Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Roger B. » 26 Sep 2014, 12:14

zou het mogelijk zijn twee poten op de cabine met "snelmontage" ala dakdragers en een stevige "vaste" montage aan de opbouw zodat het roofrack met de verwisselbare opbouw mee eraf gaat wel acceptabel zijn vraag je je dan af...

of twee delen die in elkaar haken in het midden zodat het wel blijft uitzien als een geheel ?
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Edward » 26 Sep 2014, 13:09

Dat laatste heb ik ook aan zitten denken en was ook akkoord met de keurmeester. Maar omdat ik het rack net gecoat had en ik mijn broodtrommel als opstap voor de bak erg miste heb ik de boel gewoon terug gebouwd. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Roger B. » 26 Sep 2014, 13:13

als opstap handigere en minder plaats innemende oplossingen te bedenken, dus het verkopen van je afneembare bak-bevestigingen vind ik een beter excuus, samen met het net gecoatte rek :roll: :lol: :mrgreen:
gone

Gebruikersavatar
Mark 130 in blue
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 Jul 2013, 15:21
Locatie: Tilburg

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Mark 130 in blue » 25 Dec 2014, 15:04

John Jongeneel schreef:
130 achterzijde20140723.jpg


Ja hoor het is mij gelukt om mijn Duitse 130 op een NL bedrijfsautokenteken te hebben met verwisselbare bovenbouw. In de toekomst wil ik graag een hardtop met achterdeuren en een volledig roofrack (of in twee delen). Dit kan dus alleen maar met het kenteken verwisselbare bovenbouw. De hardtop is namelijk even hoog als de cabine en een laadruimte verkleiner (broodtrommel) kun je niet toepassen vanwege de achterdeuren.

Het ging niet gemakkelijk, nu wilde ik teveel in één keer doen en dat is achteraf niet handig geweest.
Ik heb namelijk gelijk een chassiswissel en een ander motorblok met automaat gewisseld. Leek me handig om alles in één keer met de RDW te regelen. Zodat je gelijk alles goed op kenteken hebt en in het dossier bij de RDW ook alles bekend is.
Als je verder geen aanpassingen wil aan je 130 kun je de auto zelf voorbereiden om de auto op verwisselbare bovenbouw op kenteken te hebben. De basis is een kipperscharnierset, artnr. 884.000.254.000 gekocht bij Protempo in Nijmegen. Ik heb gelijk 2 extra borgpennen en verlichting besteld. Voor minder dan € 200,-. Dan ga je dus bouwen, zoals je op de foto ziet. Ik heb ervoor gekozen om de bak thuis te laten met keuren zodat je gewicht bespaart op je kenteken 1890 kg. Betekent wel dat je (wegneembare) spatborden en (wegneembare) verlichting plaatst. Bij de RDW ging de typegoedkeuring in één keer goed.
Het fiscale aspect zat niet goed. Ik ging namelijk met de originele 130 uit Duitsland bij de RDW Nieuwegein het identiteitsonderzoek doen en labellen om de chassiswissel te doen. Tevens had ik een ander motorblok mee om te tonen dat ik deze erin wilde plaatsen. Dit was 11 juni. Bleek dat ze niet wilde labellen als de auto nog geen NL kenteken heeft. Dus de keurmeester wilde dit ook gelijk doen. Oke, ja mooi verkeerd. De auto kreeg nu wel een carrosserietype BE Pick-up, maar met een fiscale P (personenauto) De keurmeester zie dat dit niet anders kon, omdat de auto nu niet fiscaal voldoet aan het bedrijfskenteken. Dat klopt, maar dit zou herteld worden als de auto de volgende keer wel voldeed. Tevens maakt hij me wel duidelijk dat ik op het randje zit van 1/3 2/3 regeling.
Heeft het motorblok, chassis en het schutbord gelabeld. Met deze keurmeester trof ik het niet.
Dus 23 juli was ik weer terug met de auto op de foto. Gelukkig een andere keurmeester.
Alles ging goed, maar de keurmeester wilde van de fiscale P geen B maken. De keurmeester verklaarde dat hij de verantwoordelijkheid hiervoor niet wilde nemen en dat de belastingdienst dit ging beoordelen en er een B van maakt. Dus ik kreeg opnieuw de BPM aangifte mee . Nu is mijn auto van voor 2005 en dan hoef je helemaal geen BPM aangifte te doen. De RDW had eigenlijk gelijk het kenteken uit mogen geven. Nu kwam mijn kenteken aanvraag bij RDW in een status te staan “wacht op fiscale goedkeuring” zoals dit bij personen auto’s gebeurt. Belastingdienst medewerkers begrepen er helemaal niets van en verwezen steeds weer terug naar de RDW. Als ze dan even elkaar contacten en oplossen, maar nee dat doen ze dan niet. Toch maar BPM aangifte gedaan met foto’s erbij. BPM aangifte geseponeerd. Uiteindelijk na een week bellen toch een “specialist bedrijfsauto” gevonden en geconfronteerd met de wetteksten van de motorruituigenbelastingdienst 2.2.4.2. Nou daar had ik een punt, beste man ging het onderzoeken. Kwam er na een paar uur later op terug met de mededeling dat hij de RDW ging opdragen het kenteken uit te geven. Nou toen ging het weer snel. Met vier dagen kentekenpasje, kentekenplaten regelen APK erop en rijden. Heeft dus nog ruim 2 weken gekost na de RDW keuring voordat ik kon rijden. Uiteindelijk is het wel gelukt en dat geeft een heel goed gevoel. Zie voor detail kenteken RDW kenteken info VJ-040-Z.

RDW Nieuwegein heeft geen belastingdienstmedewerkers meer op hun locatie. Dit soort keuringen zou ik nu ten alle tijde op een RDW vestiging doen waar wel belastingdienstmedewerkers aanwezig zijn. Deze vestigingen staan op de belastingdienstwebsite genoemd.

Ik hoop dat andere iets hebben aan mijn ervaring. Ik heb me namelijk ook voorbereid met de info van anderen die dit hadden gepost op het forum.
Zo help je elkaar steeds een beetje verder.

Als iemand meer info wil van de montage van de kogels stuur dan een PB met email dan kan ik je meer foto's toesturen.

Ik heb nog te koop een broodtrommel en een set spacers om een 130 voor te bereiden voor een kenteken met open laadbak.
De spatborden en de verlichting zijn eventueel beschikbaar voor keuringsdoeleinden.

Groet, John Jongeneel.



Hey john. ik heb wel interesse in die grijskenteken set, ben bij de RDW geweest in Veldhoven en 1 van de keurmeesters geeft aan dat die wisselcabine niet goed is.... Tja hij zegt het. En nu wil ik graag een setje als jij hebt. Verder kan ik nog geen prive berichtsturen omdat ik blijkbaar te weinig gepost zou hebben.. Dan maar zo.

John Jongeneel
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 Feb 2011, 08:26
Locatie: Lopik

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor John Jongeneel » 25 Dec 2014, 23:05

Beste Mark,

Ik heb 2 opties voor je beschikbaar:

1. kenteken met open laadbak
- te koop als set voor €100,- spacer tussen aandrijfas, spacers tussen reactiearmen en broodtrommel op je achterklep.
Je weet verder wat je ermee kunt doen.

2. kenteken met verwisselbare bovenbouw
- te leen spatborden en verlichting zie foto van mijn auto
Je weet ook al wat je hiermee kan doen. Als basis bij Protempo in Nijmegen kipperset halen en op je chassis plaatsen.

De spatborden en de verlichting zijn door Marc afgelopen week succesvol gebruikt bij de RDW in Groningen. Hij heeft hiermee zijn Duitse 130 op NL kenteken gekregen met verwisselbare bovenbouw.
De RDW in Groningen heeft de auto zelfs direct fiscaal op een B gezet. Dus je moet geluk hebben het kan dus in één keer. De LR dealerbedrijven doen het natuurlijk ook in één keer, maar weten precies bij wie je moet zijn en hoe het moet.

Marc Rengers 130.jpeg
Defender 130 Marc


Je zult het zelf moeten voorbereiden en de auto op jouw gekozen type kenteken correct moeten opbouwen.

Ik hoor het wel wat je wilt.

Vriendelijke groet, John Jongeneel.

john(apenstaartje)jongeneelmontfoort.nl

Gebruikersavatar
Roger72
Berichten: 186
Lid geworden op: 06 Sep 2012, 21:37

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Roger72 » 27 Dec 2014, 01:21

Hoi Mark

je PB mogelijkheid is in orde gemaakt. dus je kunt PB's versturen

(bedankt Tom)

mvg
Roger
Ik ben moderator-af.

Gebruikersavatar
Dommel
Berichten: 407
Lid geworden op: 12 Jan 2012, 21:25

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Dommel » 27 Dec 2014, 10:14

Roger B. schreef:als opstap handigere en minder plaats innemende oplossingen te bedenken, dus het verkopen van je afneembare bak-bevestigingen vind ik een beter excuus, samen met het net gecoatte rek :roll: :lol: :mrgreen:

Afbeelding
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Landmarcs » 27 Dec 2014, 14:25

Dommel schreef:
Roger B. schreef:als opstap handigere en minder plaats innemende oplossingen te bedenken, dus het verkopen van je afneembare bak-bevestigingen vind ik een beter excuus, samen met het net gecoatte rek :roll: :lol: :mrgreen:

Afbeelding


Mijn idee !

mrengers
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 Okt 2014, 22:17

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor mrengers » 02 Jan 2015, 12:12

John Jongeneel schreef:Beste Mark,

Ik heb 2 opties voor je beschikbaar:

1. kenteken met open laadbak
- te koop als set voor €100,- spacer tussen aandrijfas, spacers tussen reactiearmen en broodtrommel op je achterklep.
Je weet verder wat je ermee kunt doen.

2. kenteken met verwisselbare bovenbouw
- te leen spatborden en verlichting zie foto van mijn auto
Je weet ook al wat je hiermee kan doen. Als basis bij Protempo in Nijmegen kipperset halen en op je chassis plaatsen.

De spatborden en de verlichting zijn door Marc afgelopen week succesvol gebruikt bij de RDW in Groningen. Hij heeft hiermee zijn Duitse 130 op NL kenteken gekregen met verwisselbare bovenbouw.
De RDW in Groningen heeft de auto zelfs direct fiscaal op een B gezet. Dus je moet geluk hebben het kan dus in één keer. De LR dealerbedrijven doen het natuurlijk ook in één keer, maar weten precies bij wie je moet zijn en hoe het moet.

Marc Rengers 130.jpeg


Je zult het zelf moeten voorbereiden en de auto op jouw gekozen type kenteken correct moeten opbouwen.

Ik hoor het wel wat je wilt.

Vriendelijke groet, John Jongeneel.

john(apenstaartje)jongeneelmontfoort.nl


Hallo John, Mark en anderen die graag op deze manier op kenteken willen (of al zijn),

De douane en belastingdienst zijn niet zo blij met deze oplossing. Zeker niet wanneer blijkt dat de bak helemaal niet afgenomen wordt. Bij de protempo kipperscharnieren oplossing is dat slecht te controleren, maar de 'originele' spelingsvrije oplossing van Land Rover gaat toch vastzitten (roest etc) en daarbij gaan ze zich achter hun oren krabben. Het geeft de belastingdienst alleen maar reden om de regels weer aan te passen....

Ik ga de constructie daadwerkelijk afneembaar gebruiken; er komt zeker nog een vlakke bak met kleppen (eventueel met loofrekken) bij en wellicht dat ik er ook nog een dichte (gereedschaps/werkplaats)bak bij ga maken.

Zorg ervoor dat je kan aantonen dat je dit gaat gebruiken (of al gebruikt) waar deze belastingconstructie voor bedoeld is, en niet als 'mooie goedkope belastingtruc'....

Sowieso handig om te weten dat er meer zijn met werkelijk afneembare bovenbouwen die het ook dusdanig zo gebruiken.

Ze zijn nu al bezig om alle >3500kg pickups aan te gaan pakken waarvan de laadruimte minder lang is dan de ruimte voor personenvervoer. Die zijn nu nog vrachtwagen met het goedkope vrachtwagen-MRB, maar die gaan allemaal naar het personenauto-tarief..... Of daar ook bpm overheen gaat komen is mij niet bekend.


Mijn 130 staat nu inderdaad zonder problemen op 'Afneembare bovenbouw' als vrachtwagen tot 3500kg. Met kenteken VL-263-J.
Ze wilden bij de RDW eerst gewoon personenauto doen, omdat er geen laadvloer te meten is. Maar na het lezen van 2.2.4.2 (door mij meegenomen als zekerheid) was het helder. Maar in een (oude) werkinstructie (inclusief allerlei foto's van diverse 130's) staat dat deze inrchting als fiscaal P bij de belasting zou moeten worden aangemeld. Ik zou dat bij de belasting dan moeten om laten zetten naar B, tegelijk met de bpm aangifte..... Maar bij de belastingdienst stond de 130 al als B in de computer. Bij de RDW ook weer (de RDW snapte het ook niet) maar dat zou een fout van de RDW geweest zijn. Ze gingen het weer veranderen in P en na het weekend moest ik het maar weer regelen met de belasting. Dus.... Op dinsdag weer gebeld en ja hoor... Een B. Dit type inrchting gaat waarschijnlijk automatisch naar B ipv P. Waarschijnlijk vanwege 2.2.4.2 dacht men bij de belastingdienst.....

Er wordt dus veel gedacht en beweerd, maar ècht weten doet niemand iets. Zowel bij de RDW als bij de belastingdienst :roll:

Ofwel, zorg dat de inrichting klopt (spatborden, verlichting en alles afneembaar) en ga naar de RDW met alle informatie in een map die je kunt vinden. Vooral de 2.2.4.2 van de belastingdienst.

Succes!

http://wetten.overheid.nl/BWBR0034921/g ... 2_224_2242
Marc Rengers

Land Rover 130 HCPU TD5 1999 (afneembare bovenbouw)

Coen83
Berichten: 467
Lid geworden op: 12 Okt 2011, 12:26

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Coen83 » 02 Jan 2015, 22:39

mrengers schreef:De douane en belastingdienst zijn niet zo blij met deze oplossing. Zeker niet wanneer blijkt dat de bak helemaal niet afgenomen wordt. Bij de protempo kipperscharnieren oplossing is dat slecht te controleren, maar de 'originele' spelingsvrije oplossing van Land Rover gaat toch vastzitten (roest etc) en daarbij gaan ze zich achter hun oren krabben. Het geeft de belastingdienst alleen maar reden om de regels weer aan te passen....


De belastingdienst past geen regels aan, dat doet de regering (eerste en tweede kamer).

mrengers schreef:Zorg ervoor dat je kan aantonen dat je dit gaat gebruiken (of al gebruikt) waar deze belastingconstructie voor bedoeld is, en niet als 'mooie goedkope belastingtruc'....


Waarom zeg je dit? Omdat je als je de auto niet gebruikt waarop je hem ingericht hebt je schuldig bent aan belastingontduiking? Je volgt toch de door de overheid zelf ingestelde regels?? Je hebt je auto toch ingericht zoals voorgeschreven???

mrengers schreef:Ze zijn nu al bezig om alle >3500kg pickups aan te gaan pakken waarvan de laadruimte minder lang is dan de ruimte voor personenvervoer. Die zijn nu nog vrachtwagen met het goedkope vrachtwagen-MRB, maar die gaan allemaal naar het personenauto-tarief..... Of daar ook bpm overheen gaat komen is mij niet bekend.


Kun je dat staven met voorvallen (kentekens) waarbij dit gebeurd is? De regels tijdens het spel veranderen is onmogelijk, tenzij er een wetsvoorstel is goedgekeurd door de zojuist al genoemde eerste en tweede kamer. Ik geloof hier helemaal niks van.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten