Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Coen83
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 Okt 2011, 12:26

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Coen83 » 04 Nov 2013, 20:27

Edward schreef:Kennis van me heeft een 130 die hij zelf op chassis-kenteken met verwisselbare opbouw heeft gekeurd. Die is laatst bij een totaalcontrole door de belasting eruit gevist en de strijd is nu volop gaande. Er ligt iig een aanslag voor de bpm, mrb verschil en een dikke boete......

Het is erg actueel bij de belastingdienst en het is gokken op hoog nieveau. :shock: :shock:


Maar had hij de auto aangeboden zónder containerpunten dan? En ook zonder containerpunten de bak teruggeschroefd? Lijkt me namelijk dat dat ook niet slim is? :roll:
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Edward » 04 Nov 2013, 20:56

Coen83 schreef:
Edward schreef:Kennis van me heeft een 130 die hij zelf op chassis-kenteken met verwisselbare opbouw heeft gekeurd. Die is laatst bij een totaalcontrole door de belasting eruit gevist en de strijd is nu volop gaande. Er ligt iig een aanslag voor de bpm, mrb verschil en een dikke boete......

Het is erg actueel bij de belastingdienst en het is gokken op hoog nieveau. :shock: :shock:


Maar had hij de auto aangeboden zónder containerpunten dan? En ook zonder containerpunten de bak teruggeschroefd? Lijkt me namelijk dat dat ook niet slim is? :roll:



Nee, die is opgebouwd zoals ik het ook drie keer heb gedaan. Bak op wisselpunten monteren, verlichting met een stekker, etc, etc. Komt erop neer dat Land Rover Nederland een probleem heeft als de overheid dit standpunt aanhoudt, want dan zijn alle "verwisselbare opbouw" 130's niet gekentekend volgens de inrichtingseisen grijs kenteken........

Tegelijkertijd ligt er ook nog steeds de zaak van de 130 met de Fabuglass container in een bak met broodtrommel die door de montage van een roofrack niet meer aan de inrichtingseisen voldeed. Die heeft nu een schikkingsvoorstel dat een boete inhoudt en de keuze tussen of een volledig roofrack monteren of de container laten staan met een rack alleen boven de cabine......

Waarschijnlijk zet ik eerdaags de zaag in een Hannibal volledig roofrack om die op te delen in een deel dat vast op het dak gemonteerd wordt en een deel dat op de container komt te staan.

Heerlijk simpel en overzichtelijk deze regelgeving.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Ron63 » 04 Nov 2013, 21:33

mag de koektrommel dan ook nog?, ik had begrepen dat dit niet meer mocht.
Het hele verhaal draaid dus gewoon om gewicht, hoop risico voor een paar tientjes per maand dus.
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2013, 21:40

Edward schreef:Kennis van me heeft een 130 die hij zelf op chassis-kenteken met verwisselbare opbouw heeft gekeurd. Die is laatst bij een totaalcontrole door de belasting eruit gevist en de strijd is nu volop gaande. Er ligt iig een aanslag voor de bpm, mrb verschil en een dikke boete......


Edward,

Ik weet niet wat die kennis dan precies heeft uitgespookt en/of of de belastingdienst zelf wel weet welke regels er actueel zijn (n.m. het Artikel
2.2.3.2. Bestelauto met bovenbouwvermelding ‘trekker’ of ‘voor verwisselbare opbouw’
)

Als je dus maar zorgt voor een werkelijk verwisselbare opbouw (en eventueel zelfs een tweede wissel-bak "voorhanden" hebt -- die bak mag je natuurlijk best met anderen gezamenlijk gebruiken, dat maakt het "voorhanden" houden makkelijker, de verwisslbaarheid/uitwisselbaarheid wordt ook nog eens extra onderstreept).

Maar goed, de belastingdienst is wel vaker de weg kwijt, en daardoor volmaakt overbelast, ze genereren hun eigen overnelasting, en ze weten soms zelf niet welk formulier ze verwachten dat je invult, lezen is tegenwoordig ook al moeilijk (ik vraag voor het ene jaar uitstel en krijg die voor een eerder - al ingeleverd - jaar). Dus als een of andere Dorknoper denkt dat ie een goeie beurt maakt dan heb je gedoe. Als diezelfde (of een andere) Dorknoper dan doorkrijgt dat er een verloren zaak ligt dan krijg je ook ineens weer gelijk (zonder excuses overigens). Zoals ik het begrijp is er een heel eenvoudig beoordelingssysteem: hoeveel "handelingen, brieven, etc worden er gedaan" - dus een brief met een boetebedrag want "te laat aangifte gedaan" is een bonuspunt, maar een brief met het intrekken van die boete is weer een bonuspunt < het zal wel een karikaturale voorstelling van zaken zijn, maar de uitwerking is in ieder geval zo karikaturaal >.
Heeft de Dorknoper zich helemaal vergalopeerd, dan gaat het weer anders, althans in de inkomstenbelasting: een grote fout corrigeren is lastig (waarschijnlijk omdat daar een paraaaf van de baas op moet, en dat geeft natuurlijk maluspunten) dus bij een grotere fout leggen ze versneld een aanslag op en verlagen dan die aanslag voor het te verrekenden bedrag door gewoon een of andere post te wijzigen (seen that, met toelichtende brief en direct doorkiesnummer).

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Roger B. » 04 Nov 2013, 21:56

Ron63 schreef:mag de koektrommel dan ook nog?, ik had begrepen dat dit niet meer mocht.
Het hele verhaal draaid dus gewoon om gewicht, hoop risico voor een paar tientjes per maand dus.


Nee, gaat niet om die paar kilo gewicht, het gaat om een "vaste" huif en toch grijs kenteken. De stoffen huif wordt gedoogd, en een vaste huif die niet als complete container in de bak staat en er uit genomen kan worden zorgt dat ie niet meer aan de eisen voor grijs kenteken voldoet
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Edward » 04 Nov 2013, 22:00

En dus gaat het om de bpm, bij een 130 toch iets van 12000 euri en de meerprijs in mrb van een 1500 euri oid. En als ze je aanhouden en het is volgens de overheid niet in orde krijg je ook nog een vette boete.

Als het zo simpel was Marc dan hoefden er geen advocaten, specialisten en zelfs rechters aan te pas te komen....... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Ron63 » 04 Nov 2013, 22:35

Bpm zal voor Floris en Coen wel meevallen, blijft houderschapsbel. over.

Loopt inderdaad aardig op met geel kenteken, de maandelijkse afschrijving hakt er altijd lekker in :(.
110-Td5 X-tech 2006

Coen83
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 Okt 2011, 12:26

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Coen83 » 06 Nov 2013, 18:53

Edward schreef:En dus gaat het om de bpm, bij een 130 toch iets van 12000 euri en de meerprijs in mrb van een 1500 euri oid. En als ze je aanhouden en het is volgens de overheid niet in orde krijg je ook nog een vette boete.

Als het zo simpel was Marc dan hoefden er geen advocaten, specialisten en zelfs rechters aan te pas te komen....... :shock: :shock:


Komt de zaak voor? En zo ja; wanneer?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Landmarcs » 06 Nov 2013, 19:42

Coen83 schreef:
Edward schreef:En dus gaat het om de bpm, bij een 130 toch iets van 12000 euri en de meerprijs in mrb van een 1500 euri oid. En als ze je aanhouden en het is volgens de overheid niet in orde krijg je ook nog een vette boete.

Als het zo simpel was Marc dan hoefden er geen advocaten, specialisten en zelfs rechters aan te pas te komen....... :shock: :shock:

Komt de zaak voor? En zo ja; wanneer?

En wat was precies de toestand van de desbetreffende 130. Was de laadbak werkelijk afneembaar of was het alleen een "pro-formaatje".

Groeten MarcS

Coen83
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 Okt 2011, 12:26

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Coen83 » 20 Nov 2013, 18:43

Vanmorgen met mijn omgebouwde 130 naar de RDW in Nieuwegein geweest. De ombouw was akkoord, ik krijg ook 'verwisselbare opbouw' op het kenteken. Alleen, aan de fiscale eisen wordt niet voldaan. De keurmeesters (wederom een stuk of 3 zitten kijken, plus nog een leidinggevende werd erbij gehaald) waren het er over eens. Prima dat de bak afzetbaar is, maar volgens de heren geldt nog steeds de eis dat 40% van de laadruimte voor de achteras moet zitten. Niet het geval natuurlijk. Dus ik gaf al aan: wat nou als ik zonder bak kom? Dan waren de heren het er nog steeds over eens, dan nog geldt dat 40% eis. Ook voor chassis-cabine.

Ten einde raad heb ik de auto maar als fiscale personenwagen laten invoeren. Daarna Edward even gebeld, hij gaf aan het op dit moment ook niet te weten hoe de auto ingevoerd moet worden. De belastingdienst lijkt de regels van het spel aan te passen.
Profi-Glass in Andelst gaf aan dat ze niets weten van veranderende regels (of het is neus bloederij, of nog geen bericht gehad van onze 'vrienden' uit Apeldoorn). Men was uiteraard wel bereid om tegen de offerte die men eerder had gedaan, exclusief eventueel meerkosten om de huidige constructie te verwijderen, de auto als bedrijfsauto te laten keuren. Het is een hobby die geld mag kosten, maar het begint me nu boven m'n kop te groeien. Ik heb weinig zin er weer een flinke portie geld tegen aan te smijten, niet zeker wetende dat ik het voor elkaar krijg.....

Overigens: me beroepen op het gelijkheidsbeginsel lijkt al helemaal een zinloze missie, zeker als de belastingdienst de regels aanscherpt.

Dus ik wacht mijn personenauto kenteken even af, en dan gaat ie denk ik in de verkoop. Ik ben er behoorlijk ziek van in ieder geval. :(
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten