Kenlowe electrische fan i.p.v. de visco fan?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Kenlowe electrische fan i.p.v. de visco fan?

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jun 2014, 13:25

Roger B. schreef:wat is de noodzaak van dat lampje? is de betrouwbaarheid zo bedroevend dat dat nodig is??

massas autos met elektrische fans af fabriek hebben daar geen lampje op...een visco heeft geen lampje....

Tja, wat is de noodzaak van een temperatuurmeter ? (vooral als die meter slechts drie standen kent, en de motor al in noodloop gaat voordat de temp-meter naar rood gaat).

Als ik nu toch aan het klussen was zou ik ook denken over een schakelaar en een goede temperatuurmeter.
De fan kunnen uitschakelen kan handig zijn bij doorwadingen.
Nog mooier wordt het als je de fan ook een temperatuur-afhankelijke regelaar kan meegeven, en een een zekere na-ventilatie-tijd bij het stopzetten van de motor (d'r blijft nl een hele bult hitte onder de auto hangen als je de auto heet weg-zet, wat extra ventilatie komt ook het binnen-klimaat ten goede).

Groeten MarcS

Walterke

Berichtdoor Walterke » 17 Jun 2014, 20:51

Wat is het voordeel bij doorwadingen dan?

Walter

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Jun 2014, 21:04

Bij een diesel niet zo heel veel, maar bij een benzine blok voorkom je dat de ventilator heel je ontsteking nat föhnt. ;)

Bij een benzineblok kan dat de motor doen afslaan, bij een diesel geeft het alleen een bende. :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jun 2014, 21:50

Edward schreef:Bij een diesel niet zo heel veel, maar bij een benzine blok voorkom je dat de ventilator heel je ontsteking nat föhnt. ;)

Bij een benzineblok kan dat de motor doen afslaan, bij een diesel geeft het alleen een bende. :D

De fan is ook geen fan van het ineens in een veel dichter medium moeten rondmalen.

MarcS

Walterke

Berichtdoor Walterke » 17 Jun 2014, 22:42

Kun je dan inplaats van een lampje niet beter een knop maken.
Dat je hem gewoon buiten werking stelt.

Walter,

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jun 2014, 22:51

hoor van kenlowes vaak dat er een knop in het interieur gebouwd wordt waar mee naar keuze uit- of aan gezet kan worden ongeacht wat de temp-zender met de fan wil doen.

een lampje kan je niet meer vertellen dan dat de motor stroom krijgt.... of ie dan ook draait zegt zo'n lampje je ook niet.... als ie niet draait wordt het warm....
gone

conny

Berichtdoor conny » 18 Jun 2014, 11:32

#Roger B; De Kenlowe fan heeft een piepklein draaiknopje waarmee je kunt instellen bij welke temperatuur dat ding aanslaat. Nu heb ik een nanocom op het dashboard, dus ik kan feilloos zien wanneer de temperatuur te hoog wordt en wanneer de Kenlowe aan hoort te slaan. Dat kan ik dus alleen maar zien door dat lampje wat dan gaat branden ;) en dat lampje is natuurlijk zo aangesloten dat het gaat branden als de fan aanslaat.
De normale temp van een Td5 is 88 graden met een uitloop naar 90; de fan is dus ingesteld bij 95 graden en slaat af bij 87. Het is een 2 standen fan, dus als de temperatuur 100 graden wordt, dan gaat hij 2x zo snel draaien.
Als je het ding te laag instelt, gaat hij te vroeg draaien en slaat dan vervolgens noooooit meer af, want hij kan niet meer koelen onder de 88 graden (de thermostaat is dan dicht) :lol: Als je hem te hoog instelt, kan het zijn dat de temp boven de 100 graden uitkomt (nanocom gaat rood knipperen) en dan misschien wel 105 haalt (rode gebied, noodloop).

Het is dus een nogal klein gebied, waarin de Kenlowe moet functioneren; een lampje om hem in de gaten te houden leek mij wel handig. :mrgreen:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jun 2014, 13:36

ik neem aan dat je die temp maar één keer instelt toch? :roll: dus verder is het alleen zien of je fan aanslaat.... bij jou eigenlijk overbodig want als je nano blijft oplopen zie je ook dat er iets niet in orde is..

verder denk ik dat men een beetje overpanisch is vwb de temperatuur.... ja, die achterlijke meter werkt in drie standen.... zet daar dan een normale voor in de plek en klaar is kees, geen nanocom nodig, geen lampjes en nouja, als je voorkeur hebt voor elektrisch boven visco.. zet je er een elektrische fan op....

ik heb de disco een keer vol in het rood gehad met flink inhouden erbij op de snelweg...gelijk aan de kant en na even stationair draaien uitgezet... na kwartiertje langzaam met weinig gas over de vluchtstrook naar de parkeerplaats een paar km verder gereden, met de hulptroepen een riem gehaald en bij terugkomst bij de redelijk afgekoelde auto er opgezet... rijden en goed.........de oorzaak van te weinig koeling was het ergst wat je kunt hebben.... geen aandrijving meer op pomp en visco (riem geknapt)....... en daarna nog 80.000 km gereden met de auto nul komma nul problemen, geen waterverbruik, geen overdruk niks.... was een TD5 uit begin 2000..... geluk?? kan...of die lui die wel problemen hebben na oververhitting hadden pech of zijn er lomp mee doorgereden?
gone

conny

Berichtdoor conny » 18 Jun 2014, 15:26

Da's dus het probleem; die instelling verloopt wel :shock: Heb het al 2x overnieuw moeten doen. Vandaar dat lampie.

Verder heb je wel gelijk; ik ben te zenuwachtig met mijn vervoermiddelen. Maar volgens mij ben jij ook niet helemaal perfect. :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jun 2014, 16:42

:lol: :lol: wie wel dan? ik ben waarschijnlijk te gemakkelijk..... maar als dan kijk naar het verleden, dan kan ik niet zeggen dat me dat nu veel mankementen gebracht heeft
gone

Terug naar “Techniek”