Uitlezen is niet de heilige graal. Onze Td5 loopt soms wat raar als ie net gestart is maar daar is niks aan uit te lezen. De 130 is ook foutvrij volgens de computer maar gaat evenzo van het gas af als ie op de snelweg hard moet werken.
Zo kan ik zeker nog een 10 à 15 problemen opnoemen die n iet uit te lezen zijn maar daardoor niet minder echt.......
Blijft staan dat het advies om eerst uit te lezen niet verkeerd is, maar het is ook niet verkeerd om te vragen of men de klachten herkent omdat de kans grootnis dat uitlezen geen uitkomst bied......
Motormanagement lampje brand?
Re: Motormanagement lampje brand?
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Motormanagement lampje brand?
verschil met jouw D2 en 130 is dat die GEEN storingslampje laten zien, die van Ruben wel, en dan is er redelijke kans dat er in de ECU ook opgeslagen is waarom dat lampje aangegaan is......
gone
Re: Motormanagement lampje brand?
Ok! Duidelijk.
Heb een afspraak gemaakt, morgen wordt hij uitgelezen.
Ik houd jullie op de hoogte
groet, Ruben
Heb een afspraak gemaakt, morgen wordt hij uitgelezen.
Ik houd jullie op de hoogte
groet, Ruben
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen
Re: Motormanagement lampje brand?
ECU is net uitgelezen. Hele lijst onzin storingen o.a. over de ABS die ik niet heb
Maar geen 1 die de storing zou verklaren.
Kabelboom en connectoren kurkdroog, ook aan de motorkant.
Volgens de monteur zouden heel veel TD5 bezitters willen dat het er zo uitzag
In de motor kunnen we niet kijken, dus...
Ritje terug naar huis, niets aan de hand, loopt zoals het hoort.
Afwachten dus en gewoon doorrijden.
Als de geleerden het niet weten wie ben ik dan
groet, Ruben.
Maar geen 1 die de storing zou verklaren.
Kabelboom en connectoren kurkdroog, ook aan de motorkant.
Volgens de monteur zouden heel veel TD5 bezitters willen dat het er zo uitzag
In de motor kunnen we niet kijken, dus...
Ritje terug naar huis, niets aan de hand, loopt zoals het hoort.
Afwachten dus en gewoon doorrijden.
Als de geleerden het niet weten wie ben ik dan
groet, Ruben.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen
Re: Motormanagement lampje brand?
Dragon schreef:Als de geleerden het niet weten wie ben ik dan
Ervaringsdeskundige, die zijn vaak veel waardevoller
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Motormanagement lampje brand?
Dragon schreef:Als de geleerden het niet weten wie ben ik dan
Een geluksvogel, althans wat betreft het feit dat deze Defender zijn eigenzinnigheid alleen toont in de vorm van een onbenullig lichtje.
Groeten MarcS
Re: Motormanagement lampje brand?
Landmarcs schreef:Dragon schreef:Als de geleerden het niet weten wie ben ik dan
Een geluksvogel, althans wat betreft het feit dat deze Defender zijn eigenzinnigheid alleen toont in de vorm van een onbenullig lichtje.
Groeten MarcS
Of ik echt een geluksvogel ben zal de tijd uitwijzen.
Voor nu! zit ik met een perfecte, maar eigenzinnige TD5 die een lampje laat branden
Vuile Diesel? Ik tank altijd bij een goedkoop tankstation, maar heb een nieuw brandstoffilter...
De "misfire" deed zich gelukkig ook voor tijdens het onderzoek, stationair draaiend, en dus gebeurt wel iets, maar lig er maar niet wakker van.
De Britten zijn wat de elektronica betreft erg Uuuh "Brits" (sorry Rob)
Zo hoorde ik dat je een ECU maar 7 keer kan programmeren, dat zijn de woorden van mijn monteur, hoezo 7 keer
Dat zou je elektronisch gezien eindeloos moeten kunnen doen. (Prom)
Ik ga toch wel met een gerust hart op vakantie. In Zeeuws Vlaanderen zit ook een Def specialist
groeten, Ruben.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Motormanagement lampje brand?
Ruben,
Met mijn Td5 heb ik ruim tien jaar lang (ofwel bijna 200.000 km) meestentijds bij de goedkoopste pomp getankt.
Vlgs mij heeft de "goedkoopste" pomp het grote voordeel van een grote omzet, en dus meest "frisse" diesel.
Vlgs mensen die het weten kunnen, nl lieden die zo'n grote tank achter de vrachtwaggel hebben dat ze naar de pomp gaan om daar de tanks te vullen (ipv het omgekeerde ... uhh hoe schrijf je dit niet dubbelzinnig), vlgs die lieden dus gaat er gewoon dezelfde diesel naar 99% van alle pompen (dat lijkt mij ook logisch, je moet dus alleen uitkijken voor een dubieuze marchand in restpartijen -- en natuurlijk moet je ook uitkijken met je eigen reservetankje, zo nu en dan verversen is niet onverstandig).
Wel rijd ik graag de tank goed leeg en tank dan tot de nok vol (even schudden aan de auto voor nog een of twee "boertjes", daarmee krijg je de vulhals ook vol en verdrijf je dus maximaal de aanwezige waterdamp.
Anyway: 10 jaar lang geen misfire of misplaatst lampje, dus goedkope diesel hoeft geen enkel probleem te zijn, zelfs als je de diesel-filter-vervang-intervallen ruimhartig opvat.
Groeten MarcS
Met mijn Td5 heb ik ruim tien jaar lang (ofwel bijna 200.000 km) meestentijds bij de goedkoopste pomp getankt.
Vlgs mij heeft de "goedkoopste" pomp het grote voordeel van een grote omzet, en dus meest "frisse" diesel.
Vlgs mensen die het weten kunnen, nl lieden die zo'n grote tank achter de vrachtwaggel hebben dat ze naar de pomp gaan om daar de tanks te vullen (ipv het omgekeerde ... uhh hoe schrijf je dit niet dubbelzinnig), vlgs die lieden dus gaat er gewoon dezelfde diesel naar 99% van alle pompen (dat lijkt mij ook logisch, je moet dus alleen uitkijken voor een dubieuze marchand in restpartijen -- en natuurlijk moet je ook uitkijken met je eigen reservetankje, zo nu en dan verversen is niet onverstandig).
Wel rijd ik graag de tank goed leeg en tank dan tot de nok vol (even schudden aan de auto voor nog een of twee "boertjes", daarmee krijg je de vulhals ook vol en verdrijf je dus maximaal de aanwezige waterdamp.
Anyway: 10 jaar lang geen misfire of misplaatst lampje, dus goedkope diesel hoeft geen enkel probleem te zijn, zelfs als je de diesel-filter-vervang-intervallen ruimhartig opvat.
Groeten MarcS
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Motormanagement lampje brand?
Ruben,
Your ECU was read out on a T4 Diagnostic Computer or was it a generic one ? (yes it makes a difference for those of you about to complain)
You said that there were no relevant fault codes, so you got Air Co open load and Rev Counter Open Load, I'm interested that you has an ABS fault as they are not logged in the Td5 ECU. If the Motormanagement Lampje comes on the fault is definitely logged, it has to as the ECU controls the lampje and it will not illuminate unless a fault is logged. The other thing I would be looking at is the real-time data which could be read while driving and or the engine running and noting the values of all the sensors.
As you have a 2002 MY then you would indeed have the Flash Programmable ECU and yes there is a limitation but only because it stores all of the previous programming history.
... and finally only the British (Lucas) could build an Engine Management Computer that could leak oil, I take great pride in this fact as no other manufacturer has achieved this, we are fantastic innovators (just don't let us screw them together
)
Rob
Your ECU was read out on a T4 Diagnostic Computer or was it a generic one ? (yes it makes a difference for those of you about to complain)
You said that there were no relevant fault codes, so you got Air Co open load and Rev Counter Open Load, I'm interested that you has an ABS fault as they are not logged in the Td5 ECU. If the Motormanagement Lampje comes on the fault is definitely logged, it has to as the ECU controls the lampje and it will not illuminate unless a fault is logged. The other thing I would be looking at is the real-time data which could be read while driving and or the engine running and noting the values of all the sensors.
As you have a 2002 MY then you would indeed have the Flash Programmable ECU and yes there is a limitation but only because it stores all of the previous programming history.
... and finally only the British (Lucas) could build an Engine Management Computer that could leak oil, I take great pride in this fact as no other manufacturer has achieved this, we are fantastic innovators (just don't let us screw them together
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Motormanagement lampje brand?
RobStewart schreef:Ruben,
Your ECU was read out on a T4 Diagnostic Computer or was it a generic one ? (yes it makes a difference for those of you about to complain)
You said that there were no relevant fault codes, so you got Air Co open load and Rev Counter Open Load, I'm interested that you has an ABS fault as they are not logged in the Td5 ECU. If the Motormanagement Lampje comes on the fault is definitely logged, it has to as the ECU controls the lampje and it will not illuminate unless a fault is logged. The other thing I would be looking at is the real-time data which could be read while driving and or the engine running and noting the values of all the sensors.
As you have a 2002 MY then you would indeed have the Flash Programmable ECU and yes there is a limitation but only because it stores all of the previous programming history.
... and finally only the British (Lucas) could build an Engine Management Computer that could leak oil, I take great pride in this fact as no other manufacturer has achieved this, we are fantastic innovators (just don't let us screw them together![]()
)
Rob
Hij is uitgelezen met een Autel MaxiDAS DS708 (waar windows op draait?)
Als ik jou goed begrijp is dat dus niet de goeie om een Def uit te lezen?
Volgens de monteur waren er geen relevante meldingen, ik was mijn bril vergeten
Het lijkt mij ook logisch dat zo'n fout gelogd wordt, maar moest op het oordeel van de monteur afgaan, die ik hoog heb zitten trouwens.
Had trouwens het geluk dat de fout zich daar met lopende motor voordeed.
Er gaat soms wel een week voorbij zonder storing en dan nog, motor uit, motor aan, lampje weer uit!
Vaag
en ja Def 90 TD5 2002 MY dus beperkt te programmeren.
en inderdaad het is best knap een olielekkende ECU te produceren
Ruben
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten