Banden vraag Cooper of Toyo of BFG? onder series 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RobStewart

Re: Banden vraag Cooper of Toyo of BFG? onder series 3

Berichtdoor RobStewart » 14 Aug 2013, 23:40

265.000 kms on the original set of BFG AT's that were fitted to my 1999 Td5 XX-JS-36 (it's well documented in Land Rover circles), my wife regularly got 250.000 kms from her's, my Range Rover and Series III 88" travelled from the Scottish borders to London every week (1.120Kms).

Laugh if you like but both Heather and I have regularly done around 40.000kms per year in all of our vehicles and always on BFG's

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 14 Aug 2013, 23:56

Ik had 7.50/16 BFG trac edge er onder zitten en die bevielen me erg goed. Nu 235/85R16 BFG mud er onder en die bevallen me ook zeer goed. Onder een series 3 trouwens.

Binnen band in een tubeless buiten band is geen probleem hoor. Rijden zo veel landrovers rond die dat hebben...
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 15 Aug 2013, 00:17

Hoi, de gemiddelde band, van goede kwaliteit gaat ongeveer 40.000 km mee. Haal je meer dan heb je het mooi gedaan. De bfg at onder mijn ford deden het krap 39.000. De toyo's onder mijn renault megane coupe haalden de 30.000 niet eens. Natuurlijk heeft rijstijl daar mee van doen, maar stel dat een band 6 jaar meegaat en je rijdt gemiddeld 15.000 km per jaar dan kom je uit op 90.000 en dat zijn wel zo'n beetje de uiterste grenzen, en dan reken je niet eens beschadigingen aan de banden mee als je daar ook nog eens het terrein mee ingaat.

Groetjes, Tony.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Aug 2013, 05:57

40.000 is voor een bfg at absurd weinig....ik kende tot nog toe alleen ervaringen van makkelijk meer dan 100.000km

en ik red met geen enkele band 6 jaar hoor.....de dse heeft er nu 40.000 op zitten sinds de aankoop in augustus 2012, minder rij ik eigenlijk nooit met mijn auto. De wranglers die er bij aankoop op zaten zijn met name op de vooras aan vervanging toe.. volgende maand of de maand erna gelijk winterrubber erop, en in het voorjaar zomerrubber op de huricane velgen..

de mx5 van mijn echtgenote heeft dit jaar stil gestaan. Maar daarvoor in 4 jaar een set winterbanden en een set zomerbanden op... die rijdt ook dik 40k per jaar....dus zelfs met twee sets haal ik geen 6 jaar met een band4
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Aug 2013, 08:49

maXcomX schreef:Hoi, de gemiddelde band, van goede kwaliteit gaat ongeveer 40.000 km mee. Haal je meer dan heb je het mooi gedaan.

Goedemorgen Tony,

Ik moest even mijn ogen uitwrijven ... zelfs de "smalle" Michelins die ik graag oprijd gaan minstens 2x zo lang mee, terwijl deze Michelins niet tot de slijvaste banden horen en ik met smal rubber lang niet zo veel te slijten heb als iemand met 20tot 50% meer breedte.

Vroegeh met de "luxe wagen" was het wel minder qua kilometers, maar toch altijd minstens die genoemde 40.000 km (maar "luxe" banden hebben minder omtrek en minder profiel dus heel veel minder rubber om op te slijten.

Dus ... misschien rijdt je alleen op vulkanisch gruis ? (Of vergeet je lucht in de banden te doen.)

Groeten MarcS

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 15 Aug 2013, 11:37

Over de Michelins heb ik nog niets gezegd. Dat moet nog blijken.
Overigens; Ja in de Eifel zijn de meeste onbestrate wegen verhard met lavaschotte. Dat zou deels een verklaring kunnen zijn. En als je de Belgische wegen kent, dan scheelt dat ook weer :mrgreen:
Overigens over Belgie gesproken: http://www.test-aankoop.be/auto-fiets/banden/nieuws/welke-band-gaat-het-langst-mee

Groetjes, Tony

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 08 Okt 2013, 00:49

Overigens...
Een band die langer meegaat dan 4 jaar is meestal van bedenkelijke kwaliteit. Je praat dan niet meer over rubber maar over waarschijnlijk roet en wat chemische toevoegingen die de remweg en de extremere omstandigheden nadelig beïnvloeden. Made in China... En omstreken..

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 08 Okt 2013, 00:53

RobStewart schreef:
maXcomX schreef:Bijkomend voordeel is dat de Michelins wat minder snel slijten dan de bfg.

Impressive, I can only manage about 250.000kms on a set of BFG ATs

Rob

Ja, maar dan heb je ook waardeloze banden.:-)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Okt 2013, 01:22

maXcomX schreef:Overigens...
Een band die langer meegaat dan 4 jaar is meestal van bedenkelijke kwaliteit. Je praat dan niet meer over rubber maar over waarschijnlijk roet en wat chemische toevoegingen die de remweg en de extremere omstandigheden nadelig beïnvloeden. Made in China... En omstreken..

wat een onzin..... met een BFG AT deed ik iets meer dan twee jaar, dan was ie op genoeg om te vervangen... met een mm of 3 a 4 restprofiel.
In mijn optiek een goede band, niet te slecht offroad, redelijk tot goed onroad, zelfs met sneeuw vlieg je niet gelijk van de weg, en daarbij dan dus een 120.000-140.000 km .....

andere mensen rijden maar 5000km per jaar en doen met een redelijk tot goede band dus ook makkelijk meer dan 4 jaar...... en dan is die band, (die bij mij nog geen jaar houdt) ineens een slechte band?

hoeveel jaren een band meegaat is (behalve van weersinvloeden, stalling enz) volledig afhankelijk van het aantal km dat er per jaar mee gereden wordt....
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 08 Okt 2013, 08:55

maXcomX schreef:Over de Michelins heb ik nog niets gezegd. Dat moet nog blijken.
Overigens; Ja in de Eifel zijn de meeste onbestrate wegen verhard met lavaschotte. Dat zou deels een verklaring kunnen zijn. En als je de Belgische wegen kent, dan scheelt dat ook weer :mrgreen:
Overigens over Belgie gesproken: http://www.test-aankoop.be/auto-fiets/banden/nieuws/welke-band-gaat-het-langst-mee

Groetjes, Tony

Ik weet niet of je het door had Tony, maar we zitten hier op een Landrover forum! :D

40.000 kilometer zal voor personen auto's en SUVs met wegbanden gerust een normaal gemiddelde zijn. Maar goede All terrain banden horen in Nederland toch echt wel wat langer mee te gaan. Rob's 250.000 is natuurlijk vrij extreem en impressive. Het koude klimaat zal daar ook een rol spelen.

Maar ik haal zelfs in warm klimaat op 1/3 onverhard en stenen 75.000 km uit een setje mud terrains. En in Nederland ging ik met dezelfde band ook over de 100.000. BFG is heus geen goedkope chinese troep. BFG is onderdeel van Michelin waarbij BFG zich wat meer richting het offroad gebeuren profileert.

Goodyears en Coopers slijten naar mijn ervaring wel iets sneller, maar 60 tot 80.000 km moet je in Nederland op een setje ATs altijd wel kunnen halen.

Terug naar “Techniek”