OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN
moet weer eens op zoek naar een mooi apparaatje... of die kapotte van Edward repareren... mijn Mig/MAG apparaat werd tijdens mijn D2 bumper project vorig jaar maart geconfisceerd en tegen vergoeding niet meer terug gegeven.....
gone
Re: OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN
Roger B. schreef:moet weer eens op zoek naar een mooi apparaatje... of die kapotte van Edward repareren... mijn Mig/MAG apparaat werd tijdens mijn D2 bumper project vorig jaar maart geconfisceerd en tegen vergoeding niet meer terug gegeven.....
Ooooohoooo, heb nog wel een fijn elektriek apparaatje voor je.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN
met electrodes zeker 
maar idd eward, als die slak er zo af komt krullen is echt een mooi gezicht en voldoening dat je las goed is..
overigens als je een slecht stukje hebt, dan kun je de slak er ook nog steeds netjes uitbranden. heb dat een paar keer geleerd tijdens mijn cursus.. gewoon een dunnere electrode pakken en de stroom te hoog zetten. alleen dan snel werken.
Een van de andere verschillen is dat je met electrodes niet zomaar 'even' een las moet maken. daar moet je veel rustiger mee lassen dan met mig/mag. en zeker met de slak is het niet handig om veel te snel te bewegen.
maar idd eward, als die slak er zo af komt krullen is echt een mooi gezicht en voldoening dat je las goed is..
overigens als je een slecht stukje hebt, dan kun je de slak er ook nog steeds netjes uitbranden. heb dat een paar keer geleerd tijdens mijn cursus.. gewoon een dunnere electrode pakken en de stroom te hoog zetten. alleen dan snel werken.
Een van de andere verschillen is dat je met electrodes niet zomaar 'even' een las moet maken. daar moet je veel rustiger mee lassen dan met mig/mag. en zeker met de slak is het niet handig om veel te snel te bewegen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN
Omdat ik nu toch in de ´las materie´ zit ook nog eens even een eerdertopic doorgelezen nl. ´lassen voor dummies´
Erg leerzaam en ook herkenbaar.
Omdat ik nu die cursus vlamboog lassen aan het doen ben hier, en van mening ben dat het praktische deel wat beschikbare tijd om te oefenen gezien (in ieder geval in mijn geval dan) volledig ontoereikend is, loop ik eigenlijk nu al een dag of 10 te overwegen een mooi klein portable lasapparaatje te kopen van of 150 Amp, of 180 amp. Vermoedelijk wordt het de eerste omdat die prijstechnische het meest aantrekkelijk is, en ook al een arbeidscyclus heeft van 150 A / 60% en 110 A / 100%, en aangezien ik op die cursus steeds rond de 100 A aan het lassen ben, lijkt me dat een mooi alternatief
Één van de redenen om die cursus te doen is omdat ik voornemens ben een sankey replica te bouwen hier, en wie weet wel meerdere (hangt een beetje van de opgedane ervaringen af).
Ook mijn eigen auto is inmiddels aan restauratie toe, dus dat is ook een motief.
Echter........ Het is me inmiddels ook duidelijk dat voor een defender chassis mig / mag lassen veel beter is, een mooier resultaat geeft en minder risico van doorbranden met zich mee brengt, dus dat zal dan vermoedelijk de 2e fase van onder de knie krijgen en aanschaffen worden
Zoals ik het nu begrijp kan je een aanhanger chassis (vanwege de materiaal dikte vanaf 4 tot 6 mm ) zowel electrode als mig / mag lassen, maar dat is met een defender chassis uiteraard een ander verhaal daar die maar materiaaldikte van ik meen 3 mm heeft.
Heb dus al min of meer besloten dat de aanhanger voor mij het proefkonijn zal worden wat betreft electrode lassen
En wat betreft dat defender chassis lassen heb ik ook nog een ´dummy´ vraag: ik wil absoluut geen plaatjes OP het gat / chassis lassen, dat ziet er nl niet uit, maar juist zodanig dat ze ´in het gat´vallen.
Kan dat? Welke lasmethode is daarvoor het meest aan te bevelen? En is het mogenlijk de naden daarna vlak te slijpen zodat het chassis er toch netjes glad uit blijft zien?
Is er verder iemand die ervaring heeft met het maken van hele chassis secties? bijv een recht stuk onderste helft chassis balk?
Een plaat in een U zetten of laten zetten zal het probleem niet zijn, maar ik wil weten hoe die balk er van binnen uitziet wat betreft evt verstevigingen. ik wil nl wel een exacte kopie of evt een verbeterde versie maken.
Een nieuw chassis is hier geen optie, vanwege invoer en ook lokale RDW wetgeving
Ik zal het dus met het bestaande chassis moeten doen en dat zo mooi mogenlijk zien te maken of laten maken.
En hoe meer ik over het onderwerp lassen lees hier, hoe meer ik van mening ben dat het niet Ome Luuk zelf zal gaan worden met zijn amateurs koekenbakkers laswerk maar dat ik het uit zal moeten gaan besteden. Hoe dan ook, ik wil dat het wel op mijn manier en voorwaarden gebeurt uiteraard en dus zal ik moeten weten wat technisch gezien (zowel wat het lassen betreft als het chassis zelf betreft) mogenlijk is,m dus alle advies is welkom
Luke
Erg leerzaam en ook herkenbaar.
Omdat ik nu die cursus vlamboog lassen aan het doen ben hier, en van mening ben dat het praktische deel wat beschikbare tijd om te oefenen gezien (in ieder geval in mijn geval dan) volledig ontoereikend is, loop ik eigenlijk nu al een dag of 10 te overwegen een mooi klein portable lasapparaatje te kopen van of 150 Amp, of 180 amp. Vermoedelijk wordt het de eerste omdat die prijstechnische het meest aantrekkelijk is, en ook al een arbeidscyclus heeft van 150 A / 60% en 110 A / 100%, en aangezien ik op die cursus steeds rond de 100 A aan het lassen ben, lijkt me dat een mooi alternatief
Één van de redenen om die cursus te doen is omdat ik voornemens ben een sankey replica te bouwen hier, en wie weet wel meerdere (hangt een beetje van de opgedane ervaringen af).
Ook mijn eigen auto is inmiddels aan restauratie toe, dus dat is ook een motief.
Echter........ Het is me inmiddels ook duidelijk dat voor een defender chassis mig / mag lassen veel beter is, een mooier resultaat geeft en minder risico van doorbranden met zich mee brengt, dus dat zal dan vermoedelijk de 2e fase van onder de knie krijgen en aanschaffen worden
Zoals ik het nu begrijp kan je een aanhanger chassis (vanwege de materiaal dikte vanaf 4 tot 6 mm ) zowel electrode als mig / mag lassen, maar dat is met een defender chassis uiteraard een ander verhaal daar die maar materiaaldikte van ik meen 3 mm heeft.
Heb dus al min of meer besloten dat de aanhanger voor mij het proefkonijn zal worden wat betreft electrode lassen
En wat betreft dat defender chassis lassen heb ik ook nog een ´dummy´ vraag: ik wil absoluut geen plaatjes OP het gat / chassis lassen, dat ziet er nl niet uit, maar juist zodanig dat ze ´in het gat´vallen.
Kan dat? Welke lasmethode is daarvoor het meest aan te bevelen? En is het mogenlijk de naden daarna vlak te slijpen zodat het chassis er toch netjes glad uit blijft zien?
Is er verder iemand die ervaring heeft met het maken van hele chassis secties? bijv een recht stuk onderste helft chassis balk?
Een plaat in een U zetten of laten zetten zal het probleem niet zijn, maar ik wil weten hoe die balk er van binnen uitziet wat betreft evt verstevigingen. ik wil nl wel een exacte kopie of evt een verbeterde versie maken.
Een nieuw chassis is hier geen optie, vanwege invoer en ook lokale RDW wetgeving
Ik zal het dus met het bestaande chassis moeten doen en dat zo mooi mogenlijk zien te maken of laten maken.
En hoe meer ik over het onderwerp lassen lees hier, hoe meer ik van mening ben dat het niet Ome Luuk zelf zal gaan worden met zijn amateurs koekenbakkers laswerk maar dat ik het uit zal moeten gaan besteden. Hoe dan ook, ik wil dat het wel op mijn manier en voorwaarden gebeurt uiteraard en dus zal ik moeten weten wat technisch gezien (zowel wat het lassen betreft als het chassis zelf betreft) mogenlijk is,m dus alle advies is welkom
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN
Bij vlak slijpen zul je de las verzwakken. Zeker als je maar aan ėën zijde van het mareiaal erbij kunt. Als het alleen een gaatje is dat je opvult is dat niet zo'n groot probleem....heb je echt een stuk chassis vervangen dan ga je constructie wellicht in gevaar komen.
De chassisbalken zijn twee u-profielen tegen elkaar. De lasnaad zit aan boven en onderzijde. Onde4kan vervangen door een een u kan, maar is niet zoals het was....en krijg uit je verhaal het idee dat dat wel je bedoeling is
De chassisbalken zijn twee u-profielen tegen elkaar. De lasnaad zit aan boven en onderzijde. Onde4kan vervangen door een een u kan, maar is niet zoals het was....en krijg uit je verhaal het idee dat dat wel je bedoeling is
gone
Re: OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN
Hoe goed is het te doen om de te lassen randen af te schuinen en dan opvullend te lassen?
groetjes, Fenna
groetjes, Fenna

-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN
't is maar 2 a 3 mm dik... zal altijd wat doen, maar afslijpen zal altijd verzwakken
gone
Re: OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN
Voor wat het waard is;
Landrover geeft officieel 2 mm dikte voor een defender chassis op, de militaire uitvoering zou 3 mm dik zijn.
Landrover geeft officieel 2 mm dikte voor een defender chassis op, de militaire uitvoering zou 3 mm dik zijn.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re: OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN
Voor het lassen aan een chassis heb je helemaal niet per sé een mig apparaat nodig. Oké, het is simpeler en makkelijker, maar met vlamboog kun je prima een chassis repareren. Met verticale lassen kun je zelfs wat meer spelen met verschillenden electrodes. Ook boven je hoofd lassen is fijner met een elektrode dan met mig.
Het is wel lastiger, maar het geeft je ook wel een hele steile leercurve.

Het is wel lastiger, maar het geeft je ook wel een hele steile leercurve.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: OT, wel klussen gerelateerd: LASSEN
Nav wat roger schrijft,
Het is inderdaad zo dat de lasnaden aan de onderzijde (in het midden) en aan de bovenzijde in het midden zitten en niet zoals ik schreef aan de buiten en binnenzijde.
Was even in de war dus.
Dat betekend dus dat het nog iets gecompliceerder wordt om een hele sectie te maken (netjes welteverstaan)
Je zou kunnen denken aan onderste helft die rot iks van de bovenste helft afslijpen en een sectie maken die net een fractie breder is zodat die over het bovenstre deel valt en dan lassen, echter dat heeft 1 heel groot nadeel
de onderste helft is breder als de standaard afmetingen en dat zou best wel eens tot problemen kunnen leiden.
Andere optie is een liggende U sectie te maken en die aan het bovendeel lassen. Voordeel daarvan is dat je de juiste afmetingen behoud, nadeel is dat je er 2 lasnaden (1 aan binnenzijde, 1 aan buitenzijde) bijkrijgt. en wat gaat dat voor gevolgen voor stevigheid hebben?
Je zou dan ook nog kunnen overwegen over die naden een strip te lassen ter versteviging maar dat zal niet de schoonheidsprijs gaan krijgen.
Tenslotte zou je kunnen overwegen een heel deel chassisbalk te maken zoals het bestaande chassis, maar dit zal je er dus tussen moeten gaan lassen, in andere woorden je slijpt een heel deel uit je chassis en last er een nieuw voor in de plaats.
Dat zoiets voor je achterbalk kan is niet zo moeilijk te verklaren omdat het aan het uiteinde zit. maar om zoiets ergens in het midden te doen? Is dat een goed plan?
Je zou zoiets zelfs nog wel redelijk onzichtbaar kunnen doen ook stel ik me zo voor, maar de stijfheid van je chassis???????
Bovendien weet ik niet of en hoeveel dwarsschotten er in die balk zitten en om die er ook in te maken wordt op deze manier redelijk gecompliceerd, zo niet onmogelijk.
Luke
Het is inderdaad zo dat de lasnaden aan de onderzijde (in het midden) en aan de bovenzijde in het midden zitten en niet zoals ik schreef aan de buiten en binnenzijde.
Was even in de war dus.
Dat betekend dus dat het nog iets gecompliceerder wordt om een hele sectie te maken (netjes welteverstaan)
Je zou kunnen denken aan onderste helft die rot iks van de bovenste helft afslijpen en een sectie maken die net een fractie breder is zodat die over het bovenstre deel valt en dan lassen, echter dat heeft 1 heel groot nadeel
de onderste helft is breder als de standaard afmetingen en dat zou best wel eens tot problemen kunnen leiden.
Andere optie is een liggende U sectie te maken en die aan het bovendeel lassen. Voordeel daarvan is dat je de juiste afmetingen behoud, nadeel is dat je er 2 lasnaden (1 aan binnenzijde, 1 aan buitenzijde) bijkrijgt. en wat gaat dat voor gevolgen voor stevigheid hebben?
Je zou dan ook nog kunnen overwegen over die naden een strip te lassen ter versteviging maar dat zal niet de schoonheidsprijs gaan krijgen.
Tenslotte zou je kunnen overwegen een heel deel chassisbalk te maken zoals het bestaande chassis, maar dit zal je er dus tussen moeten gaan lassen, in andere woorden je slijpt een heel deel uit je chassis en last er een nieuw voor in de plaats.
Dat zoiets voor je achterbalk kan is niet zo moeilijk te verklaren omdat het aan het uiteinde zit. maar om zoiets ergens in het midden te doen? Is dat een goed plan?
Je zou zoiets zelfs nog wel redelijk onzichtbaar kunnen doen ook stel ik me zo voor, maar de stijfheid van je chassis???????
Bovendien weet ik niet of en hoeveel dwarsschotten er in die balk zitten en om die er ook in te maken wordt op deze manier redelijk gecompliceerd, zo niet onmogelijk.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten