rem ontluchten s2a

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: rem ontluchten s2a

Berichtdoor Landmarcs » 05 Aug 2013, 11:44

Roger B. schreef:
arjan_de_jong schreef:
Op het werk hebben wij een.rollenbank voor de remmen. (geschikt voor 4x4 trouwens!)

offtopic vraagje... hoe ziet dat er uit dan? tilt ie de niet getestte as van de grond (krijg je nog steeds ongewenste effecten of meten EN op aandrijflijn), of heb je rollen voor twee assen (en is dat dan wielbasis instelbaar??)

Roger B., wat bedoel je met "ongewenste effecten" ?

MarcS

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 05 Aug 2013, 11:58

Hij laat wielen van 1 as in tegengestelde richting draaien.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Aug 2013, 13:07

Wielen op één as in tegengestelde richting laten draaien geeft weer "ongewenste effecten" als je remmen hebt met een zelfbekrachtigend effect (zoals je bij trommelremmen wel hebt), het achteruitdraaiende wiel remt dan minder.

Je kan het overigens ongeveer niet goed doen: De effecten van de permanent 4x4 aandrijflijn worden ook wel gezien als "ongewenst".
Ik kan meegaan in deze gedachte als je zuiver "wetenschappelijk" de werking per rem separaat wilt onderzoeken, in mijn visie is het onzin om deze nauwkeurigheid te willen nastreven voor een APK: je rijdt immers met de gehele, samenhangende auto waarbij de gehele aandrijflijn meedraait en dus eventueel zijn invloed heeft. Voor dagelijks gebruik (en dus voor de APK) wil je dat de auto met de aandrijflijn die er nu eenmaal inzit netjes en gelijkmatig remt zonder dat er te grote verschillen tussen links en rechts en voor en achter zijn, dwz achter natuurlijk minder als voor en in zijn geheel minstens (liever meer) de minimale vertraging.

Ik weet niet hoe het er nu bijstaat, maar ik herinner me van een aantal jaren terug dat de rollenbank ineens niet goed was (vlgs de RDW-man) en dat er toen uiteindelijk een remproef op de weg gedaan moest (waarmee je alleen maar minder info krijgt).

O ja, misschien ben ik blond, misschien heb ik het wel helemaal niet begrepen -- in dat geval leer ik graag bij.

Groeten MarcS

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 05 Aug 2013, 23:41

Zullen we nog een avondje langs komen?

alle hulp is welkom en is altijd gezellig

als je pedaal niet geheel omhoog komt is zoals ik eerder al zei doorgaans ook je compensatiegaatje niet vrij (hou me ten goede of dat wellicht bij dat antiek spul anders is) en dat heeft weer effect op je remmen (en vooral het goed vrijkomen ervan)

ik heb de oude cilinder uit elkaar geramd door de roest heen en snap wat je met het gaatje bedoeld als ik het stripje met pendaal veren(nieuwe) omdraai komt dat net wat beter

Maar hij bedoelt meer dat hij eerst nu de rest af maakt en dan een proefritje gaat maken

klopt want de op de bokken remmen werkt niet helemaal omdat een kant blokkeert met een proefrit zit je met 4 wielen op de weg dus ook 4 remmen die inslijten en zich zetten daarna nasstellen en dan verwacht ik dat het pendaal bovenaan hard is en niet zo laag

en om een proefrit te maken eerst de wielkappen erop de lampen ombouwen naar h4
remlicht achterlicht achteruit rij licht nieuwe stoelen erin tunnel +vloerplaten
knoppen op dashboard werkend maken spiegels niet vergeten nog binnen spiegel nog opscharrellen modderplaten nog monteren nieuwe banden op de velg

stel dat ik aangehouden word met een proefritje zal ik moeten lullen als brugman
met bovenstaande en ongekeurd dat bedoelde ik met legaal :mrgreen:

In heg onderdelen boek staat er maar 1 moer afgebeeld vandaar waarschijnlijk de verwarring...

oude zat ook met 1 en nieuwe ook met 1 geleverd maar heb nog moeren over dus los ik morgen meteen op ;)
groet jelle

Terug naar “Techniek”