Lucas van Lierop schreef:Toen ik laatst mijn wiellager aan het stellen was dacht ik ineens aan dit topic. Heb je bij een Puma nog borgplaatjes voor de moeren zoals bij oudere Rover assen? zoja dan zou ik wat pakkingen en borplaatjes meenemen (kosten en wegen niks) als je dan een keer een lager moet vervangen of zelfs maar stellen kun je iig alles netjes weer afwerken.
Sinds .... de Td5? .. hebben ze een bus tussen de lagers.
En zoals altijd hep ieder voordeel se nadeel maar als de lagers een zorg zijn, check en/of vervang ze dan preventief en zet ze netjes in 1e klasse vet.
Door de bus hoef je de lagers niet meer te stellen, ze kunnen niet verlopen en worden gelijkmatiger belast (en als ze door slijtage toch gesteld zouden moeten worden dan maken de lagers het toch niet al te lang meer).
Zonder rampspoed kan zo'n wiellager langer mee als de hele auto, en de redenen waarom ze stuk gaan zijn zelden (over) belasting maar eigenlijk altijd gebrek aan vet en/of een vervuiling van het vet met "indringers" van buiten.
Maar goed, welke immobiliserende incidenten kom je in het dagelijks leven mee tussen 2 beurten ? Kijk dan naar een stapeling van denkbare incidenten (want meestentijds gaat het toch om NUL-incidenten), en kijk dan naar de afweging van gewicht en volume van de spare-parts en de kans op zo'n incident tegenover het ongemak als je het probleem alsnog in "verweg" moet zien op te lossen. En kijk daarnaast naar de niet immobiliserende maar wel lastige incidenten ... Waarschijnlijk is de lekke-band-kans en de vervuilde diesel kans de grootste (en gelukkig de makkelijkste om te verhelpen).
Qua gebreken aan de Puma: Er was ook een serie met een EGR-klep die vroegtijdig erg luidruchtig wordt (en daarna de geest geeft), als ie open zou blijven staan ben je ook het haasje, bekijk dus ook even deze kwaaie kans.
Groeten MarcS
PS Half OT: Als ik "lang" en "ver" op de fiets weg ga neem ik gereedschap mee om de fiets vrijwel geheel te kunnen demonteren, en een aantal spare-parts. Het meest gebruikt is bandenplak en de reserve-binnenband, 2e zijn derailleur-kabels, maar soms is er meer. Eénmaal had ik een echt opspelende (nieuwe) Shitmano trapas, en het enige onderdeel waar ik geen speciaalgereedschap voor bij me had, ik die kon uiteindelijk met bij de fietsenmaker geleend gereedschap op de stoep vervangen (moest daar toch zijn want een reserve trapas heb ik ook niet bij me).
Maar goed, op 2-3 weken fietsen gaat er gemiddeld niet veel stuk, aan de andere kant: 20 km lopen met de fiets en dan op zondag een fietsenmaker vinden (die dan ook nog op maandag dicht is) scheelt gauw 10% of meer van de vakantietijd, dus een kwestie van afwegen (en op de fiets weegt gewicht nog zwaarder). En ... ik heb wel een "reserve-fiets" bij me, dat wil zeggen, we zijn met z'n tweeën, dus in geval van echt grote problemen is er altijd nog voor de helft vervoer (en dus ook een pendel-optie).