Berichtdoor Coen83 » 04 Nov 2013, 16:39
De strijd lijkt zwaarder te worden...
Vandaag eindelijk contact gehad met de juiste persoon bij de belastingdienst, iemand van juridische zaken. De beste man wist precies hoe de vork in de steel zat, dat praatte wel fijn. Echter, hij gaf op een gegeven moment aan dat hij geen enkele uitspraken kon doen ten aanzien van dit artikel:
2.2.3.2. Bestelauto met bovenbouwvermelding ‘trekker’ of ‘voor verwisselbare opbouw’
De motorrijtuigen die als bovenbouwvermelding ‘trekker’ of ‘voor verwisselbare opbouw’ op het kentekenbewijs krijgen, wijken af van de bestelauto’s met een bijzondere opbouw. Deze motorrijtuigen kunnen namelijk ook worden gebruikt zonder dat de oplegger, aanhangwagen of container aanwezig is. Op dat moment is het personenvervoer niet langer ondergeschikt aan het vervoer van lading. Sommige uitvoeringen onderscheiden zich daarnaast qua uiterlijk niet langer van motorrijtuigen die als personenauto worden aangemerkt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een pick-up met laadbak waar de koppelschotel in de laadbak wordt gemonteerd en de laadbak als zodanig aanwezig blijft. Het vervoeren van een last is echter de reden dat op het chassis een koppelschotel dan wel een containerframe wordt gemonteerd.Goedkeuring
Ik keur met toepassing van artikel 63 van de AWR (de hardheidsclausule) goed dat een motorrijtuig dat op het kentekenbewijs als bovenbouwvermelding ‘trekker’ dan wel ‘voor verwisselbare opbouw’ heeft, als bestelauto wordt aangemerkt.
Hij vertelde me dat het huidige kaderbesluit wordt herzien, omdat het eigenlijk niet de bedoeling is dat 130igers op deze manier gekeurd worden. Men is afwachtend van reacties van derden (ik denk Land Rover Nederland / Profi-glass oid, immers, dat zijn volgens mij de partijen die die specifieke wet 'gebruiken'). Hij kon daarover verder geen enkele uitspraak doen. Niet of ik, als ik de auto vandaag zou aanbieden, met behulp van deze regel de auto op kenteken kon krijgen. Hij was in ieder geval niet bereid te praten met de belastingmedewerkers van RDW kantoor Arnhem. Daarnaast kon hij ook niet zeggen welke consequenties de herziening in de toekomst gaat hebben. Daar word ik in ieder geval niet vrolijker van, het zegt me dat men hard bezig is deze maas in de wet aan te passen. Reden dus om zo snel mogelijk de auto op kenteken te krijgen....
Enige kleine lichtpuntje in dit alles is dat ik inmiddels mijn koppelingen van protempo heb.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960