Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
one-ten

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor one-ten » 28 Sep 2013, 19:05

Het is allemaal nog al keurmeester en keuringsstation afhankelijk denk ik.
Bij ons in Almelo gaat je het in elk geval niet lukken.
Bij ons is verlenging geen probleem, mits deugdelijk gedaan. De auto moet wel van voor 1998 zijn, anders moet hij aan de originele typegoedkeuring blijven voldoen volgens Almelo.
Als je een 110 verlengt naar 130 of naar een andere lengt, blijft het op papier een 110 en dus geen 130, en blijf je dus het MTM hebben van de oorspronkelijke auto. Ook al heeft een 130 af fabriek wel een hogere waarde en is er niets aan het chassis anders, een verlengde 110 blijft een 110 met 130 inch wielbasis, maar wordt nooit een 130 volgens Almelo :cry:
Misschien moet ik maar eens naar een ander station gaan om te informeren. Ik kan het laadvermogen goed gebruiken met kampeerunits er op...

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2013, 18:38

Ben met hetzelfde bezig met Groningen en tegelijkertijd zijn we ook bezig met een 150" of 170" 6x4. We zullen je op de hoogte houden hoe dat loopt. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

one-ten

Berichtdoor one-ten » 30 Sep 2013, 18:39

leuk!

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 23 Okt 2013, 09:31

Even dit draadje nieuw leven inblazen:

Afgelopen weekend en het weekend ervoor naar DLD op en neer geweest, eerst om te bekijken en de tweede keer om te kopen. Pracht auto, super onderhouden, veel droog gestaan. Op z'n Duits onderhouden (alles gedocumenteerd). En wat rijdt zo'n td5 fijn! Alleen het schutbord verdient op korte termijn aandacht. En de deuren. Maar ach, met de deuren kan ik denk ik ook nog wel een jaartje of twee doen.

Ter voorbereiding op de koop, invoer en keuring op grijs ben ik naar de RDW in Arnhem geweest. Gesproken met een keurmeester, die dacht dat het zonder "moeilijk te doen" mogelijk zou moeten zijn de auto op grijs kenteken te krijgen (ik probeerde hem de chassis-cabine met verwisselbare opbouw constructie uit te leggen). Het zou moeten lukken volgens de meneer.

Dus: auto aangeschaft, gister naar de RDW zonder aanpassingen, beetje gedaan alsof m'n neus bloedde. Verhaal verteld. Echter, men vond toch dat in de huidige staat de auto niet als grijs met grijze voordelen te keuren was. De belastingdienst (zitten daar even verderop in een hokje) heren waren vriendelijk en behulpzaam, echter, daar ook vond men dat het niet mogelijk was. Uitgebreid verteld hoe ik dacht dat het wel kon (als chassis-cabine met verwisselbare opbouw), foto's laten zien (waarvoor nog dank Marc) van een 130 waar duidelijk de verwisselbare opbouw te zien is, maar het mocht niet baten. De heren kenden de manier van keuren niet en waren er heilig van overtuigd dat het niet mogelijk was om de invoer te doen op de manier die ik beschreef. Uiteraard werd er wel naar Saris4x4 verwezen, waar eventuele aanpassingen gemaakt konden worden. Dhr. Saris zelf echter gaf aan dat dit om en nabij de 3000 - 3500 euro gaat kosten. Profi Glass, die voor Land Rover NL alle nieuwe 130s aanpast voor grijs en ook invoer doet, rekent 2500 ex. Mij te veel. Bovendien onnodig.

Echter, nu ben ik dus wel hard op zoek naar een voet tussen de deur bij een RDW vestiging waar ik het voor elkaar kan krijgen de auto te keuren als 'chassis-cabine met verwisselbare opbouw'. Arnhem lijkt een zinloze missie, de heren waren vrij zeker van hun zaak. Balen, want dat keuringsstation zit dichtbij. Ik begreep van Edward dat dit in Veldhoven gelukt is, tevens in Groningen is hij bezig (toch?) om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb gister een e-mail geschreven aan de RDW waarin ik mijn verhaal helemaal uitleg, met ook de vraag of dat het mogelijk gaat zijn bij een ander keuringsstation. Even afwachten dus, wordt vervolgd. Tips zijn welkom!

Toevoeging: Ohja: daar een APK ontbrak en dit gedaan moet worden bij invoer, heb ik een APK laten doen. Helaas waren er een paar (kleine) puntjes die aandacht verdienen, maar er zijn er twee waar ik graag advies over zou willen. Volgens de keurmeester moet er namelijk een 'achterbumper' op de 130 zitten. Het achterste crossmember voldeed niet aan de eisen, iets met een hoogte van 55 cm ivm aanrijdingen. Maar dat leek mij vreemd: immers, ik zie op andere 130s geen achterbumper. Een trekhaak was niet voldoende volgens de keurmeester (zit er nu niet op), het zou over de volle breedte moeten. Iemand een idee hoe dit zit?
Tweede puntje waar ik 'last' mee ga krijgen: de lamphoogteafstelling werkt voor niet. Heb nog niks doorgemeten. Iemand ideeën wat hier kapot aan kan gaan?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Okt 2013, 10:15

Dat achterbumperverhaal al eerder gehoord....toen we een 130 verlengd hadden om met naar voren geplaatste bak op grijs te mogen.
Eerst werd ie niet gekeurd typegoedkeuring blablabla...
toen in aken bij de tuv gekeurd en terug naar rdw...
en toen was enige zeikpuntje dat achterbumperverhaal....
wij hebben er toen een voorbumper van een defender onder tegen gebout en deze na de keuring weer verwijderd.... :mrgreen:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Okt 2013, 11:40

Roger B. schreef:Dat achterbumperverhaal al eerder gehoord....

Ik denk dat de zoekfunctie wel resultaat zou moeten geven (of was het op de groene "prikpagina's").
Ik meen dat het "probleem" was dat het achterbumpervrhaal helemaal juist is .... echter alleen als je je Defender als >3,5 ton vrachtwagen laat keuren. Je moet de regels goed in hun verband lezen en niet een los artikel pakken en dat dan van toepaasing "verklaren" voor ieder geval.
(Zo hoeft een grijskenteken-auto bijv. ook geen derde-remlicht te hebben, dat weet ook niet iedere keurmeester.)

Groeten MarcS

PS Overigens raar dat de RDW-mannen in een dergelijk geval niet in de administratie gaan kijken naar de gegevens van een concreet door de "klant" aangedragen voorbeeld -- ik kan zelf al in de RDW-publieks-site deze auto opzoeken en heel veel zien, zij moeten toch nog veel meer kunnen vinden.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Okt 2013, 12:04

bij ons was het toen toch ECHT een normale defender HCPU voor <3500kg en piet RDW eiste dat die bumper er op zat.... eventjes een voorbumper er onder bouten was eenvoudiger dan stijd aan gaan met de keurmeester :lol: :lol:

maar toen mijn D1 uit DLD in NL gekeurd moest worden als grijs kenteken werd er zeik gebouwd over het lage tussenschot... het dak zou niet hoog genoeg zijn :roll: :roll: :roll:

maar om op het probleem chassis-cabine terug te komen.....
hoe zien ze het voertuig als je je chassis-cabine defender zonder bak aanbied te keuring? dus met de containerbevestigingen, spatborden en achterlampen, maar geen bak erop? dan kunnen ze toch weinig anders dan chassis-cabine grijs kenteken oordelen?
gone

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 23 Okt 2013, 12:59

Dat laatste stukje schrijf je er net bij Roger:D , ik had de zelfde gedachte.

Misschien kan je via Lelycampers meer te weten komen, zij adverteren met een 130 met afzet unit.

Sterkte in de strijd.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Okt 2013, 13:24

Roger B. schreef:bij ons was het toen toch ECHT een normale defender HCPU voor <3500kg en piet RDW eiste dat die bumper er op zat.... eventjes een voorbumper er onder bouten was eenvoudiger dan strijd aan gaan met de keurmeester :lol:

Kijk dat ze het vaker fout doen wil niet zeggen dat het goed is, gewoon de eisen opzoeken en de regels volledig op een rijtje zetten.

Die achter "bumper" eis geldt nl expliciet alleen voor meer dan 3,5 ton.

En let op, zelfs een 110 "moet" vlgs een strikte, foutieve, lezing zo'n bumper.

Groeten MarcS

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 24 Okt 2013, 15:04

Ik hoor hier de RDW locatie Veldhoven genoemd worden, ik weet dat er bedrijven zijn in die regio die een andere keuringstation verkiezen ivm moeilijkheden, zelf geen ervaring.

Ik weet wel dat je Nieuwegein redelijk goed zaken kunt doen als je e.e.a. netjes doet en de keurmeester serieus neemt.

Succes iedereen!
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Terug naar “Techniek”