Banden vraag!?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Banden vraag!?

Berichtdoor Roger B. » 10 Aug 2013, 10:21

en jij wil als je in de natuur rijdt graag zo diep mogelijke sporen trekken?? :lol: :lol:

maar dan nog steeds is het zo dat de theorie vaak in de praktijk niet zo simpel werkt.... als die nadelen van dikke banden zijn niet zo sterk als de theorie doet geloven, en al die voordelen van smal net zo goed niet.....

zo'n fietsenband van een defender (hoe je het er uit vind zien is een eigen keuze, die kan een ander niet voor je bepalen) zal bij lucht aflaten heel anders reageren dan een 235er of zelfs een 265er.... mijn ervaring is dat een defender of fietsbanden doorgaans niet veel verder komt of zelfs minder ver dan een defender op breed rubber (om maar even gelijke voertuigen te vergelijken, voor defender kun je ook disco of RRC ofzo lezen)
gone

Dragon

Berichtdoor Dragon » 10 Aug 2013, 12:26

Landmarcs schreef:Ofwel: iedere band heeft zijn optimale inzet, en het getuigt van cognitieve dissonantie als je het feit dat je dikke banden mooier vindt wilt goedpraten met inhoudelijk twijfelachtige argumenten. Als je dikke banden mooier vindt is dat overigens prima, maar laat dan anderen het gewoon hun andere smaak. Ik zelf vind dunne bandjes het best bij het karakter van een Defender "passen" maar "moet" vroeger of later aan de "dikke" 235/85x16 :D want de "optimale" banden zijn nu eenmaal niet in de smalste maten leverbaar.

Groeten MarcS

Ik vind het natuurlijk ook leuk dat mijn Def er "vet" uitziet 8-)
Maar vind het belangrijker dat hij, alle verhoudingen in ogenschouw genomen, lekker rijdt.
Die 3 centimeter minder kan in het terrein niet zoveel uitmaken, zeker als je ze af laat.

@Roger, die fietsbandjes die er nu nog onder zitten lieten mij niet staan in een 80 cm dieppe dunne blubberlaag!
lage gearing, in z'n 2 en stationair met twee vingers in mijn neus er doorheen :D
Dat was wel anders voor de susuki's die dat ook probeerden, maar die zijn een stuk lichter natuurlijk
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Aug 2013, 12:35

Geheel afhankelijk van situatie en band... overigens zit je 80cm diep al met je body in die blubberlaag buldozer te spelen.......lijkt me stug dat die blubber in dat geval dan veel meer dan dik water zou zijn.....ongeacht de breedte van je band
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 10 Aug 2013, 13:09

Marc gaat niet zo makkelijk met de tijd mee, dat is inmiddels wel bekend.
Als hij dat wel zou doen zou hij weten dat een bredere band het vandaag de dag in terrein gemiddeld gesproken beter doet dan een 750x16.

Dat is niet alleen praktijk maar ook theorie!
- Een gemiddelde Landrover heeft vandaag meer dan 120PK (2x een oude 109'')
- Moderne banden hebben veel soepelere sidewalls
- Een bredere band heeft een gunstigere druk verdeling in het loopvlag door relatief minder verstoring van de relatief stijve sidewalls. Hierdoor heeft de band uiteindelijk meer tractie
- Een 750x16 met hele soepele sidewalls wordt een dwijl op de weg dus een dergelijke band gaat ook niet werken!
- Moderne MT banden die acceptabel op de weg rijden lossen beter, vroeger moest je dan meteen een trekkerprofiel nemen.

Een standaard Series Landrover doet het heel goed op 750x16. Bij wat lagere spanning heeft zo'n band een contact vlak in lengte richting en daardoor aardig wat tractie. Vooral bij een wat hardere onderlaag hoef je ook niet al te veel modders weg te ploegen. En dat kost je dan ook niet zoveel vermogen en snelheid. Dit is vergelijkbaar met smalle winterbanden die het in sneeuw op een hardere onderlaag vaak beter doen.

Maar als er uiteindelijk geen hardere onderlaag is moet je het toch gaan hebben van het drijfvermogen van de band. Dat krijgt de bredere band een voordeel, ook door de gunstigere drukverdeling. In zand, modder en op ijslandse sneeuw doen brede banden het dan beter, mits je een beetje vermogen hebt. Want anders in de snelheid er door het ploegeffect (keil wirkung in het Duits) vrij snel uit.

Natuurlijk hebben te brede banden weer nadelen. Ze zijn veel gevoeliger voor sporen! Te breed rijdt waardeloos.

Een 235/85R16 of 255/85R16 lijkt voor een Defender erg goed te werken. wellicht dat je kunt zeggen dat een 80 of 85 serie band voor offroad vandaag de dag in de buurt van optimaal is?
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 10 Aug 2013, 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Aug 2013, 13:42

JoostKenya schreef:Marc gaat niet zo makkelijk met de tijd mee, dat is inmiddels wel bekend.

Joost, nu overdrijf je wel een beetje, ik ben wel behoudend (en smaaksgewijze vind ik dikke banden onder een Defender niet staan), maar als mijn huidige (of de vorige) 110 direct al geleverd was met 235/85x16 (op stalen velgen) dan was ik niet bedroefd geweest (om het met een zeker understatement uit te drukken).
Ik was altijd goed te spreken over de Michelin XPC, ik denk zelfs dat dat een van de mooiste banden onder een traditioneel ogende Defender is, maar qua terrein-kwaliteiten blijft deze band achter dat weet ik ook wel, in de sneeuw is ie echter weer opvallend goed. De nu geleverde Michelin Latitude Cross is iets beter in het terrein, beroerder in de sneeuw en op de weg nogal "flodderig" dus geen waardige opvolger. Dus meneer Michelin heeft mij onbedoeld over de streep getrokken.
Het goede nieuws is dus: tzt (eerder als de meesten zullen denken) rijd ik ook op 235/85x16, ik ben er alleen nog niet uit welke. Als altijd een beetje "hors-du-commun" kijk ik al wat langer naar Goodyear Duratrack maar gek genoeg wordt deze band niet in het normale pakket in Europe gevoerd, ik zou dus naar parallel-import moeten kijken en dan direct een proefkonijn zijn en zo "hors-du-commun" hoeft het voor mijn nu ook weer niet.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 10 Aug 2013, 14:02

Hoezo trouwens? Het gaat over 85-serie en we spreken hier van brede banden? In banden land zijn dat smalle banden.

Landmarcs schreef:
JoostKenya schreef:Marc gaat niet zo makkelijk met de tijd mee, dat is inmiddels wel bekend.
Als altijd een beetje "hors-du-commun" kijk ik al wat langer naar Goodyear Duratrack maar gek genoeg wordt deze band niet in het normale pakket in Europe gevoerd, ik zou dus naar parallel-import moeten kijken en dan direct een proefkonijn zijn en zo "hors-du-commun" hoeft het voor mijn nu ook weer niet.

Dat zou in Nederland misschien ook wel mijn keuze zijn. Wat de beschikbaarheid betreft, ik heb een vermoeden hoe dat komt. Nederland (Europa) krijgt Goodyear banden uit Zuidafrika. Er staat ook een fabriek in de USA. De fabriek in zuid Afrika maakt die maat waarschijnlijk niet.
Ik heb zelf een vergelijkbaar probleem want ik wil heel graag een nieuwe set Goodyear MT/R met Kevlar om op te racen. Dat is een band uit de Amerikaanse fabriek. Maar het is momenteel goedkoper voor Goodyear Kenia om banden uit Zuid Afrika te halen. Dus daarom moet ik het met de Europese (minder sterke, en minder extreme) MT/R doen.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 10 Aug 2013, 14:44

Landmarcs schreef:Ik was altijd goed te spreken over de Michelin XPC, ik denk zelfs dat dat een van de mooiste banden onder een traditioneel ogende Defender is, maar qua terrein-kwaliteiten blijft deze band achter dat weet ik ook wel, in de sneeuw is ie echter weer opvallend goed. De nu geleverde Michelin Latitude Cross is iets beter in het terrein, beroerder in de sneeuw en op de weg nogal "flodderig" dus geen waardige opvolger.

Grappig is dat! Ik gebruik Michelin XPC alleen nog als aanhangwagen wielen ;) Dat is een sterke band met veel draadvermogen door de stijve sidewalls! Dat ding is ook 14ply. Rolt op onverhard door de grootte makkelijk over de keien heen.
TrailerJoost.jpg
TrailerJoost.jpg (26.87 KiB) 4492 keer bekeken

Die Michelin Latitude Cross is veel flexibeler (voor oa meer comfort?) en dat werkt niet op een 750x16.

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 13 Aug 2013, 00:49

Hoi, Ik denk dat de ideale band voor alle omstandigheden er nooit zal komen. Ten eerste zitten fabrikanten daar niet op te wachten en als ze al een band aanprijzen dan vaart de fabrikant van wiellagers en/of fusee en stuurkogellagers er wel bij. Als ik zo alles doorlees dan lijkt het wel dat dik altijd beter is en ieder opeens banden expert is :(
Of je wel of niet ergens door kan ploegen is meer een kwestie van ervaring dan banden en vermogen, dat zijn alleen maar hulpmiddelen. En als je het niet snapt, dan rij je toch lekker een eindje om over een goed begaanbare weg? Dat scheelt een hoop gedoe, geld en kijken wie de grootste heeft.
:mrgreen:

Dan las ik iets over in een spoor rijden... Nou misschien is mij in de rijopleiding iets ontgaan, maar in een spoor rijden is vragen om moeilijkheden, de truuk is juist om NIET in een spoor te rijden, dat scheelt een hoop gedoe met hoogte en cardan pech. Het vergt echter wel enige stuurmanskunst ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Aug 2013, 06:09

Die ene dag met IETS van offroadinstructie wilde de instructeur expliciet dat we op de paden bleven ....groene code weet je wel....al zal defensie daar wellicht maling aan hebben

als je dan buiten het spoor rijdt gaat dat prima.....zolang je er met je goede stuurmanskunst op glibberige klei niet in glijdt..... want als dat gebeurd op een plek waar het spoor echt te diep is voor je wieldiameter lig je ook ECHT vast op je assen......kun je beter 'vooraan' in het spoor aan de grond lopen....

zoals alles moet je dat soort dingen per situatie bekijken...er is geen ideale taktiek
gone

Johnny

Berichtdoor Johnny » 13 Aug 2013, 09:29

Roger B. schreef:zoals alles moet je dat soort dingen per situatie bekijken...er is geen ideale taktiek

Ik zeg VOL GAS! Afbeelding
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Terug naar “Techniek”