zomerrit 2013 MORVAN

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Chrsitiaan

Re: Raaên zomerrit 2013 MORVAN

Berichtdoor Chrsitiaan » 28 Aug 2013, 15:22

deltawhiskey schreef:
jobster schreef:Ziet er allemaal zeer aangenaam uit! Ben nu toch wel heel benieuwd naar de Roadbooks? Ben al een tijdje op zoek naar mooie routes aldaar.

Ik ook... dus de vraag is waar zijn de roadbooks te verkrijgen? ;)

Die roadbooks zijn niet te koop.
Integenstelling tot alle andere roadbooks die ik in Frankrijk heb (intussen meer dan 300), komen deze niet uit de magazines.
Roadbooks onvoorwaardelijk door sturen doe ik niet meer, ze uitwisselen tegen andere wil ik nog wel overwegen.

jobster

Berichtdoor jobster » 30 Aug 2013, 10:38

Chrsitiaan schreef:
deltawhiskey schreef:
jobster schreef:Ziet er allemaal zeer aangenaam uit! Ben nu toch wel heel benieuwd naar de Roadbooks? Ben al een tijdje op zoek naar mooie routes aldaar.

Ik ook... dus de vraag is waar zijn de roadbooks te verkrijgen? ;)

Die roadbooks zijn niet te koop.
Integenstelling tot alle andere roadbooks die ik in Frankrijk heb (intussen meer dan 300), komen deze niet uit de magazines.
Roadbooks onvoorwaardelijk door sturen doe ik niet meer, ze uitwisselen tegen andere wil ik nog wel overwegen.

Ah, ok, jammer. Ben sinds december in bezit van een D3 en heb van de zomer RB 1,2 en 3 gereden van Vibraction, (aangeschaft). ZIe wel eens vaker staan dat RB's niet worden gedeeld, tenzij tegen uitwisseling. Kan daar de redenatie nog niet helemaal van volgen. Heb de indruk dat het toch slechts een select groepje debielen is die de LaRo's inzetten voor datgene wat ze kunnen en dat het serieus rijden van off-road routes dus geen massale aangelegenheid is. In Frankrijk heb je wel meer sites waar je RB's kunt aanschaffen, en in principe heb ik geen bezwaar om daar wat voor neer te leggen. Als je zelf helemaal een nieuwe route opschrijft vind ik dat daar best wat tegenover mag staan. Maar als je een RB ook zelf ergens hebt opgepikt snap ik eerlijk gezged niet waarom dat niet gedeeld kan worden, of waar ze gevonden kunnen worden. Zeker als het in een relatief besloten gezelschap is als LRCH. Maar wellicht ben ik te naïef.

Barf

Berichtdoor Barf » 30 Aug 2013, 12:25

Hoi Jobster,

Volgens mij zit er geen nare bijbedoeling achter hoor!

Er is alleen in het verleden gebleken dat wanneer je roadbooks deelt, er vaak toch allerlei groepen gaan rijden, met verschillende voertuigen en soms met iets minder respect voor de natuur dan wenselijk is. Die verspreiding kan echt hard gaan, zeker als je begint met 2700 LR rijders!! :-)

Die plekken waar je offroad mag rijden in Europa zijn zo bijzonder dat we panisch zijn dat ze afgesloten worden. En dat gebeurt als er teveel verkeer komt en helemaal als er een klein aantal mensen zonder respect gaan rijden. Vandaar... De LRCH deelt zelf ook nooit de roadbooks en vraagt ze altijd terug na een rit. Met dezelfde reden.

Het is dus niet persoonlijk!

Als je echt die kant uit wilt gaan, en je gaat een keer een pot bier drinken met de juiste mensen, zou je best wel eens een paar tips kunnen ontvangen.... Maar zowiezo nooit op een openbaar forum.

Groet
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 31 Aug 2013, 14:15

Beste Jobster,

Ik begrijp je reactie, waarschijnlijk heb je zelfs gelijk wat betreft het niet frequent rijden van routes door Nederlanders en Vlamingen in het buitenland.
In het noorden van Frankrijk kan dat echter nog wel eens tegenvallen. In zuid Belgistan mag je nergens nog onverhard rijden, dus noord Frankrijk komt dan al snel op het voorplan ...

Mijn reactie heeft echter een stukje "voorgeschiedenis".
Voor mij begon dat rijden van roadbooks in Frankrijk in 2008. Ik had zelf enkele roadbooks gekregen uit de magazines van iemand via een vlaams forum. Ik kocht toen al Univers Land maar had voordien eigenlijk nooit aandacht geschonken aan de roadbooks die daar in gepubliceerd werden, gek eigenlijk. In die eerste roadbooks die we toen reden, las ik dat er "balades annexes" waren, dus aansluitende routes. Daar ben ik dan ijverig naar beginnen zoeken. Via diverse fora in contact gekomen met andere mensen die gelijkaardige boekjes (Mondial 4x4, Action 4x4, Passion 4x4, Univers Toy, ...) kopen en verzamelen. Door uitwisseling ben ik uiteindelijk dan ook aan die collectie geraakt van +300 roadbooks!

In die begin jaren stuurde ik regelmatig onvoorwaardelijk roadbooks door naar andere mensen. Op een bepaald moment ben ik daar mee gestopt, zeker naar mensen die ik helemaal niet ken of niets hebben bijgedragen aan het forum. Het ontgoochelde mij dat er zo weinig reactie terug kwam, soms zelfs geen simpele "merci"! Wij bedankten destijds de persoon die ons die eerste roadbooks bezorgde met een fles champagne die we hadden meegebracht van onze trip. Nu dat verwacht ik zelf helemaal niet hoor ... maar achteraf enkele fotokes posten op het forum lijkt mij dan een kleine moeite. Je doet er mij in elk geval een groot plezier mee.

Soms vraag ik me wel eens af waarom ik die verslagjes nog blijf posten. Niets meer posten zou alvast geen nieuwe vragen naar roadbooks genereren ... maar ik beleef er namelijk zelf plezier aan. Beschouw het aanmaken en posten van die verslagjes als een soort van napret!
Stiekem hoop ik natuurlijk nog steeds om in contact te komen met "gelijkgestemde zielen". Af en toe lukt dat ook. Gisteren toevallig nog iemand over de vloer gehad die ik nog nooit eerder gezien had. Met een man die ouder als mijn vader is, de ganse avond over roadbooks zitten kletsen bij een goed glas wijn ...

Enfin, ik hoop dat je mijn standpunt nu ook begrijpt, en dat er gewoon "iets" tegenover het doorsturen van die roadbooks moet staan.
Dat iets kan geen geld zijn, ik heb die roadbooks tenslotte ook niet zelf gemaakt.

Wees gegroet,
Christiaan
Laatst gewijzigd door Chrsitiaan op 19 Sep 2013, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 31 Aug 2013, 14:18

jobster schreef:heb van de zomer RB 1,2 en 3 gereden van Vibraction

... en je hebt daar geen enkele foto gemaakt die ons zou kunnen interesseren?

Begrijp je waar ik naartoe wil?
Laatst gewijzigd door Chrsitiaan op 31 Aug 2013, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

jobster

Berichtdoor jobster » 31 Aug 2013, 21:18

meerdere :D ! En had al eerder een poging gewaagd. Ik zal eens even kijken hoe ik ze hierop krijg. Staan nu op mijn macbook en op mijn google account maar dan moet ik ze eerst even re-sizen naar <1mb en hopelijk kan ik dan rechtstreeks uit google linken. Trip was zeer de moeite waard, enigszins onbezonnen want verder alles standaard, zonder lier, geen extra bodembescherming en wel een paar Pirelli ATR's en een IIDTool. Call me crazy, maar volgend jaar zeker weer terug maar dan wel wat beter geprepareerd, voor de gemoedsrust. Buiten een paar " battle scars" in de lak verder alles keurig gehouden, ondanks dat er een paar heftige stukken in zaten. Heb er geen foto van, maar in de buurt van Andorra een gestrande Renault Kangoo incl famile met een volbepakte D3 over een stijl modderpad naar bovenslepen was wel een bijzondere ervaring (wat kunnen die karren veel) Je hebt me in Spaarnwoude misschien gespot in die keurige Beige D3 (nee lang niet zo stoer als die Defenders, maar geef me even tijd, ben al rond aan het neuzen naar een 90, heb de smaak te pakken).

Terug naar “Reizen”