series 2 ombouwen van benzine naar diesel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jochemhanomag
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 Aug 2013, 16:22

Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel

Berichtdoor jochemhanomag » 25 Aug 2013, 12:21

Hallo Fenna,

Bedankt voor je uitleg betreft de verschillen.
De eigenaar waarvan ik mijn series 2a gekocht heb zei dat met die motoren niet met een volle kar te rijden was en dat die er daarom al een andere motor ingebouwd heeft.
Een 90 pk opel benzine uit 1980 waarmee de auto wel behoorlijk vlot optrekt.

Nu wil in natuurlijk weer een orginele land rover diesel in de auto hebben maar welke ?? Wat zijn jullie ervaringen met een 2,25L of 2,5L dieselmotoren ??
een 200 of 300 tdi vind ik persoonlijk iets te modern

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel

Berichtdoor fenix2 » 25 Aug 2013, 12:50

Jochem,

Als je periode correct wilt zijn, kies je een 3 hoofdlager 2,25 met hoge verstuivers en grote, samengestelde, krukas poelie (heb er toevallig zo een deels uit elkaar als revisie leer/oefen project),
anders is een 2,5NA uit een 90 of 110 wel geschikt. Een conversie van 2,25D naar 2,5NA is hier op het forum onlangs in ieder geval door piet-g en sebestiaan gedaan aan hun 109. Zij kunnen je wel meer vertellen over die conversie.
Heb er geen eigen ervaring mee, maar met de 2,5 heb je net een beetje meer vermogen bij vergelijkbaar verbruik en ook technisch zijn ze redelijk vergelijkbaar. De 2,5 is een verdere ontwikkeling van de 2,25 voordat er met turbo's gespeeld werd

Heeft de vorige eigenaar van jouw series 2 nog veranderingen aan de versnellingsbak, koppelingshuis en motorophanging gedaan met de conversie naar de opel benzine motor en zijn de originele landrover motorsteunen nog aanwezig op het chassis? Als je toch nieuwe motorsteunen moet maken, dan kun je waarschijnlijk net zo makkelijk naar de 2,5NA gaan als naar de 2,25

groetjes, Fenna
Afbeelding

jochemhanomag
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 Aug 2013, 16:22

Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel

Berichtdoor jochemhanomag » 31 Aug 2013, 09:40

Hallo Fenna,

Ik denk dat het een 2,5 na dieseltje word,
de motorsteunen moet ik toch weer namaken want die zijn er uitgeslepen
verder is het toplager van de priseas 2mm afgedraait
of er verder nog dingen verandert zijn blijft nog een verrassing.

Groetjes jochem

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel

Berichtdoor piet_g » 02 Sep 2013, 09:14

Wij hebben een 2.5NA in een series 3 liggen. wij hebben dat overigens voor elkaar gekregen met de 2.25 motorsteunen aan het chassis. die zaten steviger dan de meeste andere constructies die wij gezien hadden op dat moment. enige wat je dan moet doen is aan de linkerkant een opvulblok maken (in ons geval 2 cm dik) en de 2.25 motorsteun gebruiken van de rechter kant en aan de andere kant even een custom motorsteun maken, maar dat is makkelijk te doen van de 2.5 motorsteun die aan de linkerkant hoorde. het is even pielen, maar je hebt nog steeds genoeg speling onder de brandstofpomp.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel

Berichtdoor piet_g » 02 Sep 2013, 09:24

Een paar foto's van de rechter steun
links1.JPG

links2.JPG

links3.JPG
Laatst gewijzigd door piet_g op 02 Sep 2013, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel

Berichtdoor piet_g » 02 Sep 2013, 09:26

en een paar van de linker steun (wilde het in een post doen maar je mag niet meer dan drie afbeeldingen toevoegen)

Rechts1.JPG

rechts2.JPG

rechts3.JPG
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Paul van B
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 Apr 2016, 01:05

Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel

Berichtdoor Paul van B » 04 Apr 2016, 17:35

Nu hier toch wordt gesproken over het dieselblok 2.5 N/A. Sinds 12 maart ben ik in het bezit van een Series 3 109 Ex defensie met 2.5NA diesel motor. Erg leuk en rijden met een glimlach. Ik heb over de afgelopen 200 kilometer eens het dieselverbruik bijgehouden en kwam er stom genoeg achter dat ik de ritten eigenlijk allemaal enigszins met de choke aan heb gereden. Stom dus, ik heb in eerste instantie een verbruik van 1 op 6,3. Laat dat dan ergens richting de 1 op 7 gaan. Is dit een redelijk verbruik of loopt het de spuigaten uit.

Op de dag dat ik de Landrover heb opgehaald aardig wat snelweg gereden en daarbij viel op dat 105 km p/u haalbaar is, maar door de herrie 90 km p/u een stuk prettiger rijden is. Als ik zo rond lees op het forum is de snelheid van mijn Landrover wel okee.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel

Berichtdoor Edward » 04 Apr 2016, 18:32

Een diesel met een choke????????? :roll: :roll:

Daar mag ik dan toch graag eens foto's van zien!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel

Berichtdoor Landmarcs » 04 Apr 2016, 20:54

Edward schreef:Een diesel met een choke????????? :roll: :roll:

Daar mag ik dan toch graag eens foto's van zien!


Daar zijn meer mensen nieuwsgierig naar !!

En verder is 1:6,3 en ook 1:7 nogal dorstig.

Of is de oplossing van dit enigma gelegen in het blok dat stiekem toch een benzine-stoker is ?  :twisted:


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel

Berichtdoor fenix2 » 04 Apr 2016, 21:36

Een SIII diesel heeft een stopkabel met een choke afbeelding op de knop.
Bij een 2,5NA conversie zou die knop zonder functie kunnen zijn als er een stop solenoid is mee overgebouwd. Dan maakt de stand van die 'choke' niets uit voor de prestatie van de motor. Is de stop kabel wel aangesloten, dan maakt de stand van die knop uit of de motor wel of niet draait. Ingedrukt is starten en draaien, uitgetrokken is stoppen en dan kan de motor ook niet starten.

Met uitgetrokken knop toch kunnen rijden, zou impliceren dat de knop niet is aangesloten en dan maakt de stand van de knop niets uit in de prestatie en het verbruik van de 2,5NA.

enige verdere toelichting met eventuel wat foto's zou een en ander kunnen verhelderen.

nieuwsgierige groetjes,
Fenna
Afbeelding


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten