Motor probleem puma op vakantie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erwin Lokhorst
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 Mei 2007, 13:01
Locatie: Putten (Gld)

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Erwin Lokhorst » 02 Aug 2013, 22:40

Jkoninkx schreef:Sorry, slecht nieuws. Vandaag ook met nieuwe visco-fan gereden en helaas nog steeds hetzelfde. Wordt nu wel desperaat. ECU vervangen, temp sensor in kop vervangen, viscofan vervangen en nog steeds hetzelfde probleem. Rest alleen nog de brandstof pomp, de turbo, de radiator, de intercooler en de egr klep. Zeg het maar..... Wordt wel kostbaar zo.


Ik zou toch eerst eens proberen te achterhalen wat nu precies de condities zijn wanneer het probleem optreed.
Bv een tijdlang een bepaalde snelheid en na enige tijd de snelheid stapsgewijs gaan verhogen.
Het mooiste is als je tegelijkertijd de temperatuur van je motor/koelwater kunt loggen.
Ergens ligt er toch een relatie tussen belasting en de temperatuur van de motor, da' s wel duidelijk.
Maar pas als je dat echt waarneemt en/of vastlegt kun je gericht verder zoeken.

Zo heb ik ooit eens ruzie gehad met mijn ABS-unit.
Bij het minste geringste greep dat ......ding in in het terrein.
Na een tijdje ben ik zelfs met een oscilloscoop op de sensoren gaan rijden om te begrijpen wat er nu gebeurde.
Eerlijk gezegd bracht me dat ook niet veel verder. Uiteindelijk is het pas opgelost toen een collega van Rob Steward mij adviseerde eens de swifelbollen van extra vet te voorzien.
Moraal van dit verhaal: probeer logisch te zoeken naar de oorzaak en de oplossing komt waarschijnlijk uit een andere hoek dan je denk.
En met een beetje mazzel kost het ook nog weinig. :roll:
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)

Jkoninkx
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 Jul 2013, 21:53

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Jkoninkx » 02 Aug 2013, 22:55

Zou kunnen maar wat als dat het niet is? No cure no pay? Daarnaast blijf ik het vreemd vinden dat de standaard radiateur zonder extreme belasting al niet volstaat. Heb niet eens met aanhanger gereden laat staan met 3500kg. Kan toch niet waar zijn dat de auto af fabriek niet tegen een beetje warmte kan? Hoe zit het dan met de Spaanse en Afrikaanse Puma rijders? Ben dus bang dat de vervanging van de radiateur de volgende uitgave van €1000 wordt zonder resultaat.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Roger B. » 02 Aug 2013, 22:57

Erwin Lokhorst schreef:Eens kijken of we morgen ziek zijn, wat die airco is natuurlijk ook nooit schoongemaakt.
Is allemaal weer off topic natuurlijk. ;)


effe offtopic antwoorden.... als die airco nooit aan gaat, heb je dus ook geen condens op je verdamper, en dus ook geen schimmelgroei....... dus hoeft er ook niks schoongemaakt te worden....

problemen krijg je pas als je in de zomer wel met airco rijdt en dan in de winter niet meer terwijl er wel lichte vorm van aangroei is, dat groeit lekker door in de winter en in het voorjaar als ie weer aan gaat stink je de auto uit zo meurt het......
gone

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Roger B. » 02 Aug 2013, 22:59

Jkoninkx schreef:Zou kunnen maar wat als dat het niet is? No cure no pay? Daarnaast blijf ik het vreemd vinden dat de standaard radiateur zonder extreme belasting al niet volstaat. Heb niet eens met aanhanger gereden laat staan met 3500kg. Kan toch niet waar zijn dat de auto af fabriek niet tegen een beetje warmte kan? Hoe zit het dan met de Spaanse en Afrikaanse Puma rijders? Ben dus bang dat de vervanging van de radiateur de volgende uitgave van €1000 wordt zonder resultaat.


tja op de gok onderdelen gaan vervangen omdat dat misschien het probleem oplost is altijd een k#tmanier van diagnose.....

hang er een uitleescomputer aan, en ga realtime monitoring rijden met het ding en kijk of er dingen zijn die niet binnen de normaal vallen als het probleem optreedt.. bijvoorbeeld de door de ECU gemeten koelwatertemperatuur... is die aan de hoge kant als ie inhoudt?

Diagnose doe je door meten niet door een voor een alle onderdelen aan de auto te gaan vervangen
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Edward » 03 Aug 2013, 00:31

Mwah, of ik nou een radiateur koop voor een paar honderd euri of een Nanocom oid. Is mij om het even. :shock: :shock:

De koelwatertemperatuur is iig niet te hoog, want dan ging het syteem wel aan de kook. Je roept altij wel heel stellig over hoe diagnose te stellen en bla bla, maar ik heb je de oplossing hier nog niet zien aandragen.

Als jij met je diagnoseding de niet uitleesbare kuren uit de D2 en uit mijn 130 kunt halen had je je allang kunnen melden bij mij en voor een dikke prijs de problemen even kunnen oplossen. :shock: :shock:

Met een grote mond vanaf de zijlijn heel stellig dingen roepen die nul onderbouwing hebben is niet moeilijk.

Er is geen enkele foutmelding te lezen op de 130, wat wil je dan realtime uitlezen? Dat de koeltemp een kritische waarde bereikt wil niet zeggen dat ie daadwerkelijk te hoog is.

Met die werkelijke temp kun je alleen wat als je weet bij welke waarden de ecu ingrijpt. Die gegevens heb ik niet kunnen achterhalen bij Land Rover, dus waar ga ik die werkelijke temp mee vergelijken?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Roger B. » 03 Aug 2013, 00:51

1) die nanocom of wat dan ook koop je niet alleen voor dit probleem (kies een geschikt systeem en je koopt hem zelfs niet alleen voor deze auto)

2) als een radiateur helpt wil dat DUS zeggen dat er een sensor is die een hogere temp meet en daardoor de ECU over de zeik helpt.... of die temp 100, 120 of 150 is kun je lezen met een real time monitoring. Je kunt dus ook zien door het probleem meerdere keren naar voren te laten komen en uit te lezen of het telkens bij dezelfde temperatuur is.

Gezien de meter zo ongeveer niks zinnigs zegt over de daadwerkelijke koelwatertemp kun je daaraan dus niet afleiden of ie het bij 100 of bij 120 graden doet..... wellicht grijpt de ECU in net voor dat ie de meter zou laten oplopen, en als ie dan door dat ingrijpen de temp niet snel genoeg omlaag krijgt, dan zie jij de meter wel oplopen (en dan is de auto al weer aan het "koelen" Koelt ie net iets beter en komt de temp niet meer veel hoger dan de afkaptemperatuur, dan loopt de meter niet op en zie jij dus niks van temperatuur waarschuwing.....

Tja... ik heb geen puma hier staan en helemaal niet een met problemen, en ik heb geen puma uitleesapparatuur (licentie) om zelfde reden. Dus ik kan alleen gissen naar wat er te meten is....


Maar om met jou te spreken.... kom maar langs met het ding en een zware kar, meld even wanneer, bestel ik een licentie, en dan gaan we een dagje meten... geen punt joh.

maar op de gok visco's brandstofpompen en wat al meer gaan vervangen is geen diagnose dat is gokken..... jij hebt de ervaring bij een aantal auto's dat een grotere radiateur werkt, dat was bijkomend effect van toch een grotere plaatsen, en geeft wel inzicht in een oplossing... dus ik zou na het lezen in dit topic niet gaan beginnen met allerlei ander gegok,maar ook mijn inzet op de radiateur zetten.....

het argument dat het toch niet zo kan zijn dat de standaard radiateur (Na een aantal jaren gebruik!!) niet voldoet vind ik ook niet steekhoudend, want autofabrikanten bezuinigen op alles, dus ook op een goedkopere radiateur die na een paar jaar door vervuiling of wat dan ook, voor mijn part roest, zijn capaciteit deels verliest en daardoor problemen gaat geven
gone

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor ikke jelle » 03 Aug 2013, 08:44

hoi hoi allemaal ik heb gister mijn s2a weer lopend gemaakt :D :D :D
en de temperatuur gemeten door de meter van het vlees in de radiateur te hangen http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/
die van mij heeft een draad eraan van een meter en zou zo dus op de motor kap kunnen staan tijdens rijden
dan kan je toch "live" zien wat er met de temperatuur gebeurt
zelfs de schommeling van de themostaat zie je
even zonder dop test rijden lijkt me geen probleem
dat zou duidelijk moeten zijn voor het uitsluiten van de radiateur
groet jelle

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Roger B. » 03 Aug 2013, 10:02

Zonder dop geen drukopbouw....zonder drukopbouw kookt het koelwater eerder...bij pakweg 100 graden al.... dus die truuk gaat niet werken.
100 graden is nog een redelijk makkelijk en vaak bereikte koelwatertemperatuur,dan zal de ecu vast nog niet ingrijpen
bovendien moet er toch flink doorgereden worden...ook niks wat ik met verwijderde radiateurdop zijn willen doen...

daarnaast wil je eigenlijk niet zozeer de werkelijke, maarcde gemeten temp weten...en die dan eventueel wel verifieren
gone

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor ikke jelle » 03 Aug 2013, 10:19

Zonder dop geen drukopbouw....zonder drukopbouw kookt het koelwater eerder


daar heb je wel een punt
maar dat zijn dus wel serieuze temperaturen
dat er nog geen verhalen zijn dat er blokken vast lopen dan valt weer mee :roll:
groet jelle

Jkoninkx
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 Jul 2013, 21:53

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Jkoninkx » 03 Aug 2013, 10:31

De radiateur reinigen en koelwater vervangen lijkt me sowieso wel een goede optie. Relatief eenvoudig en heb op andere forums al eens gelezen dat vervuiling ook de oorzaak kan zijn. Wel vreemd bij een gesloten systeem met koelvloeistof maar ik kijk nergens meer van op. Ook heeft de eerder genoemde specialist al aangeboden om tijdens het rijden de gegevens uit te lezen. Laat ik dat eerst maar eens doen. To be continued....


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten