Roger B. schreef:Laat ik dan maar een L#L zijn die grof is...
Als je de lijn doortrekt.... integreren, dat betekent dat je je aanpast aan de cultuur en gewoontes in het land waar je gaat leven......... Dus als het Nederlands is, om grof en direct te zijn, dan hoort het omgaan met deze directe benadering ook tot het integreren.
Van "echte"allochtonen (de getintte medelanders) wordt verwacht dat ze zich 100% aanpassen.... dan lijkt me dat je dat ook verwacht van blanke medelanders.......
Daarbij is het taalgebruik op internet zondermeer veel anders dan in real life. Er is hier al eerder een keer een discussie over omgangsvormen geweest. Toen waren er ook mensen die wel erg snel in de edele delen getast werden als het om manier van communiceren aan komt..... Sorry hoor, maar op nederlandstalige fora wordt gewoon erg direct en hard gecommuniceerd..... dat krijg je met discussie echt niet veranderd, daar moet je gewoon omheen lezen er wordt teveel waardevolle informatie gedeeld om dan te gaan z@#ken over etiquette.
Ik ben het compleet met je oneens Roger. Als je weet dat "wij" als Nederlander anders communiceren dan buitenlanders op fora (wat ik overigens ten zeerste betwijfel, het zal compleet afhangen van het publiek: op geenstijl.nl wordt anders gesproken dan op onzetaal.nl wat is leidend???) dan is het een kleine moeite om daar rekening mee te houden. Waarbij ik meteen moet zeggen dat ik als geboren Nederlander die volgens mij het Nederlands meer dan machtig is ook soms moeite heb met heel botte reacties. Integreren komt van twee kanten: accepteer de ander, leer van elkaar en beïnvloedt elkaar. Liefst positief...
Als iemand geen moeite met de door jouw geschetste botheid heeft wil dat niet zeggen dat hij daardoor meteen zijn gevoel/mening/interpretatie mag/kan projecteren op de rest hier. Want dat zou betekenen dat je daarmee iemand die het niet met je eens is ook van jou kan eisen dat jij je aanpast. En dan zit je vast.
Probleem is dat wat jij beschrijft als "er omheen lezen" impliceert dat de ander jouw letter precies in die context kan plaatsen die jij bedoeld hebt of in ieder geval snapt/wil snappen dat jouw woorden anders bedoeld kunnen zijn dan hij ze interpreteert. Zeg ik tegen jou dat je een sukkel bent of dat Edward een eikel is dan weten jullie wie het zegt en loop ik weinig risico dat ik een klap voor mijn harses krijg als ik je op straat tegen kom, zeg ik het in dezelfde context tegen het nieuwste lid hier dan zal die waarschijnlijk anders over mij denken dan jij of Edward. Zelfde woorden, zelfde forum, andere mensen, andere uitkomst.
Is het dan fair om van het nieuwste lid te vragen om zich helemaal in wie ik ben te gaan verdiepen? Persoonlijk vind ik van niet. Als je goed bezig bent pas je je woorden aan op de persoon tegen wie je het hebt en niet andersom.
Enne: of je nou spierwit, zo rood als een kreeft (ok, past beide op dezelfde groep eilandbewoners), geel of zo donker als lekker chocolade bent zegt niets over of je allochtoon of autochtoon bent. Als één of beide ouders niet in Nederland geboren zijn ben je al allochtoon. Dan kun je compleet Nederlands zijn met alle kennis en (on)kunde die jij en ik ook hebben maar nog steeds ben je formeel geen autochtoon. Rob is hoe je het ook wendt of keert geen autochtoon en daarmee hoef je van hem ook niet te verwachten dat hij alles snapt. Je daar op aanpassen is iets wat "wij" Nederlanders nou juist door de eeuwen zo goed hebben gedaan en dat heeft ons in de voorbije eeuwen geen windeieren gelegd. Waren wij van mening geweest dat iedereen die we tegen kwamen zich aan ons moest aanpassen dan waren we nu een nog miserabelere stip op de wereldkaart geweest als de Inmarsat Pacific Region...
Ben het trouwens helemaal eens met:
Zoals in het echt, leer de mensen van het forum in real life kennen,en vele muurtjes vallen om. Pfff, zo. En nu weer verder over de echt belangrijke dingen. Die dieselopvoerpomp dus en een manier vinden om de asla van mijn rookton een langer leven te geven icm een beter handelbare temperatuur regeling (de pomp bespreek ik hier wel, de rookton doe ik wel ergens anders

)