D1 '98 300tdi :zoektocht Hoge temp koelwater (FIXED)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ToyRoverlander

Re: zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwater D1 300tdi

Berichtdoor ToyRoverlander » 24 Okt 2014, 11:51

Roger B. schreef:euhh ja, geen koeltunnel is een forse beperking van de koelende capaciteit van je fan....

maar een kenlowe zit tegen de radiateur daar maakt het niet uit

Zonder fatsoenlijke shroud is een electrische fan die tegen de radiateur aan zit geplakt nou ook niet bepaald effiecient, dan trekt ie lucht alleen maar door het deel wat bedekt word door de fan. Met een goede shroud trekt hij lucht door de hele radiateur.
Zo heb ik het gedaan met een radiateur van een 2.5diesel, 2x 12" Spal fans met aluminium shroud.

Afbeelding
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Waterrover
Beheerder

Re: D1 '98 300tdi :zoektocht oorzaak Hoge temperatuur koelwa

Berichtdoor Waterrover » 24 Okt 2014, 16:05

Zo heb ik het gedaan met een radiateur van een 2.5diesel, 2x 12" Spal fans met aluminium shroud.

Een mooie oplossing! Ik heb op mijn defender zelf ook een kenlowe gemonteerd, een mooi systeem met de instelbare temperatuurvoeler in de waterstroom, en de inschakelbare tweede snelheid. Met dit koelvermogen zal je geen last hebben van oververhitting lijkt me.

Zou oververhitting ook kunnen komen van het gebruik van een slechte kwaliteit olie? Ik heb ooit eens slick 50 in een motor gedaan. Resultaat, ik hoorde de motor bijna niet meer draaien,. Kleine bijkomstigheid, de kachel deed het nauwelijks meer :oops: Wel trok de auto beter dan eerst met zelfs een hogere topsnelheid. Het wordt nog steeds verkocht: http://www.onlineolie.be/blog/post/3-pr ... niet-goed/ In ieder geval werd de motor van mijn toenmalige Opel Manta op lpg, een 2.0 GTE, wel een stuk koeler en bleef dat ook. Wellicht een idee?

Groet, Chris

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 24 Okt 2014, 19:42

Koelproblemen is precies wat de naam zegt, een probleem met het koelsysteem. Geen olie, dat geeft problemen. Slechte olie is nog altijd beter dan geen olie. Toevoegingen in de olie, mehh, gewoon goede olie erin dan zijn er geen toevoegingen nodig.

ik heb geen koelproblemen met deze setup, maar dat moest ook wel. Met de turbo erop en de brandstof zo opgeschroefd in deze indirect ingespoten diesel kan hij alle koelcapaciteit goed gebruiken.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Okt 2014, 20:30

ja, dat een kenlowe ook beter werkt mét een tunnel, dat snap ik ook, maar zo zie ik kenlowes meestal niet gemonteerd zitten....

heb zat 200/300Tdi's gezien waar de tunnel vanaf was en een kenlowe tegen de radiateur ge"plakt" dat je intercooler dan geen geforceerde koeling geniet en de radiateur maar voor een deel.... dringt niet door of wordt als onbelangrijk gezien denk ik dan.

Olie doet wel degelijk mee in de koeling, niet alleen door beperking van wrijving, en dus warmte ontwikkeling... ook in het afvoeren van warmte. Of je dat echt merkt tussen "de juiste" olie van merk x of merk y waag ik te betwijfelen.

Je ben overigens ook de eerste waarvan ik een gebruikservaring hoor/lees die dusdanig in het voordeel van slick 50 spreekt (niet zijnde in reclame uitingen van het spul)
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 24 Okt 2014, 21:17

Wellicht is een onderzoek naar de oliekoeler- en thermostaat handig? Wanneer de bypass werkt i.v.m. een verstopping zal de olie, die niet door de koeler gaat steeds warmer worden. Wellicht komt hier de verhoogde watertemperatuur vandaan, of een verstopte oliekoeler kan een oorzaak zijn? Het blijft brainstormen uiteraard, maar had deze optie nog niet gezien.

Groet, Chris

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Okt 2014, 21:35

geen idee of er een thermostaat in het oliekoelcircuit zit.....en geen zin het nu op te zoeken :lol:
gone

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 25 Okt 2014, 09:14

Roger B. schreef:ja, dat een kenlowe ook beter werkt mét een tunnel, dat snap ik ook, maar zo zie ik kenlowes meestal niet gemonteerd zitten....

Roger B. schreef:euhh ja, geen koeltunnel is een forse beperking van de koelende capaciteit van je fan....

maar een kenlowe zit tegen de radiateur daar maakt het niet uit

Jouw woorden....

Dat die dingen tegen de radiateur aan geplakt worden is al niet slim, maar dat ze dan ook nog met tiewraps oid gewoon tegen de vinnen aan worden gezet is helemaal niet snugger :roll:. Zoooo vaak gezien..

Anyway. Met de originele visco fan erop, moet wel de tunnel erop anders heeft die weinig zin. Is die bij lange na niet zo efficient. Ik zou de sensor en bedrading ook eens checken.
Toy-Rover

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Okt 2014, 13:54

Heb ook genoeg wagens gezien waar de Kenlowe oid direct tegen de radiateur zit, gewoon volgens voorschrift Kenlow overigens.

En als het werkt werkt het. Alleen als het koelend vermogen niet genoeg is zul je met een cowl aan de slag moeten. Als je ze zo inpakt als bij Koos z'n voorbeeld heb je weer kans dat de luchtweerstand erg hoog is als de fans niet draaien en dat die dus veel vaker aan moeten slaan......

Ook heb ik zat wagens gezien met visco en cowl waarbij het koelend vermogen tekort schiet....... Ik heb er zelf 1..
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

DutchRover

Berichtdoor DutchRover » 27 Okt 2014, 15:06

Roger B. schreef:geen idee of er een thermostaat in het oliekoelcircuit zit.....en geen zin het nu op te zoeken :lol:

Er is wel een oliethermostaat :?:
http://www.paddockspares.com/erc5923-oi ... 00tdi.html

https://lifeattheendoftheroad.wordpress.com/2011/07/03/
Disco 300tdi 1995 Automatic
Disco 300tdi 1994/95 r380 2x

Mark 130 in blue

Berichtdoor Mark 130 in blue » 27 Okt 2014, 23:15

Toch verbaast het me dat ik problemen blijf houden met het koelen van die 300tdi. Die tunnel zal wel iets uitmaken maar op de snelweg gaat het prima, als ik 100 rij of 140 (doe ik niet zo vaak, verbruik is dan veel te hoog en veel herrie) maar de temp blijft constant alleen als ik vol gas geef, snelweg opdraaien of idd klimmen bij Luik of Stuttgart. Pas ook nog in Oostenrijk een bergpas gehad. Dan moet ik echt stoppen voordat hij in het rood gaat. Terwijl de auto zo goed als leeg is.

De motor loopt verder prima, heb de viscous fan weer terug gezet. Maar dat warm worden blijft. Na het vervangen van de kop hem eens rustig laten warm worden en het duurt enige tijd voordat de radiator compleet warm wordt terwijl het olie gedeelte al niet meer aan te raken is. Maar uiteindelijk wordt heel de radiator warm.

Zou een verkeerde timing van de injectie pomp nog veel kunnen uitmaken? Verder wordt het weer kouder dus een erg groot probleem is het niet meer. Maar wil het graag eens gaan oplossen.

Terug naar “Techniek”