Roger B. schreef:Tja als je dat als torsie ziet,ok
torsie noem ik meer dat de voorzijde linksom en de achterzijde rechtsom kantelt en het materiaal ertussen deze twee bewegingen afremt en aan elkaar koppelt...
wat bij een auto dus wel gebeurd bij crossaxle...maar in mijn ogen bij een enkelasser niet omdat die om het koppelpunt draaien over de lengteas
't Kan ook binnen de Roger B. definitie vallen als de massa-traagheid en de opeenvoldende tegengestelde rolbewegingen zo doorwerken dat samen met de massa-traagheid van een en ander dat de opbouw op die enkele as ook een links-rechts torsie gaat vertonen - dynamische torsie dus. Ook krijg je een "Roger B.-torsie" als je de rolbewegingen loslaat op een constructie die bijv aan de voorzijde wél tamelijk torsie-stijf is en aan de achterijde niet het geheel gaat dan ook "zwabberen".
Bij een cross-axle Defender (hoeft niet eens veel cross te staan) zie je dus ook torsie in de stationaire toestand, als ik de auto recht zet om in te slapen dan doe ik dat liever niet met een steen onder één wiel, goeie kans dat de achterdeur moeilijk open en dicht gaat - zelfs een stijf ladder-chassis tordeert -- daarom dus mijn suggestie om de constructie torsie-vriendelijk te maken, dan wordt het ook niet zo gauw een bank-kluis op wielen.
Groeten MarcS