Kenlowe electrische fan i.p.v. de visco fan?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Arthur 110

Re: Kenlowe electrische fan i.p.v. de visco fan?

Berichtdoor Arthur 110 » 19 Aug 2013, 20:47

Gargamel schreef:Ik heb in Gargamel destijds een Kenlowe 2 toeren ventilator geplaatst. Icm de electronische tweetrapsthermostaat werkte dit prima.
De fan past direct achter de radiateur en je kunt de schroud van de visco weer monteren waardoor je een soort van tunneleffect krijgt.
Je zuigt dan echt koele lucht aan en blaast de warme lucht via de onderkant uit de motorruimte..... Betrof een one-ten met een 4.6 V8 met de starndaard radiateur (geen airco) en ik heb de tweede trap maar 1x aan horen slaan; en dat was met instellen.....

Aanrader wat mij betreft.

OK, dat klinkt hoopvol! Reed je er ook mee in (sub)tropische temperaturen, 35 graden of hoger?

sjaakseries109

Berichtdoor sjaakseries109 » 20 Aug 2013, 16:15

GJ Disco 300 Tdi schreef:
Zaten wij (nou ja onze mariniers dan) in Irak destijds? Ik bedoelde inderdaad die Wulf achtige defenders van de Britten...

Heb je begin jaren 2000 het nieuws niet gevolgd? :P
Er reden inderdaad alleen diesels rond daar (voertuigen van defensie dan).

Yup in 2003 reden wij in Rumayta IN LARO,S van 1985-86 en in 4 tonners van net na de oorlog.
onze keuken 4 tonner was toen al 30 jaar oud en had maar 8000 gereden.
alles diesel.

Gargamel

Berichtdoor Gargamel » 20 Aug 2013, 17:20

Arthur 110 schreef:OK, dat klinkt hoopvol! Reed je er ook mee in (sub)tropische temperaturen, 35 graden of hoger?

Niet verder gekomen als frankrijk; maar dik 30 graden zeker gehaald. Toen ging hij overigens tijdens het rijden ook niet aan alleen in de file.
Weet je zeker dat je radiateur niet dicht zit of de thermostaat (half) opent ???
Dat wil ook nog weleens gebeuren.
On the 8th day god invented duct tape.....

Arthur 110

Berichtdoor Arthur 110 » 24 Aug 2013, 09:18

Gargamel schreef:Niet verder gekomen als frankrijk; maar dik 30 graden zeker gehaald. Toen ging hij overigens tijdens het rijden ook niet aan alleen in de file.
Weet je zeker dat je radiateur niet dicht zit of de thermostaat (half) opent ???
Dat wil ook nog weleens gebeuren.

Radiateur is nieuw, het is wel zo'n goedkope Paddocks van 100 GBP. Op het oog niets mis mee maar het zou natuurlijk kunnen dat de koelcapaciteit lager is dan een duurdere, b.v. goedkoop aluminium gebruikt i.p.v. koper. Thermostaat zou ik preventief eens kunnen vervangen, ga ik doen voor mijn volgende zomerse buitenland reis.

Maar ja, feit blijft dat de mijn koelproblemen verdwenen zodra ik de fan clutch vastzette. Iets dat de visco fan uit zichzelf zou moeten doen als de motor oververhit dreigt te raken lijkt me. Heb nu ook eens een eBay visco fan clutch voor 19 GBP besteld (helaas verzendkosten 15 GBP, OEM volgens de verkoper!) en inmiddels ontvangen. Was van een Turkse fabrikant van Visco fans, zag er goed uit. Helaas 'the proof of the pudding is in the eating', de clutch kan zich pas echt bewijzen in de bergen bij 35 graden of meer.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Aug 2013, 10:38

nou heb ik altijd begrepen dat aluminium juist een heel goede warmtegeleider is, dat zou dus juist goed moeten koelen?

maar inderdaad, een viscofan zou (ideaal gezien) moeten blokkeren bij temperatuurstijging. Of ie dat ook doet is afhankelijk van de goede werking, de werkelijke temperatuur aan de fan enz enz.

door de fan zelf te blokkeren trekt ie dus altijd de maximale hoeveelheid lucht en koelt ie al voor het warm worden, waardoor hij dus kan voorkomen dat het water in de radiateur te warm wordt VOOR dat de visco in werkende toestand dat doet. Dat kan voldoende zijn om een probleem te voorkomen voordat het optreed.

Voor de P38 DSE weet ik dat op het duitse forum de imitatie radiateurs afgeraden worden omdat die vaak tot koelproblemen leiden (meen dat er iets is met een doorgang die origineel niet aanwezig is intern)
gone

Guido

Berichtdoor Guido » 16 Jun 2014, 21:34

Ik heb een Defender 110 met 200TDI disco motor.
Er kan geen visco fan geplaatst worden, omdat de motor te ver naar achteren ligt waardoor de visco fan niet in de tunnel van de radiator draait. Nu hangt er een 14" elektrische ventilator in de tunnel, maar deze koelt te weinig onder zware omstandigheden.

Nu overweeg ik om 2 P38 airco ventilatoren voor de radiator en intercooler plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee?
De afmetingen van de ventilatoren zijn ca. 32,5 hoog x 62 breed en 8,5 diep. De radiator + intercooler is 70 x 40.
P38 airco ventilatoren.jpg
P38 airco ventilatoren

Na zoeken heb ik op de site van http://www.firstfour.co.uk een 17" (43,18 cm) Kenlow ventilator gevonden. Deze zou in de tunnel passen. Het vreemde is dat op de website van Kenlow zelf en bij andere LandRover onderdelen leveranciers er geen 17" ventilator te vinden is. De dubbele ventilatoren van een Renault die Rob gemonteerd heeft ben ik op Marktplaats nog niet tegen gekomen. Mijn koelwatertemperatuur sensor heeft 2 trappen, een dubbele ventilator zou in dit opzicht praktisch zijn.
Wat adviseren jullie?
Kenlowe 17 inch 12 Volt.jpg
Kenlow 17 inch
Laatst gewijzigd door Guido op 16 Jun 2014, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Guido

Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)

ppw

Berichtdoor ppw » 16 Jun 2014, 21:45

Citroën bx fans( 2 stuks), kosten niet veel!€25 oid
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jun 2014, 22:52

Guido schreef:Ik heb een Defender 110 met 200TDI disco motor.
Er kan geen visco fan geplaatst worden, omdat de motor te ver naar achteren ligt waardoor de visco fan niet in de tunnel van de radiator draait. Nu hangt er een 14" elektrische ventilator in de tunnel, maar deze koelt te weinig onder zware omstandigheden.

Wellicht past het op andere punten weer minder, maar een Puma heeft een achterlijk lange tunnel. D'r past makkelijk nog een 5 cylinder voor het blok, misschien zelfs een zesde ...

Verder hebben verschillende Peugeots (vanaf bijv de 205) en Citroens (bijv. ook de Visa/C15) al dubbele electrische fans, dus het is vooral een kwestie van pasvorm.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 17 Jun 2014, 11:37

Die 17" fan is de laatste nieuwe van Kenlowe en is speciaal gemaakt voor de Td5; past inderdaad probleemloos. Mocht je een elektrische fan gaan plaatsen; zet dan ergens een lampje, zodat je kunt zien wanneer dat ding aanslaat. 8-)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jun 2014, 13:12

wat is de noodzaak van dat lampje? is de betrouwbaarheid zo bedroevend dat dat nodig is??

massas autos met elektrische fans af fabriek hebben daar geen lampje op...een visco heeft geen lampje....
gone

Terug naar “Techniek”