series 2 ombouwen van benzine naar diesel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel

Berichtdoor Edward » 04 Apr 2016, 21:50

fenix2 schreef:Een SIII diesel heeft een stopkabel met een choke afbeelding op de knop.
Bij een 2,5NA conversie zou die knop zonder functie kunnen zijn als er een stop solenoid is mee overgebouwd. Dan maakt de stand van die 'choke' niets uit voor de prestatie van de motor. Is de stop kabel wel aangesloten, dan maakt de stand van die knop uit of de motor wel of niet draait. Ingedrukt is starten en draaien, uitgetrokken is stoppen en dan kan de motor ook niet starten.

Met uitgetrokken knop toch kunnen rijden, zou impliceren dat de knop niet is aangesloten en dan maakt de stand van de knop niets uit in de prestatie en het verbruik van de 2,5NA.

enige verdere toelichting met eventuel wat foto's zou een en ander kunnen verhelderen.

nieuwsgierige groetjes,
Fenna

Wahahaaa, dat is iig al heel verhelderend! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

piet_g

Berichtdoor piet_g » 04 Apr 2016, 22:17

ja idd... kijk even of die kabel aangesloten is. dat is makkelijk te volgen onder de motor kap. je hebt namelijk twee gevlochten ijzeren buisjes (net als die voor fietsremmen zonder dat zwarte plastic).
maar goed, als je de motor uit zet door contact uit te draaien, dan kun je er ook wel 100% zeker van zijn dat die kabel idd niet aangesloten is. dat betekend namelijk dat je een elektrische klep hebt en die is nog simpeler aan of uit met spanning of niet.

1:7 is idd nogal dorstig.. die van ons doet ongeveer 1:10. ligt er een beetje aan. heb je al eens je klepstelling enzo gecontroleerd en wat je ook wel eens kunt doen is een diesel schoonmaak spulletje door de diesel gooien. ow en de diesel filter schoonmaken enzo.

denk dat ik daar ook een keer opgezeten heb met mijn oude G48 bandjes (met mijn huidige 235/85 moet tie dus nog een beetje harder lopen :) ). maar dan komt er toch wel een hoop geluid bij kijken idd.. een overdrive kan het allemaal net wat rustiger maken (die heb ik er nog niet op zitten). de vraag is hoe zuiver je stuur is of je ook harder wilt :P
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Apr 2016, 01:21

Fenna heeft het volledig bij het rechte eind.
Het is zelfs zo dat de 'choke'/stopknop gekoppeld is aan het contactslot (zo was het tenminste bij mijn 109 met 2,25 liter, 3 maal gelagerde, diesel). Stopknop uitgetrokken en sleutel uit het contact, dan is het niet mogelijk om de stopknop in te drukken. Eerst nadat de contactsleutel één stand verdraaid was werd de stopknop weer 'vrij gegeven' en kon vervolgens terug gedrukt worden.
Maar bij een 2,5 NA zit een 'stopsolenoide' een elektronische afsluiter/stopzetter.
Bij een 2,5 NA moet je de distributieriem wel 'in de gaten houden', d.w.z. tijdig vervangen.
En 1:7 zou misschien iets zuiniger kunnen, ik reed altijd gemiddeld zo'n 1:8, met de 109 (met overdrive en vrijloopnaven) en mijn 110 met 2,5 NA (en later 2,5 TD) en ook met mijn 300 Tdi (met of zonder overdrive). Alleen de Td5 (met overdrive) rijdt iets zuiniger 1:9,5.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 05 Apr 2016, 08:23

Die koppeling tussen knop en contactslot, is als er een stuurslot is gemonteerd. (zoals bij de mijne ook bv)

Fenna
Afbeelding

piet_g

Berichtdoor piet_g » 05 Apr 2016, 09:23

bij ons zat die verbinding er niet op zover ik weet. ik kon namelijk die knop gewoon terug duwen met het contact uit.. nou ja hij werd gelijk terug getrokken zodra je hem los liet. zowel met contact aan als uit. maar dat kan ook gewoon de werking zijn van de defensie uitvoering.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 05 Apr 2016, 12:26

Als die Motor Stop Knop de Militaire versie is, dan zal deze niet met het het contact slot werken maar op zich zelf.

In de Pantservoertuigen waar zo'n knop inzit, zat niet eens een contact slot....

Bij de wielvoertuigen was het weer een ander verhaal, maar lijkt me eenzelfde systeem.
Later kwam hier geen stopknop meer in voor.
Disco 1994 300TDI

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 10 Apr 2016, 09:53

Mijnn 110 uit 1983 had een vergelijkbare knop, maar die was voor handgas. Als je die uittrok, dan kon je het stationair toerental verhogen, zodat je met terrein rijden altijd een minimaal toerental hebt. Misschien is het een vergelijkbaar iets, die "chokeknop".

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 10 Apr 2016, 12:45

grappig om te lezen dat de knop origineel is.
ik ging er van uit dat iemand een willekeurige knop gebruikt had :D

Bericht door GJ Disco 300 Tdi » 05 Apr 2016, 11:26

Als die Motor Stop Knop de Militaire versie is, dan zal deze niet met het het contact slot werken maar op zich zelf.

In de Pantservoertuigen waar zo'n knop inzit, zat niet eens een contact slot....

klopt helemaal met mijn 2a gloei/start trekknop en de stopknop zitten niet met contact verbonden
groet jelle

Terug naar “Techniek”