En omdat landrover het (vroeger) antiek installeerde mag je je wijziging niet beter installeren?
het voordeel van alle modificaties in een apart systeem te stoppen is juist dat het eenvoudiger is met storingen zoeken. De modificaties hebben dan minimaal invloed op het originele systeem, dat is wel anders als je her en der wat aftakt met een zweefzekering.
in het ergste geval koppel je de modificaties af (dat zijn dan hooguit een paar connecties die verbroken moeten....constante stroom,geschakelde stroom en wellicht dashboardverlichting ofzo... en dan heb je he originele systeem terug en kloppen je schemas weer
Serie III extra zekeringkast
Re: Serie III extra zekeringkast
Mee eens! Extra accessoires altijd in een compleet los systeem aansluiten. Dat heeft als voordeel dat de wagen origineel blijft, al zal dat de gemiddelde Serierijder jeuken, en dat bij problemen het originele schema gewoon klopt.
Er is niks erger dan een storing te moeten zoeken in een bedrading waar alles aan elkaar geknoopt en afgetakt is. En bij een nette Serie begin ik daar niet eens aan maar knal er gewoon een nieuwe originele draadboom in en sluit eventuele accessoires aan op een secundaire bedrading.
Er is niks erger dan een storing te moeten zoeken in een bedrading waar alles aan elkaar geknoopt en afgetakt is. En bij een nette Serie begin ik daar niet eens aan maar knal er gewoon een nieuwe originele draadboom in en sluit eventuele accessoires aan op een secundaire bedrading.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Ik ben inmiddels al bij Landreiziger langs geweest en ook zij adviseren om een aparte voeding te installeren.
Ze hebben mooie oplossingen hiervoor, met name de zekeringkasten van Blue Sea.
Zijn misschien niet goedkoop, maar hebben wel als voordeel dat je zowel de plus als de massa kan aansluiten en dus niet zelf hoeft door te lussen, dat scheelt weer storingen.
Ook de micro switch panelen zien er netjes uit.
Ze hebben mooie oplossingen hiervoor, met name de zekeringkasten van Blue Sea.
Zijn misschien niet goedkoop, maar hebben wel als voordeel dat je zowel de plus als de massa kan aansluiten en dus niet zelf hoeft door te lussen, dat scheelt weer storingen.
Ook de micro switch panelen zien er netjes uit.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel
88 Series III diesel
-
Roger B.
ga je de massa dan ook overal naar toe leggen?? wat is er mis met gebruik van bestaande of nieuw aan te leggen massapunten in de buurt van de gebruikers?
als je een beetje zoekt is er op internet erg veel te vinden aan materiaal, soms is dit niet voor particulieren beschikbaar omdat je een groothandel vindt.
als je een beetje zoekt is er op internet erg veel te vinden aan materiaal, soms is dit niet voor particulieren beschikbaar omdat je een groothandel vindt.
gone
De meeste nieuwe stroomverbruikers komen vrij dicht bij de zekeringkast te zitten, dus om daar twee adres naar toe te brengen is niet zo'n groot probleem.
Alleen de lampen op het dak aan de voor- en achterkant, daar zullen wat langere kabels naar toe getrokken moeten worden.
Nadeel van het maken van verschillende massa punten is dat dit juist voor storingen kan zorgen. En wat de vorige eigenaar had gedaan, was overal te pas en onpas bestaande montage punten gebruiken om massa punten te maken. En dit had nou niet echt de schoonheidsprijs.
En ik kan er altijd voor kiezen om een ander massa punt te kiezen.
Alleen de lampen op het dak aan de voor- en achterkant, daar zullen wat langere kabels naar toe getrokken moeten worden.
Nadeel van het maken van verschillende massa punten is dat dit juist voor storingen kan zorgen. En wat de vorige eigenaar had gedaan, was overal te pas en onpas bestaande montage punten gebruiken om massa punten te maken. En dit had nou niet echt de schoonheidsprijs.
En ik kan er altijd voor kiezen om een ander massa punt te kiezen.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel
88 Series III diesel
-
Roger B.
bij gebruik van bekabeling ga je aardlussen creëren en dat kan ook weer voor storing zorgen. Meestal is dat dan merkbaar aan storing op je geluidsinstallatie, dus daar zul je wellicht nog niet zo snel last van hebben in je series... maar het is niet nodig. Door op de juiste plek een massapunt te maken (metaal dat goede verbinding met het chassis heeft, en blank maken om het gat en de boel GOED vastzetten) heb je een prima massa en dat is geen bron van storing.... een parkertje in een plaatdeel met een kabeloogje er onder zonder verdere bewerking....dat wel
gone
Roger B. schreef:En omdat landrover het (vroeger) antiek installeerde mag je je wijziging niet beter installeren?
het voordeel van alle modificaties in een apart systeem te stoppen is juist dat het eenvoudiger is met storingen zoeken. De modificaties hebben dan minimaal invloed op het originele systeem, dat is wel anders als je her en der wat aftakt met een zweefzekering.
in het ergste geval koppel je de modificaties af (dat zijn dan hooguit een paar connecties die verbroken moeten....constante stroom,geschakelde stroom en wellicht dashboardverlichting ofzo... en dan heb je he originele systeem terug en kloppen je schemas weer
In theorie misschien... De praktijk is dat je zelden een voertuig tegen komt die gedocumenteerd en al op correcte wijze door een amateur 'gemodificeerd' is.
Groetjes, Tony.
-
Roger B.
ik denk dat het gros van de garagebedrijven ook domweg dingen er bij aan knopen en nul komma nul documenteren.... maar wederom... omdat een ander het niet netjes doet, is een reden om het zelf dan ook maar niet op een nette manier te doen??
Zelfs als er in je auto al dingen verknald zijn, kun je nieuwe aanleg nog steeds op de nette manier doen en niet nog meer vage modificaties in het systeem knutselen.
In mijn werk knoop ik ook op bestaande bedrading bij met zweefzekeringen of op de bestaande zekeringkast, heel soms heb je de kans in de originele zekeringkast een zekering bij te plaatsen.
omdat ik vind dat dat de goede manier is? nee, omdat de opdrachtgever niet wenst te betalen voor het extra werk en de extra materialen die er mee gemoeid zijn.
zou ik bij voorkeur zo werken en niet via een aparte zekeringkast? nee... in de speel-range komt ook een apart systeem voor alle uitbreidingen, hoogstwaarschijnlijk zelfs met een eigen accu omdat die er toch in komt voor de lier in de achterbumper. De enige koppeling tussen originele systeem en het supplementaire zal dan zijn dat er een aantal relais vanuit het originele systeem aangestuurd worden om voeding vanuit de tweede accu te schakelen (geschakelde plus, verlichting etc) en dat er via een cyrix verbinding is tussen tweede accu en originele accu
Zelfs als er in je auto al dingen verknald zijn, kun je nieuwe aanleg nog steeds op de nette manier doen en niet nog meer vage modificaties in het systeem knutselen.
In mijn werk knoop ik ook op bestaande bedrading bij met zweefzekeringen of op de bestaande zekeringkast, heel soms heb je de kans in de originele zekeringkast een zekering bij te plaatsen.
omdat ik vind dat dat de goede manier is? nee, omdat de opdrachtgever niet wenst te betalen voor het extra werk en de extra materialen die er mee gemoeid zijn.
zou ik bij voorkeur zo werken en niet via een aparte zekeringkast? nee... in de speel-range komt ook een apart systeem voor alle uitbreidingen, hoogstwaarschijnlijk zelfs met een eigen accu omdat die er toch in komt voor de lier in de achterbumper. De enige koppeling tussen originele systeem en het supplementaire zal dan zijn dat er een aantal relais vanuit het originele systeem aangestuurd worden om voeding vanuit de tweede accu te schakelen (geschakelde plus, verlichting etc) en dat er via een cyrix verbinding is tussen tweede accu en originele accu
gone
Toen ik de 130 kocht zat er af fabriek geen voorruit verwarming op. Die heb ik erbij geluld en door de dealert aan laten leggen in de (naïeve) veronderstelling dat dat dan wel met originele bedrading zou gebeuren......
Niet dus, achter het dashboard ligt ergens een relais met een zwevende zekering en de draden zijn afgetakt van dat wat het dichtste in de buurt was... Dat gaan we eerdaags dus nog maar een keer netjes doen. Ook van deze wijziging staat nergens iets gedocumenteerd terwijl het een aantasting is van de originele bedrading.

Niet dus, achter het dashboard ligt ergens een relais met een zwevende zekering en de draden zijn afgetakt van dat wat het dichtste in de buurt was... Dat gaan we eerdaags dus nog maar een keer netjes doen. Ook van deze wijziging staat nergens iets gedocumenteerd terwijl het een aantasting is van de originele bedrading.
Edward van Vugt
Nou moe. Als ze jou kunnen foppen is er voor mij weinig hoop meer!

Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!
Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top
Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top