)
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Tdi diesel, maar ja daar hangt nu mbt MRB (waarschijnlijk) een prijskaartje aan.
Bij loodvrij 95 a € 1,70 en diesel a € 1.37 per liter komt 10.000 km op:
10.000/4,5x1,70 = € 3.778 voor de V8 en 10.000/10,5x1,37 = € 1.305 voor de Tdi.
Je moet dus wel (erg) weinig rijden wil je "voordelig" op benzine rijden - en dat weinig rijden blijft dan duur.
Daarbij komt dan nog dat qua onderhoud een V8 waarschijnlijk ook duurder uitpakt, dus de verhoudingen nog iets opschuiven.
En als je werkelijk weinig rijdt dan is het wellicht toch lonend om op diesel te rijden, als je tenminste de discipline kan opbrengen de auto een serieus deel van het jaar te schorsen.
Let wel, rijstijl kan iets andere cijfers opleveren, en rijd je veel over de grens, houdt dan ook rekening met de prijsverhoudingen in de desbetreffende buitenlanden (en houdt ook een "reserve" voor eventuele prijsverschuivingen - accijnzen, MRB). Houdt bij een afweging ook rekening met de meer- en minderkosten als je ineens meer of juist minder zou gaan rijden, een extra ritje naar bijv. een familiebezoek 1000 km verderop is met een V8 een best prijzig ritje.
En tenslotte, staar je niet blind op een rekenkundig kantelpunt: rond het kantelpunt lopen de grafieken lang erg dicht op elkaar, dus zit je ergens in de buurt van het kantelpunt dan kan je "voor het zelde geld" kiezen voor de emotie (of andere niet 1:1 zakelijke argumenten).
Een semi-zakelijk, semi-emotioneel argument in een en ander is dat een diesel qua karakter passender is voor een 4x4, meer torque bij lagere toeren, en een Tdi (of Td5) komt dan verder erg goed mee (de oude diesels zijn nog trager als een 4 cylinder benzine).
Groeten MarcS
Re: 2.25 genoeg vermogen?
Landmarcs schreef: Bij loodvrij 95 a € 1,70 en diesel a € 1.37 per liter komt 10.000 km op:
10.000/4,5x1,70 = € 3.778 voor de V8 en 10.000/10,5x1,37 = € 1.305 voor de Tdi.
Is 1: 4,5 niet erg veel? Althans, ben geen expert, weet niet wat ze gemiddeld verbruiken de V8'en, maar 1:4,5 lijkt me wel *erg* onzuinig.
10.000/6x1,70= € 2.833
Niet dat 1:6 nou zo zuinig is uiteraard...
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: 2.25 genoeg vermogen?
De mijne geeft aan 99 liter per 100km...en met bijna 3/4 tank resterende actiradius <80km
mijn werkgever reed rond de 1:3 met zijn v8 destijds...zijn echtgenote met dezelfde auto 1:6
mijn werkgever reed rond de 1:3 met zijn v8 destijds...zijn echtgenote met dezelfde auto 1:6
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: 2.25 genoeg vermogen?
Quink schreef:Landmarcs schreef: Bij loodvrij 95 a € 1,70 en diesel a € 1.37 per liter komt 10.000 km op:
10.000/4,5x1,70 = € 3.778 voor de V8 en 10.000/10,5x1,37 = € 1.305 voor de Tdi.
Is 1: 4,5 niet erg veel? Althans, ben geen expert, weet niet wat ze gemiddeld verbruiken de V8'en, maar 1:4,5 lijkt me wel *erg* onzuinig.Die van ons schommelt namelijk zo ronde de 1:6, en dan kijkt het weer wat anders:
10.000/6x1,70= € 2.833
Niet dat 1:6 nou zo zuinig is uiteraard...
Ik heb wel vaker 1:6 als een soort bovengrens bij een V8 gelezen, maar zeg nu zelf: koop je een V8 om zuinig te rijden ? ? (ik hanteerde 1:4,5 in aansluiting op de cijfers van Gerard, die 1:4 tot 1:5 voor de V8 noemde, en 1:6 à 7 voor de 4 cylinder).
En 1:4,5 is een mooi gemiddelde tussen 1:3 en 1:6
Die 1:6 haal je waarschijnlijk alleen bij een V8 in top-conditie. Met een Tdi kan je ook wel 1:8 rijden maar 1:10 tot 1:11 is redelijkerwijs haalbaar, ook bij een blok dat al de nodige kilometers gemaakt heeft, en zeker als je zo zuinig kunt en wilt rijden dat je 1:6 met de V8 kunt halen.
Anyway blijft er een serieus verschil zelfs al vul je iets andere cijfers in (wat spelen met min of meer extreme cijfers kan nooit kwaad ... in mooie woorden heet zoiets een gevoeligheidsanalyse).
Groeten MarcS
Re: 2.25 genoeg vermogen?
Landmarcs schreef: Die 1:6 haal je waarschijnlijk alleen bij een V8 in top-conditie.
KIjk, dat hoor ik graag!
1:3 lijkt me tamelijk absurd. Weet niet wat je er dan mee doet, een bouwkeet zonder wielen slepen?
Landmarcs schreef:en zeker als je zo zuinig kunt en wilt rijden dat je 1:6 met de V8 kunt halen.
IK rij, voor mijn gevoel, er niet extreem zuinig mee. Gewoon, normale snelheden, zeker geen 85 achter vrachtwagens aan op de snelweg. Ik rij er wel nooit echte korte stukken (<20km) mee, weet niet of dat scheelt?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten