brandstoffilter lightweight vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Eric Tol

Re: brandstoffilter lightweight vervangen

Berichtdoor Eric Tol » 06 Jul 2013, 20:37

Ok Rob. Anders dan bij de DPS pomp dus. Weer wat geleerd.

Groet,
Eric.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Jul 2013, 23:42

Roger B. schreef:maar als ik het goed lees krijgt ie na de opvoerpomp op een schroef van het filter wel diesel....
Dat had ik niet goed gelezen/begrepen. :oops:
Roger B. schreef:zoals Rob ook al zei...denk dat ie lucht in de inspuitpomp heeft, meen dat die CAV daar minder of niet mee om kunnen gaan tov de bosch
En inderdaad moet je de CAV inspuitpomp ook goed ontluchten.
Maar het zal nu wel goed komen (Misschien nog een inspuitleiding lossen op een verstuiver tijdens starten, dan kan daar ook nog lucht ontsnappen).
Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

lwrob

Berichtdoor lwrob » 07 Jul 2013, 21:36

RobStewart schreef:
Roger B. schreef:... verklaar je nader, wat bedoel je met het filter staat in de diesel?

I read it as he had the filter sitting in Diesel to clean it ... but Dutch is a foreign language to me :lol:

Oh and here's the complete bleed procedure

Diesel Fuel Pump Priming.pdf

Rob

Je hebt dat goed, Rob! D'r gaat gewoon weer olie in het reservoir. Het is juist dat bij het vullen (olieniveau tot aan de ring) ook het centrum van het reservoir vanzelf tot dat niveau wordt gevuld? De diesel waarin ik het luchtfilter spoelde was trouwens óók aardig vuil!

Dank allen voor het meedenken en dank Rob vooral voor de PDF! Ik was te snel met starten, denk ik, dus zal nu op zoek gaan naar de distributor body om de gehele procedure te doorlopen.

lwrob

Berichtdoor lwrob » 09 Jul 2013, 22:28

Vrienden,

Ondanks jullie goede raad is het me nog niet gelukt om hem weer aan de praat te krijgen. Klopt het dat er boven de handpomp een slang naar de brandstoftank(s) gaat, een dunnere slang naar de carburateur en eenzelfde dunne slang naar het brandstoffilter (ingang)? Ik zie niet in dat ik de lucht er dan uit krijg, tenzij ik de eerste slang onder het brandstofniveau in de gebruikte tank kan afsluiten.

Gelukkig krijg ik binnenkort - zo is mij althans toegezegd - een handleiding die de landmacht destijds opstelde/gebruikte. Ik zal deze dan (in digitale vorm) aan Rob Steward sturen, zodat we het kunnen delen.

Beste groet,
Rob van de Venne

GeertLW79

Berichtdoor GeertLW79 » 09 Jul 2013, 23:00

Carburateur? :?:

Inderdaad tijd voor het manual.

Geert
Light Weight 1979 2.25D

tom17

Berichtdoor tom17 » 10 Jul 2013, 16:51

Da's toevallig!
Ik ben net bezig met het vervangen van alle filters (olie-, lucht- en brandstof-filter).

Ik heb zojuist de olie eruit gehaald en via internet achterhaald dat ik zowel de Mann Filter W 940/24 als de UFI 2312702 (vervanger voor de ERR3340) kan gebruiken. Toevallig heb ik beide in huis.

Nu zat ik op het internet rond te snuffelen hoe ik de brandstof-filter moet vervangen. Mijn WPHB-en gaan over de V8 en niet over de TDI.....

Vraagje:
Dank zij de PDF van Rob weet ik nu dat er met de hand brandstof door het filter gepompt moet worden. Primen....
Maar...Waar zit die 'priming lever on the mechanical pump'??

Ben nog een beetje groen :)
Range Rover Classic, 2-deurs, 200TDI => ModderBumper
Honde CB 750 F4 => Plof

tom17

Berichtdoor tom17 » 10 Jul 2013, 20:15

Gevonden!!
(Wat is het internet toch gaaf!!)

http://www.youtube.com/watch?v=1-hwBwdIe2U
Range Rover Classic, 2-deurs, 200TDI => ModderBumper
Honde CB 750 F4 => Plof

lwrob

Berichtdoor lwrob » 11 Jul 2013, 22:12

tom17 schreef:Gevonden!!
(Wat is het internet toch gaaf!!)

http://www.youtube.com/watch?v=1-hwBwdIe2U

Dank je, Tom! Ik wist waar de handpomp zat, maar kreeg door 'jouw' filmpje in de gaten dat ik 'm verkeerd gebruikte. Het primen lukte nu perfect: in no time gepiept. Even de accu laden en dan gaan we eens zien wat de schoonmaakactie heeft opgeleverd!

Dank nogmaals allen.

lwrob

Berichtdoor lwrob » 12 Jul 2013, 21:59

Hmmm ... toch weer niet gelukt. De handpomp geeft nu ook geen druk meer, ook niet na hem geprimed te hebben. Had ik gisteren, nadat ik klaar was met primen en opnieuw ging starten, niet in de hoogste stand moeten laten staan? In de handleiding die Rob postte staat daarover niks. Morgen de handpomp maar eens checken dan (dank voor je filmpje, Tom!). Lastig bij te komen ...

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Jul 2013, 23:53

lwrob schreef:Hmmm ... toch weer niet gelukt. De handpomp geeft nu ook geen druk meer, ook niet na hem geprimed te hebben. Had ik gisteren, nadat ik klaar was met primen en opnieuw ging starten, niet in de hoogste stand moeten laten staan?
Dat hoort juist zo.
Erik Peters schreef:Het zou ook nog kunnen dat de handbediening niet (goed) werkt omdat de de bedieningsnok voor de opvoerpomp precies tegen het pomphendeltje aan drukt. Dan de motor iets verdraaien zodat de nok voorbij het hendeltje zit. Je voelt normaal dan ook tegendruk als je met de hand pompt.
Zeker in het laatste gedeelte van de slag van de handpomp. De opvoerpomp kan natuurlijk defect zijn. En er zat dus nog lucht in de inspuitpomp. De inspuitleidingen op de verstuivers iets losdraaien en dan starten, dan kan daarlangs ook lucht uit de inspuitpomp ontsnappen. Dat doe ik soms nog wel eens bij een trekker die "droog" is komen te staan, starten en als de diesel uit de wartels spuit, vastdraaien.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”