Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor tim » 03 Jan 2015, 01:07

Even snel gekeken; der rugleuning van de achterbank loodrecht zetten, en vervolgens een tweede achterwand erin bouwen, tussen de rugleuning van de achterbank en de originele achterwand.

Het zal ws te maken hebben met een verhouding diepte/lengte cabine versus diepte/lengte laadbak, oid.. :roll:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Jan 2015, 01:15

Alle maten liggen vast: de maximale lengte van de cabine, de minimale lengte van de laadbak, de verdeling van laadvloer voor het hart van de as etc. Binnenhoogte en ga zo maar door. :roll:

Probleem is dat maten niet echt een comfortabele wagen opleveren. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim

Berichtdoor tim » 03 Jan 2015, 01:19

Nou ja, al heeft die avalanche een drie dubbel luchtbalgensysteem type (wijlen)lola ferrai, dan nog wens ik er ver vandaan te blijven..

(sorry heytse) :roll: :mrgreen:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Jan 2015, 01:49

tim schreef:Nou ja, al heeft die avalanche een drie dubbel luchtbalgensysteem type (wijlen)lola ferrai, dan nog wens ik er ver vandaan te blijven..

(sorry heytse) :roll: :mrgreen:

Een Avalanche is ook niet mijn cup of tea. Nichtje van me heeft echter een F150 Raptor en dat is toch wel heul leuk!!!!!! :D :D
Edward van Vugt

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 03 Jan 2015, 09:14

Mag hopen dat ze bij Land Rover hier weten hoe ze me een auto op grijs kenteken moeten verkopen. Zo niet mag de rechtsbijstand dat eerst voor me oplossen. Waarschijnlijk falen ze, maar daarna mag ik zelf een advocaat kiezen op hun kosten. Kunnen zij het afhandelen en evt. de dealer aanpakken die het daarna maar met de importeur oplost.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Jan 2015, 11:14

Edward schreef:
Roger B. schreef:die spatborden hoeven er alleen op als de bak deze functie niet vervuld, lijkt me stug dat je die spatborden altijd bij je moet hebben.... als je je bak altijd thuis wisselt, lijkt het me voldoende als je de thuis hebt om er dan op te zetten.... of ben ik naïef en moet je die bak langs de weg er af kunnen pakken? (succes dan, heb die van ed een paar keer mee in mijn handen gehad..... in je eentje echt nie, met twee man met wat moeite te doen....

Wat jou of mij stug lijkt is niet relevant. :shock: :shock: Er zijn genoeg keuringen van wisselbare lading stukgelopen op het niet permanent aanwezig zijn van spatborden en verlichting. Dat blijft een discussiepunt. Iedere vrachtwagen met een wisselsysteem heeft verlichting en eigen spatborden zodat er ook zonder bak gereden kan worden. De douane eist de ene keer wel en de andere keer niet dat de wagen ook zonder die verwisselbare opbouw kan rijden.

Marc roept dan meteen dat de rechter dat wel zal regelen, maar de laatste keer dat ik een kennis geholpen heb met een rechtszaak omtrent inrichtingseisen was degene in kwestie wel 5500 euri kwijt aan juridische bijstand en expertise. :shock: :shock:

Doen jullie maar wat je wilt, maar dat zijn bedragen die ik niet wil missen aan dergelijke bullshit.

Nee, Nee, MarcS roept al langer:   "Wat is er tegen het monteren van een vast of semi-vast spatbord onder de (losse) laadbak ? "

Ik heb zelfs wel eens gedacht aan het monteren van een dergelijk spatbord in de wheel-wells onder de 110HardTop.
Als dat spatbord echt tegen het "plafond" aan zit, en voldoende ruim om het wiel, dan moet je wel heel dol te werk gaan om er last van te hebben. Het "gemak" is dat je iets minder modder en grind rondslingert. Bij een HardTop is de winst dus beperkt (bij de Santana/Iveco Massif zit overigens een hele ABS-voering in de wielkasten van hun 109-afstammeling). Bij een chassis-cabine helpt het enorm bij de discussie (en dus een beetje tegen die modder). Dus gewoon eens meten welke ruimte je hebt en kijken of er een ABS-plastic kant en klaar spatbord is dat (eventueel na wat bijsnijden) aan de eisen voldoet. Als je kijkt naar de spatborden die op vrachtwagens met wissellaadbakken of lage opleggers gebruikt worden dan hoeft dat spatbord weinig voor te stellen.

Groeten MarcS

Heytse

Berichtdoor Heytse » 03 Jan 2015, 11:41

Edward schreef:
Een Avalanche is lastig om op grijs te krijgen. Komt erop neer dat de achterwand verzet wordt (de cabine in) om de laadbak groot genoeg te maken en heel veel eigenaren hebben dat na de keuring weer terug gebouwd.

Persoonlijk zou ik kijken naar een wagen die gewoon van zichzelf al redelijk aan de inrichtingseisen voldoet. F150, Silverado, Ram, etc. ;)

Avalanche was ook maar een voorbeeld. Wel goed te weten dat niet alle auto's zo maar voldoen ook al hebben eerder grijs kenteken gekregen. Toch maar even verder in verdiepen voordat ik wat koop. Hou niet van verrassingen bij controles...
Bedankt voor jullie uitleg

mrengers

Berichtdoor mrengers » 05 Jan 2015, 16:36

Coen83 schreef:
mrengers schreef:De douane en belastingdienst zijn niet zo blij met deze oplossing. Zeker niet wanneer blijkt dat de bak helemaal niet afgenomen wordt. Bij de protempo kipperscharnieren oplossing is dat slecht te controleren, maar de 'originele' spelingsvrije oplossing van Land Rover gaat toch vastzitten (roest etc) en daarbij gaan ze zich achter hun oren krabben. Het geeft de belastingdienst alleen maar reden om de regels weer aan te passen....

De belastingdienst past geen regels aan, dat doet de regering (eerste en tweede kamer).

Er zal vast wel een één of andere staatssecretaris worden ingelicht over eventueel te behalen winst als er bepaalde regels aangepast gaan worden. Is onlangs ook zoiets gebeurd met onze belastingvrijgestelde auto's....

Coen83 schreef:
mrengers schreef:Zorg ervoor dat je kan aantonen dat je dit gaat gebruiken (of al gebruikt) waar deze belastingconstructie voor bedoeld is, en niet als 'mooie goedkope belastingtruc'....

Waarom zeg je dit? Omdat je als je de auto niet gebruikt waarop je hem ingericht hebt je schuldig bent aan belastingontduiking? Je volgt toch de door de overheid zelf ingestelde regels?? Je hebt je auto toch ingericht zoals voorgeschreven???

Ja, je hebt de auto ingericht volgens de betreffende regels. Maar ik weet zeker dat de heren van de douane en belastingdienst die bij diverse controles staan écht wel weten waar ze op moeten letten. Dus vastgeroeste koppelingen (geen vliegroest, dat hebben heel veel containers) gaan ze zeker herkennen. Ze gaan zeker met hun wenkbrouwen wiebelen en aan de hand van hun eigen interpretatie van de regels gaan ze je laten rijden of het je lastig maken.

Ik ga er voor zorgen dat ik kan aantonen dat ik wel degelijk kan wisselen. En dat ik dat op een vaste plaats doe. De plek waar ik mijn containers en spatborden heb liggen. Thuis.

Maar met des te meer vastgeroeste koppelingen komt er vast wel een memootje naar die ene bovengenoemde staatsecretaris (of iig die afdeling).

Coen83 schreef:
mrengers schreef:Ze zijn nu al bezig om alle >3500kg pickups aan te gaan pakken waarvan de laadruimte minder lang is dan de ruimte voor personenvervoer. Die zijn nu nog vrachtwagen met het goedkope vrachtwagen-MRB, maar die gaan allemaal naar het personenauto-tarief..... Of daar ook bpm overheen gaat komen is mij niet bekend.

Kun je dat staven met voorvallen (kentekens) waarbij dit gebeurd is? De regels tijdens het spel veranderen is onmogelijk, tenzij er een wetsvoorstel is goedgekeurd door de zojuist al genoemde eerste en tweede kamer. Ik geloof hier helemaal niks van.

Nee, nog niet met kentekens. Ik schrijf ook dat ze bezig zijn om ze aan te gaan pakken. Doen ze nog niet, maar er zijn diverse berichten waarin staat dat die auto's (of vrachtauto's eigenlijk) vanaf 1 januari 2016 onder de loep gaan.... Onder andere:

http://www.autoblog.nl/nieuws/prinsjesdag-2014-kabinet-draait-dikke-pickups-de-nek-om-70210
http://www.vdsautomotive.nl/nl/zakelijk/nieuws/416-gewijzigde-regelgeving-zware-voertuigen-3500-kg

Dus die kentekens moet ik je nog even schuldig blijven ;)

Marc

of MarcR, er zijn er een paar in dit draadje :)
Marc Rengers

Land Rover 130 HCPU TD5 1999 (afneembare bovenbouw)

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Feb 2015, 19:50

Hoorde vandaag dat de manier van keuren zoals LRN het deed met de 130 met de wisselbak door de Rdw niet meer geaccepteerd wordt. LRN is in onderhandeling over een oplossing........

Reden is dat de Rdw (of de douane of wie ook) van mening is dat een 130 met afgezette bak geen wagen meer is om goederen te vervoeren maar puur voor personenvervoer en dat past niet bij een grijs kenteken auto......... :shock: :shock:

Zodra ik meer weet of hoor wat de oplossing van LRN is dan meld ik dat.

Met betrekking tot de huif is er weer een nieuw inzicht: als het toegestaan werd ten tijden van de kentekening van de wagen dan blijft het toegestaan........

Ik heb er moeite mee om alle veranderingen steeds bij te houden....... :lol: :lol:
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Feb 2015, 20:35

ach,.....jullie hebben tenminste nog de keuze...grijs of geel...

hier wordt ie belastingtechnisch als geel (PKW)gezien, maar verzekeringtechnisch en wetmatig als grijs (LKW)

dus hoge belastingtarief, het iets lagere verzekeringtarief met vaak beperkt of geen noclaim opbouw en voor de wet LKW met alle weekend beperkingen die daar bij horen........

de buurlanden passen zich al aardig aan aan NL betreffende automobilistje pesten :lol: :lol: :lol:
gone

Terug naar “Techniek”