Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor tim » 14 Aug 2013, 21:16

Nee roger, het land is me nog steeds te "aangeharkt".

maar ja, na mijn bezoekje bei Du moet ik dat toch eens gaan relativeren, uberhaupt mijn visie auf die heimat, want zo "slecht" is het zeer zeker nog niet!
Los hiervan, dat duits kent ook wel leuke kreetjes en fraaie grammatica, maar die laatste is oud nieuws.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Aug 2013, 22:56

tim schreef:Nog meer gerelateerde info.

Linkje verkregen van ene Bjorn, die mij benaderde vanwege zijn plannen om z'n 127 om te zetten naar chassiscabine auto.
Echter, hij kan nergens omschreven wet en regelgeving hieromtrent vinden, wat aansluit bij de bevindingen van Edward.

http://mijnwetten.nl/motorrijtuigenbela ... kel2.2.3.2

Mij lijkt duidelijk dat voornoemde artikelen zeggen dat een chassis-cabine, zelfs al lijkt die soms buiten de regels te vallen, expliciet tot de categorie bedrijfsvoertuigen gerekend dient te worden.

Blijft staan dat je iets van een spatbord moet hebben en een lichtbalk. Deze mogen afneembaar zijn (er is vlgs mij nergens een verplichting opgenomen dat ze vast zijn), en mbt de spatborden heb ik me al eens afgevraagd wat daar tegen is (mij lijkt dat je soms zelfs een voordeel hebt met een spatbord, zelfs onder een gewone carrosserie - als je zien wat een ijsklompen kunnen aangroeien boven het rear-cross-member dan heb je liever een eenvoudig spatbord dat je makkelijk schoon kunt kloppen).

Groeten MarcS

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 31 Aug 2013, 17:20

Al een tijdje ben ik niet zo actief meer geweest op het forum; mijn 110 is verkocht en ik rij iets willekeurigs burgerlijks op 't moment.

Maar, bloed kruipt.... Op dit moment aan het kijken naar een 130 CC TD5 in Duitsland. Echter, ik schrok (een beetje) van de eisen die toch nog aan zo'n ding gesteld worden voor grijs. Ik dacht dat dat vrij eenvoudig zou gaan, valt wel tegen dus.
Wat zijn precies mijn opties? Op de prikkerspagina heb ik al t e.e.a. gelezen, men spreekt over 4 opties:

1. Chassis verlengen
2. Blok op je laadklep maken
3. Laadbak uitbouwen in de cabine
4. bak verwijderbaar maken en auto als cabine/chassis aanbieden.

Optie 1 lijkt me veel werk.

Optie 2 vond ik hier terug: http://landrover.startpagina.nl/prikbor ... g-16687820
Als je zo'n dergelijk blok erop last is dat de enige aanpassing die je moet verrichten? Of zitten er dan meer adders onder het gras?

Optie 3 begrijp ik niet zo...

En over optie 4: Hoe zit dat nu met verlichting en spatborden? Door Edwards post die dit topic opende werd het mij niet duidelijker. Ik neem aan dat je die feitelijk bij je moet hebben voor het moment dat je dus de bak er af haalt en zonder bak rijdt? Maar in praktijk gebeurd dat dus niet..?

En dan hierover: http://landrover.startpagina.nl/prikbor ... g-16661501 Heeft er iemand een onderdeelnummer hiervan?

Kortom: Wie heeft er ervaring met het aanpassen van een 130 naar Nederlandse regeltjes voor grijskentekenkeuring en helpt me een beetje in het zadel.

Many thanks.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Johnny

Berichtdoor Johnny » 31 Aug 2013, 18:30

Optie 2. 3 is eigenlijk als een optie te lezen.

Indat geval moet je een broodtrommel op de achterklep monteren ( om de ruimte achter de achteras te verkleinen)
En je moet het voorachot uit de laadbak zagen en hier een nieuw wandje voor terug zetten, terberg levert daar polyester delen voor (dit om de ruimte voor de achteras te vergroten.)

Omdat je nu de verdeling van de laadbak bijna goed heb tenopzichte van de achteras hoef je niet zo veel meer te doen.

Een spacer tussen de aandrijfas en draagarmen is voldoende om de as nog enkele centimers naar achter te persen.

Last but not... Het afkitten van het schuifraam achter in de cabine ( je mag uiteindelijk niet vanuit de cabine in de laadbak kunnen komen.

Na dit alles kun je hem schijnbaar pas gebruiken voor je zaak...
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

tim

Berichtdoor tim » 31 Aug 2013, 20:33

@Coen 83

Heb even geduld, vanaf tweede deel komende week gaat het avontuur beginnen, en zullen Edward/Johnny en ik wel het eea gaan posten over het verloop van het zaag en laswerk , te beginnen met het chassis.
Het zij in etappe's , of in 1 keer een compleet verslagje.
Het exacte qwa wet/regelgeving is bij Edward in huis so to speek, anders kun je ook eventueel Marc S benaderen, die heeft er ook redelijk veel kaas van gegeten.

gr floris
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Sep 2013, 16:12

Coen83 schreef:
1. Chassis verlengen
2. Blok op je laadklep maken
3. Laadbak uitbouwen in de cabine
4. bak verwijderbaar maken en auto als cabine/chassis aanbieden.

Eén en ander heeft te maken met de eis dat ruwweg 2/3 van het laadoppervlak vóór de hartlijn van de achteras moet zitten. Dat haal je met een 130 niet.

Om dat te bereiken heb je diverse opties:

1. chassis verlengen zodat de verdeling goed uitkomt, dit kan met een 110 HiCap bak.
2. kopschot bak aanpassen, as met spacers vezetten en een "laadruimteverkleiner" op de achterklep.
Een optie die hier bij hoort en ik nog niet gelezen heb hier is het verkorten van de laadbak met 270 mm. Dan staat de laadbak gelijk met de achterbalk.
3. De laadbak de cabine in verlengen, maar dat is een optie bij een Avalanche, nauwelijks bij een 130.
4. de wagen als chassiscabine keuren. Dan is de laadbak lading. Wil je zonder laadbak rijden (geen idee waarom) zul je spatborden en verlichting moeten monteren. Soms eist de Rdw dat je zonder lading kunt rijden en dan keur je hem dus met schermen en lampen op het chassis. Die schermen en lampen mogen verwijderbaar zijn zodat als de bak erop staat je geen lelijke extra lampen en schermen gemonteerd hebt zitten.

Simpel toch? :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Sep 2013, 19:16

Kom je bij verkorten van een 130 hcpu laadbak niet in de knoei met een minimale laadvloerlengte? Of geldt die eis van dat fiscale blok van zo lang,zo hoog en zo breed moet in de laadruimte passen niet bij een pickup?
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Sep 2013, 19:28

Roger B. schreef:Kom je bij verkorten van een 130 hcpu laadbak niet in de knoei met een minimale laadvloerlengte? Of geldt die eis van dat fiscale blok van zo lang,zo hoog en zo breed moet in de laadruimte passen niet bij een pickup?

Blijft genoeg laadvloer over. Net zoveel natuurlijk als in een standaard 130 met laadruimteverkleiner. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 09 Sep 2013, 22:18

En? Hoe staat het met het project Tim? Ik ben benieuwd naar de foto's!

Nog over de laadbak als lading; zijn er eventueel mensen die spatborden en lichtbalk te leen/huur/koop hebben, voor keuring?
En dan nog een vraag; wanneer je de bak terugplaatst, móet deze dan weer (snel) verwijderbaar zijn? Met hoeveel boutjes zit dat ding überhaupt vast?

Ik ben afgelopen dagen een beetje wezen informeren. Ben o.a. bij Terlouw geweest in Arnhem (er staat er daar een 130 in de showroom) en de beste man vertelde me dat ze zo aan hem geleverd worden. Terberg zou de onderdelen leveren waarmee de bak los/vast zit.

Nou was ik ook al op een andere manier doorverwezen naar Terberg, waar me bij navraag verteld werd dat dit gedaan wordt door Profi Glass BV. Daarvan heb ik vandaag de juiste persoon gesproken en zij zijn degenen die voor Land Rover de defender 130 (zowel nieuw als tweedehands - import) mogen (moeten) ombouwen en moeten keuren op grijs kenteken. Dit moet verlopen via de dealer en moet ook gekeurd worden via hen. Even een offerte opgevraagd; die heb ik nog niet in mijn postbus gezien, maar ik denk dat het niet bij € 1000 blijft. Heel goedkoop zal het in ieder geval niet zijn.

Feitelijk kom je dan uit bij een metaalbewerker die een beetje handig is en ideeën heeft. Ehrr.. Edward? :oops:
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Sep 2013, 22:35

als je chassis cabine wil komt de bak er niet meer op gebout, maar op containerpunten ( bij edward waren dat er 4.)

leg je wensen maar bij ons neer, kunnen we er vast wel van maken :lol:
gone

Terug naar “Techniek”