Heb je tijdens het vervangen van de koppakking ook de cilinderkop laten afpersen?
Misschien zit er een scheur in je cilinderkop?
D1 '98 300tdi :zoektocht Hoge temp koelwater (FIXED)
-
JeroenHeijkoop
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 10 Okt 2014, 09:10
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
1988 Land Rover 90 200/300 Tdi automaat
1985 Land Rover 90 3.9 V8 automaat
2007 Discovery 3 Tdv6
1977 Classic mini pickup willow green
Eigenaar van de Meteor Land Rover specialist in weesp.
1985 Land Rover 90 3.9 V8 automaat
2007 Discovery 3 Tdv6
1977 Classic mini pickup willow green
Eigenaar van de Meteor Land Rover specialist in weesp.
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
Indien soo, dan zou hij ook de bijbehorende verschijnslen moeten hebben in princiepe.
En daar lees ik niets over.
Weet je zeker dat datgene wat de tempmeter aangeeft ook daadwerkelijk overeenkomt met de temp van het blok?
Anders: chekken op die momenten(meter richting rood0 met een warmteinfraroodmeter.
En daar lees ik niets over.
Weet je zeker dat datgene wat de tempmeter aangeeft ook daadwerkelijk overeenkomt met de temp van het blok?
Anders: chekken op die momenten(meter richting rood0 met een warmteinfraroodmeter.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
- Mark 130 in blue
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 24 Jul 2013, 15:21
- Locatie: Tilburg
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
Ja, dat hij oploopt is wel zeker, ik ruik de koelvloeistof. Heb er wel van die koelvloeistof in zitten die tot 130 graden zou moeten gaan... Geloof het niet helemaal maar goed als ze 50% liegen is het nog 115 graden ipv 100.
Heb de koppakking vervangen ipv de kop trouwens, heb hem niet afgeperst of druk test uitgevoerd. Wel kleppen gestelt maar het euvel is nog steeds gelijk als er voor. De kop zag er gewoon goed uit, had ook wel stroming maar geen lucht bellen. Wel een bijkomend ding is, dat de motorolie heel snel heel zwart wordt. Vandaar dat ik de koppakking heb vervangen, maar dat was het dus niet.
Ik zit nu eigenlijk te denken aan de zuigerringen dat de compressie te laag is en dat hij zo warmte verliest naar de olie. Maar hij loopt wel altijd direct en hij loopt ook mooi (voor een 300tdi dan) alleen die warmte.
Heb de koppakking vervangen ipv de kop trouwens, heb hem niet afgeperst of druk test uitgevoerd. Wel kleppen gestelt maar het euvel is nog steeds gelijk als er voor. De kop zag er gewoon goed uit, had ook wel stroming maar geen lucht bellen. Wel een bijkomend ding is, dat de motorolie heel snel heel zwart wordt. Vandaar dat ik de koppakking heb vervangen, maar dat was het dus niet.
Ik zit nu eigenlijk te denken aan de zuigerringen dat de compressie te laag is en dat hij zo warmte verliest naar de olie. Maar hij loopt wel altijd direct en hij loopt ook mooi (voor een 300tdi dan) alleen die warmte.
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
Misschien toch kop gescheurd. Heb je de koppakking vervangen omdat de olie snel zwart werd?
. Niet omdat hij heet is gelopen en de koppakking eruit lag? Want in dat geval zou de kop wel gescheurd kunnen zijn. De olie word zowieso gauw zwart bij een oude diesel. Als ik bij mijne olie ververs hoef ik hem maar een minuut te laten draaien en de olie is alweer zwart. De verse olie mengt met alle oude olierestanten door het hele blok heen, en dat maakt de olie al gauw weer zwart.
Worden de koelslangen al snel knoeperhard? Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar hoe is de staat van de radiator? Van buiten kan hij wel mooi schoon zijn maar van binnen kan hij ook helemaal potdicht verstopt zitten.
Ik zou checken:
- Dat de koelslangen niet heel snel heel hard worden, teken dat hij veel meer druk opbouwd dan hoort wat kan duiden op een gescheurde kop.
- test voor uitlaatgassen in de koelvloeistof
- thermostaat, eruit halen en op werking testen.
- Radiator, van buiten en binnen
- Die tunnel er terug op
- visco koppeling op juiste werking
- kennelijk is het mogelijk om de fan zelf verkeerd om te monteren op de viscokoppeling oid waardoor hij tegen de rijrichting inblaast. Details weet ik niet zeker maar wie weet..
- waterpomp
- als alles toch goed blijkt te zijn dan toch maar kop eraf en laten testen.
Worden de koelslangen al snel knoeperhard? Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar hoe is de staat van de radiator? Van buiten kan hij wel mooi schoon zijn maar van binnen kan hij ook helemaal potdicht verstopt zitten.
Ik zou checken:
- Dat de koelslangen niet heel snel heel hard worden, teken dat hij veel meer druk opbouwd dan hoort wat kan duiden op een gescheurde kop.
- test voor uitlaatgassen in de koelvloeistof
- thermostaat, eruit halen en op werking testen.
- Radiator, van buiten en binnen
- Die tunnel er terug op
- visco koppeling op juiste werking
- kennelijk is het mogelijk om de fan zelf verkeerd om te monteren op de viscokoppeling oid waardoor hij tegen de rijrichting inblaast. Details weet ik niet zeker maar wie weet..
- waterpomp
- als alles toch goed blijkt te zijn dan toch maar kop eraf en laten testen.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
koppakking alleen vervangen omdat olie snel "zwart"werd??? dan kun je elke beurt je koppakking vervangen zoals coos al zei..... na een minuut lopen is ie al zwart
als ie langs de zuigerveren lekt krijg je vooral carterdruk en olieverbruik, geen heet lopen.... acht ik niet waarschijnlijk
zou het lijstje van coos eens goed langsgaan en alles controlleren, maar radiateur is zeker een optie en de koeltunnel, zeker bij gebruik van de originele viscofan een must.
als ie langs de zuigerveren lekt krijg je vooral carterdruk en olieverbruik, geen heet lopen.... acht ik niet waarschijnlijk
zou het lijstje van coos eens goed langsgaan en alles controlleren, maar radiateur is zeker een optie en de koeltunnel, zeker bij gebruik van de originele viscofan een must.
gone
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
- kennelijk is het mogelijk om de fan zelf verkeerd om te monteren op de viscokoppeling oid waardoor hij tegen de rijrichting inblaast. Details weet ik niet zeker maar wie weet..
Als je de fan achterstevoren zou monteren, blaast die nog steeds dezelfde kan op. De enige mogelijkheid om de fan naar voren te laten blazen is de riem verkeerd monteren, d.w.z. over de poelie in plaats van er onder door, of anders om, afhankelijk van hoe die hoort te zitten.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
Gerard4t schreef:- kennelijk is het mogelijk om de fan zelf verkeerd om te monteren op de viscokoppeling oid waardoor hij tegen de rijrichting inblaast. Details weet ik niet zeker maar wie weet..
Als je de fan achterstevoren zou monteren, blaast die nog steeds dezelfde kan op.
Inderdaad, alleen wel met minder luchtverplaatsing omdat de schoepen gebogen zijn.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
Ja of er waren 2 types fan, ik weet het precieze niet meer. Ik kan me wel herinneren dat ik er ooit iets over gelezen heb. Misschien dat er tussen V-snaar en multiriem modellen verschil zit in de draairichting van de fan... ik weet de details niet echt meer.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
300tdi was er volgens mij nooit met V-snaar... dus zou het een 200tdi fan moeten zijn?
dacht dat de fan van een 300 zwart en die van een 200 "wit" is
dacht dat de fan van een 300 zwart en die van een 200 "wit" is
gone
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa
Hmmm... lijkt erop dat 200tdi en 300tdi modellen beide een linksom draaiende fan hebben als ik de plaatjes in de EPC moet geloven.... Nja dan weet ik het ook niet.
Die van de V8's draaien de andere kant op.... Misschien dat de plastic fans zelf uitwisselbaar zijn op de visco koppeling, zo te zien zitten ze op beide modellen met 4bouten vast. Misschien dat dat was wat ik gelezen heb.
Kans is dus errug klein dat de fan in het verleden is omgewisseld voor een verkeerde...
Die van de V8's draaien de andere kant op.... Misschien dat de plastic fans zelf uitwisselbaar zijn op de visco koppeling, zo te zien zitten ze op beide modellen met 4bouten vast. Misschien dat dat was wat ik gelezen heb.
Kans is dus errug klein dat de fan in het verleden is omgewisseld voor een verkeerde...
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten