Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Landmarcs » 24 Okt 2013, 15:28

Lucas van Lierop schreef:Ik weet wel dat je Nieuwegein redelijk goed zaken kunt doen als je e.e.a. netjes doet en de keurmeester serieus neemt.

Ik weet dat ze in Nieuwegein de APK zelfs gewoon vriendelijk ruimhartig doen, althans dat is mijn eenmalige observatie mbt een oude Renault. Bij de kenteken-keuring van een nog veel oudere Volvo werd ook niet gezocht naar spijkers op laag water.
(Dat er verder wat misverstand was was meer een kwestie van een administratief vacuum als van onwil.)

Groeten MarcS

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 24 Okt 2013, 16:10

Klopt APK heb ik daar ook direct laten doen, enige probleem was dat ik niet op de remmentestbank kon ivm permanente 4x4. Hoe ze dat bij andere 4x4's oplossen weet ik niet maar bij mij koos de keurmeester er dan maar voor om een rondje te rijden en een aantal maal de rem in te trappen totdat ik in mijn stoelriem hing :-P
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 25 Okt 2013, 17:13

Sjongejonge. Wat een ambtenaren e-mail:

Geachte heer ...,

U vraagt informatie over BPM of de fiscale eisen die hiermee verband houden.

De RDW voert alleen de controle uit op de fiscale eisen, die de belastingdienst stelt voordat er een kentekenbewijs wordt verstrekt. De belastingdienst beantwoordt de vragen over deze onderwerpen. Voor meer informatie zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nrichting/.

Het telefoonnummer van de Belastingdienst is: 0800 01 43 (gratis). Zij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 - 17.00 uur. Het internetadres is: http://www.belastingdienst.nl.

Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Niks mee opgeschoten dus. Heb meteen maar even met de 'belastingdienst auto' gebeld. Wordt met een aantal dagen teruggebeld. Even weer afwachten weer dus.

Daarnaast: op zich zou ik de auto kunnen aanbieden als chassis-cabine zonder bak met containerpunten, echter, dan weet ik wederom niet zeker van te voren dat het gaat slagen. En ik wil nu wel echt 100% zeker weten dat de invoer gaat slagen. Anders verspilde tijd/moeite/geld.

Nog een andere belangrijke vraag die ineens in me opkwam: in de pickup bak zit ook de vulslang voor dieselolie...... Hoe los ik dat op? Of is die eenvoudig (heb nog niet gekeken) los te halen en weer vast te zetten (neem aan dat dat net zo snel moet kunnen als het wisselen van de 'lading').
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Okt 2013, 18:34

Coen83,

Kijk toch ook nog even terug naar: viewtopic.php?f=14&t=4524&start=10#p35955 of gewoon naar de tekst hieronder

Motorrijtuigenbelasting artikel 2.2.3.2.

2.2.3.2. Bestelauto met bovenbouwvermelding ‘trekker’ of ‘voor verwisselbare opbouw’
    De motorrijtuigen die als bovenbouwvermelding ‘trekker’ of ‘voor verwisselbare opbouw’ op het kentekenbewijs krijgen, wijken af van de bestelauto’s met een bijzondere opbouw. Deze motorrijtuigen kunnen namelijk ook worden gebruikt zonder dat de oplegger, aanhangwagen of container aanwezig is. Op dat moment is het personenvervoer niet langer ondergeschikt aan het vervoer van lading. Sommige uitvoeringen onderscheiden zich daarnaast qua uiterlijk niet langer van motorrijtuigen die als personenauto worden aangemerkt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een pick-up met laadbak waar de koppelschotel in de laadbak wordt gemonteerd en de laadbak als zodanig aanwezig blijft. Het vervoeren van een last is echter de reden dat op het chassis een koppelschotel dan wel een containerframe wordt gemonteerd. Goedkeuring
    Ik keur met toepassing van artikel 63 van de AWR (de hardheidsclausule) goed dat een motorrijtuig dat op het kentekenbewijs als bovenbouwvermelding ‘trekker’ dan wel ‘voor verwisselbare opbouw’ heeft, als bestelauto wordt aangemerkt.

Motorrijtuigenbelasting artikel 2.2.4

2.2.4. Afmeting laadruimte pick-up
    Een pick-up wordt alleen als bestelauto aangemerkt als wordt voldaan aan verschillende voorwaarden voor, onder andere, de maten van de laadruimte. Wanneer de laadbak van deze pick-up wordt verwijderd is het echter niet langer mogelijk om te bepalen welke afmeting de laadruimte heeft. Een motorrijtuig met een (kaal) chassis waarop een koppelschotel met een hulpframe dan wel een containerframe is gemonteerd, onderscheidt zich echter qua uiterlijk sterk van andere auto’s. Bovendien worden deze zaken enkel aangebracht met het oog op het vervoeren van een last. Goedkeuring
    Op grond van artikel 63 van de AWR (de hardheidsclausule) keur ik goed dat een motorrijtuig met een (kaal) chassis waarop een koppelschotel met een hulpframe dan wel een containerframe is gemonteerd wordt aangemerkt als bestelauto.

Als ze je terugbellen vraag ze dan naar deze artikelen en vraag ze hoe het komt dat jouw vriendelijke RDW-mannen dit niet kennen en/of niet durven toe te passen.
Ik denk overigens wel dat het zou kunnen helpen als je de RDW-mannen met deze artikelen en een chassis-cabine-auto (en enkele concrete kentekens van chassis-cabine-auto's) "voor het blok zet". Je weg sturen met lastig antwoord (zoals ze nu gedaan hebben) is één, je wegsturen met een auto waarvoor ze een kenteken moeten afgeven is duidelijk wat anders. In het eerste geval zit jij thuis met het probleem en zijn zij er vanaf, in het tweede geval hebben zij het "probleem" op hun bordje - en je dan artikel-nummers en concrete kentekens aandraagt help je ze het probleem op te lossen (en geef je bovendien tussen de regels aan dat je niet gauw genoegen neemt met een andere uitkomst).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Okt 2013, 19:57

Zekerheid heb je nooit. De vulslang kun je makkelijk loshalen door de rubberen borgring eraf te halen. Als je dan de dop eraf draait kan de bak zo over de vulhals afgenomen worden.

Het zou geen probleem moeten zijn, er rijden hordes auto's rond die ja als referentie op kunt geven. Meer een geval van onwil dan onmacht.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 04 Nov 2013, 16:39

De strijd lijkt zwaarder te worden...

Vandaag eindelijk contact gehad met de juiste persoon bij de belastingdienst, iemand van juridische zaken. De beste man wist precies hoe de vork in de steel zat, dat praatte wel fijn. Echter, hij gaf op een gegeven moment aan dat hij geen enkele uitspraken kon doen ten aanzien van dit artikel:

2.2.3.2. Bestelauto met bovenbouwvermelding ‘trekker’ of ‘voor verwisselbare opbouw’
De motorrijtuigen die als bovenbouwvermelding ‘trekker’ of ‘voor verwisselbare opbouw’ op het kentekenbewijs krijgen, wijken af van de bestelauto’s met een bijzondere opbouw. Deze motorrijtuigen kunnen namelijk ook worden gebruikt zonder dat de oplegger, aanhangwagen of container aanwezig is. Op dat moment is het personenvervoer niet langer ondergeschikt aan het vervoer van lading. Sommige uitvoeringen onderscheiden zich daarnaast qua uiterlijk niet langer van motorrijtuigen die als personenauto worden aangemerkt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een pick-up met laadbak waar de koppelschotel in de laadbak wordt gemonteerd en de laadbak als zodanig aanwezig blijft. Het vervoeren van een last is echter de reden dat op het chassis een koppelschotel dan wel een containerframe wordt gemonteerd.Goedkeuring
Ik keur met toepassing van artikel 63 van de AWR (de hardheidsclausule) goed dat een motorrijtuig dat op het kentekenbewijs als bovenbouwvermelding ‘trekker’ dan wel ‘voor verwisselbare opbouw’ heeft, als bestelauto wordt aangemerkt.

Hij vertelde me dat het huidige kaderbesluit wordt herzien, omdat het eigenlijk niet de bedoeling is dat 130igers op deze manier gekeurd worden. Men is afwachtend van reacties van derden (ik denk Land Rover Nederland / Profi-glass oid, immers, dat zijn volgens mij de partijen die die specifieke wet 'gebruiken'). Hij kon daarover verder geen enkele uitspraak doen. Niet of ik, als ik de auto vandaag zou aanbieden, met behulp van deze regel de auto op kenteken kon krijgen. Hij was in ieder geval niet bereid te praten met de belastingmedewerkers van RDW kantoor Arnhem. Daarnaast kon hij ook niet zeggen welke consequenties de herziening in de toekomst gaat hebben. Daar word ik in ieder geval niet vrolijker van, het zegt me dat men hard bezig is deze maas in de wet aan te passen. Reden dus om zo snel mogelijk de auto op kenteken te krijgen....

Enige kleine lichtpuntje in dit alles is dat ik inmiddels mijn koppelingen van protempo heb.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 04 Nov 2013, 17:58

Waarom ga je dan niet zonder bak, dus spatbordjes en lichtbalk monteren. Scheelt toch de hele discussie over de bak met koppelingen, en los moet hij toch.

Groet Ron
Bijlagen
landcruiser.jpeg
landcruiser.jpeg (31.23 KiB) 5151 keer bekeken
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2013, 18:15

Ron63 schreef:Waarom ga je dan niet zonder bak, dus spatbordjes en lichtbalk monteren. Scheelt toch de hele discussie over de bak met koppelingen, en los moet hij toch.

Precies wat ik denk. Keuren voordat je aan de volgende lichting regels moet voldoen, en dus keuren zonder bak omdat het dan het duidelijkst is waar de keuring om gaat. (En ... wellicht Nieuwegein overwegen.)

Als ze bezig zijn om de regels aan te scherpen, maar er nog niets vast ligt, dan willen ze niks zeggen, zeker als jij dan met met juiste artikel komt, dan geven ze niet thuis (dwz als je toevalligerwijze een "politieke" ambtenaar hebt getroffen, tref je een sympathieke dan zegt die juist "nu doen want je weet nooit", en ik denk dat ze juist in de moeilijker gevallen graag een "politieke" ambtenaar laten terugbellen).
Ik ben zelf ook een tijdje ambtenaar geweest en ik weet uit ervaring wat je zoal kan treffen. Ook in de onderlinge contacten heb je - zoals overal - de rekkelijken die meedenken, en de preciezen die vaak ook meedenken, en een klein percentage dat niet werkt en nog erger ook een klein percentage dat tegenwerkt.
En houdt in gedachten dat als er bijv. subsidieregels gewijzigd worden de overheid (tamelijk terecht) z'n kaken strak op elkaar houdt en dat er dan desondanks vaak iets uitlekt en er dus altijd slimmeriken zijn die nog een graantje (of meer dan een graantje) meepikken.

Groeten MarcS

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 04 Nov 2013, 19:41

Landmarcs schreef:
Ron63 schreef:Waarom ga je dan niet zonder bak, dus spatbordjes en lichtbalk monteren. Scheelt toch de hele discussie over de bak met koppelingen, en los moet hij toch.

Precies wat ik denk. Keuren voordat je aan de volgende lichting regels moet voldoen, en dus keuren zonder bak omdat het dan het duidelijkst is waar de keuring om gaat. (En ... wellicht Nieuwegein overwegen.)

Als ze bezig zijn om de regels aan te scherpen, maar er nog niets vast ligt, dan willen ze niks zeggen, zeker als jij dan met met juiste artikel komt, dan geven ze niet thuis (dwz als je toevalligerwijze een "politieke" ambtenaar hebt getroffen, tref je een sympathieke dan zegt die juist "nu doen want je weet nooit", en ik denk dat ze juist in de moeilijker gevallen graag een "politieke" ambtenaar laten terugbellen).
Ik ben zelf ook een tijdje ambtenaar geweest en ik weet uit ervaring wat je zoal kan treffen. Ook in de onderlinge contacten heb je - zoals overal - de rekkelijken die meedenken, en de preciezen die vaak ook meedenken, en een klein percentage dat niet werkt en nog erger ook een klein percentage dat tegenwerkt.
En houdt in gedachten dat als er bijv. subsidieregels gewijzigd worden de overheid (tamelijk terecht) z'n kaken strak op elkaar houdt en dat er dan desondanks vaak iets uitlekt en er dus altijd slimmeriken zijn die nog een graantje (of meer dan een graantje) meepikken.

Groeten MarcS

De auto aanbieden zonder bak is ook wat ik nu ga doen, in Nieuwegein of Veldhoven. Ik was afgelopen twee weken alleen heel erg druk met andere dingen dan de ver/ombouw van mijn auto. Vandaag voor het eerst er tijd voor genomen, vandaar (nog) geen actie.
Is het nu slim om dan al wel de containerpunten er op te maken (lijkt mij van wel). Of denken jullie anders? Dit ivm de verwisselbare opbouw. Dat moet neem ik aan op het kenteken? Of maakt dat (achteraf) niet uit?

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Nov 2013, 20:07

Omdat als je met een leeg chassis naar de keuring gaat en daar vervolgens de spatborden, lampen, e.d. afsloopt en je gewone HCPU bak weer terugzet de wagen dan niet meer grijs is. Dan kun je net zo goed met broodtrommel keuren en die er weer uitslopen.

Kennis van me heeft een 130 die hij zelf op chassis-kenteken met verwisselbare opbouw heeft gekeurd. Die is laatst bij een totaalcontrole door de belasting eruit gevist en de strijd is nu volop gaande. Er ligt iig een aanslag voor de bpm, mrb verschil en een dikke boete......

Het is erg actueel bij de belastingdienst en het is gokken op hoog nieveau. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”