Motor probleem puma op vakantie
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Motor probleem puma op vakantie
Dat draadje is wel uit te zoeken.... maar gedachte met meter staat los van het probleem...men wil gewoon dat de meter meer de watertemp volgt
gone
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: Motor probleem puma op vakantie
Ik heb dit verschijnsel ook een aantal keer meegemaakt. Het gebeurt vooral bij het rijden met aanhanger. Bij mij was de oorzaak steeds laag koelvloeistofniveau in het koelsysteem veroorzaakt door een klein lekje in de radiateur. In 4,5 jaar tijd heb ik door de slechte wegen inmiddels twee keer een radiateur vervangen. je kunt een tijd lang leeg rijden en niets doorhebben, je koppelt met koude motor een zware aanhanger aan en binnen 5 kilometer regelt de ECU het vermogen weg. En voor je gevoel heb je niet eens gas gegeven.
Met een nieuwe radiateur en met voldoende koelvloeistof niveau treedt het probleem bij mij niet op. En daardoor denk ik dat op zich de capaciteit voldoende is. Het systeem vereist alleen dat het vloeistof niveau op pijl is en het systeem schoon. Wellicht dat de standaard radiateur snel verstopt raakt. Als het probleem steeds terug komt en het vloeistof niveau verder OK is zou ik bij Paddock voor 110 Euro een nieuwe radiateur bestellen. Grote kans dat het probleem daarmee voor de komende 4 jaar de wereld uit is.
De discussie over de meter en de regeling begrijp ik niet. Wees toch blij dat de ECU het vermogen wegregelt wanneer de koeling niet voldoende is! Anders heb je dat je net als bij de Range Rover Classic met VM diesel 4 losse koppen scheurt omdat je per ongeluk even te lang door rijdt (die ervaring heb ik).
Een temperatuur meter hoeft ook maar drie standen te hebben: nog niet op temperatuur, OK en te warm. Zelf heb ik niet de behoefte om dan bij 95.6 graden te zeggen dat het nu volgens mijn onderbuikgevoel te veel wordt.
Met een nieuwe radiateur en met voldoende koelvloeistof niveau treedt het probleem bij mij niet op. En daardoor denk ik dat op zich de capaciteit voldoende is. Het systeem vereist alleen dat het vloeistof niveau op pijl is en het systeem schoon. Wellicht dat de standaard radiateur snel verstopt raakt. Als het probleem steeds terug komt en het vloeistof niveau verder OK is zou ik bij Paddock voor 110 Euro een nieuwe radiateur bestellen. Grote kans dat het probleem daarmee voor de komende 4 jaar de wereld uit is.
De discussie over de meter en de regeling begrijp ik niet. Wees toch blij dat de ECU het vermogen wegregelt wanneer de koeling niet voldoende is! Anders heb je dat je net als bij de Range Rover Classic met VM diesel 4 losse koppen scheurt omdat je per ongeluk even te lang door rijdt (die ervaring heb ik).
Een temperatuur meter hoeft ook maar drie standen te hebben: nog niet op temperatuur, OK en te warm. Zelf heb ik niet de behoefte om dan bij 95.6 graden te zeggen dat het nu volgens mijn onderbuikgevoel te veel wordt.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Motor probleem puma op vakantie
Joost,
Ik ben het met je eens dat het heel mooi is dat de electronica het vermogen weg-regelt (wel een beetje dom dat er dan niet is uit te lezen wat er gebeurd is).
Ik ben het niet met je eens dat je met een driestanden-meter beter uit bent als met een echte. Ipv een driestanden-meter kan je dan net zo goed drie lichtjes hebben, misschien zelfs beter. Ik zou graag een echte meter hebben om in die gevallen dat de motor echt moet werken een indruk te krijgen wat de koeling doet.
Ik herinner me met enige weemoed mijn oude Renault waar je kon zien wanneer de thermostaat ging werken en ook wanneer de electro-fan inkwam, en als je dan aan een wat sneller genomen col bezig was dan zag je de temperatuur op een wat hoger niveau stabiliseren ... zoiets geeft vertrouwen (maar ik zou wel heel blij geweest zijn met de vermogens-regeling bij excessen).
Marc
Ik ben het met je eens dat het heel mooi is dat de electronica het vermogen weg-regelt (wel een beetje dom dat er dan niet is uit te lezen wat er gebeurd is).
Ik ben het niet met je eens dat je met een driestanden-meter beter uit bent als met een echte. Ipv een driestanden-meter kan je dan net zo goed drie lichtjes hebben, misschien zelfs beter. Ik zou graag een echte meter hebben om in die gevallen dat de motor echt moet werken een indruk te krijgen wat de koeling doet.
Ik herinner me met enige weemoed mijn oude Renault waar je kon zien wanneer de thermostaat ging werken en ook wanneer de electro-fan inkwam, en als je dan aan een wat sneller genomen col bezig was dan zag je de temperatuur op een wat hoger niveau stabiliseren ... zoiets geeft vertrouwen (maar ik zou wel heel blij geweest zijn met de vermogens-regeling bij excessen).
Marc
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Motor probleem puma op vakantie
Ach...waar maken we onscdruk om...VW vindt bij de T5 een temperatuurmeter volledig overbodig.....ik ga er maar van uit dat ie wel melding geeft bij oververhitting....tot op heden 0.0 indicatie van motortemp gezien
gone
Re: Motor probleem puma op vakantie
Als je ontspannen met je auto of busje rijd hoef ik al die dingen niet te weten. Rij door Italië of Zwitserland met de maximale 3500kg aan de haak en ook de maximale 1500 in de bak is het erg beangrijk te weten wat er gebeurd want dan is ook een Puma serieus ondergemotoriseert en werkt ie zich een slag in de rondte!
Dan is het erg rustgevend om realtime te zien of het allemaal goed gaat. Maat van me heeft dan ook een Madman http://madman.co.za/index.php/products/ ... tems/ems-2) in z'n wagen om de diverse temperaturen te monitoren. Zo wordt de bak bij een Puma in 5 en 6 echt bloed en bloed heet en het is geen kunst om die te slopen.........
Dan is het erg rustgevend om realtime te zien of het allemaal goed gaat. Maat van me heeft dan ook een Madman http://madman.co.za/index.php/products/ ... tems/ems-2) in z'n wagen om de diverse temperaturen te monitoren. Zo wordt de bak bij een Puma in 5 en 6 echt bloed en bloed heet en het is geen kunst om die te slopen.........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Motor probleem puma op vakantie
Ik heb sterkbmijn twijfels of alle motoren zonder realtime temperatuurweergave ook vanuit het management begrensd worden bij dreigende oververhitting....
en ook het kunnen zien of de motor op temp komt,of dat bijvoorbeeld de thermostaat open blijft staan is mijns inziens geen overbodigheid....die meter in die vw is gewoon wegbezuinigd...versnelde motorslijtage en hoger verbruik zijn niet de zorg van vw.....
terug naar het topic
het lijkt dus wel degelijk een temperatuurprobleem te zijn dat bij kleine vermindering van de koelcaoaciteit al de kop op dteekt
en ook het kunnen zien of de motor op temp komt,of dat bijvoorbeeld de thermostaat open blijft staan is mijns inziens geen overbodigheid....die meter in die vw is gewoon wegbezuinigd...versnelde motorslijtage en hoger verbruik zijn niet de zorg van vw.....
terug naar het topic
het lijkt dus wel degelijk een temperatuurprobleem te zijn dat bij kleine vermindering van de koelcaoaciteit al de kop op dteekt
gone
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: Motor probleem puma op vakantie
Roger B. schreef:het lijkt dus wel degelijk een temperatuurprobleem te zijn dat bij kleine vermindering van de koelcaoaciteit al de kop op dteekt
De cilinderkop zit "erg hoog" in het chassis. De auto heeft niet voor niets die bult op de motorkap. Zal dat ook niet van invloed zijn? Zodat een laag water niveau snel voor problemen zorgt?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Motor probleem puma op vakantie
Die kop bedoelde ik niet direct
dat zou dus betekenen dat al die probleemgevallen met wstertekort rijden?
dat zou dus betekenen dat al die probleemgevallen met wstertekort rijden?
gone
Re: Motor probleem puma op vakantie
Alvast dank voor alle suggesties. Vandaag even langs een specialist gegaan Leeuwenkamp 4x4. Het lijkt de viscose koppeling op de fan te zijn. Morgen is ie binnen en dan wordt deze vervangen. Mocht het onverhoopt toch niet de oorzaak van het probleem zijn dan hoef ik de koppeling niet te betalen. Dat vind ik nou nog eens service. Uiteraard zal ik jullie op de hoogte houden van het resultaat.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Motor probleem puma op vakantie
Jkoninkx schreef:Alvast dank voor alle suggesties. Vandaag even langs een specialist gegaan Leeuwenkamp 4x4. Het lijkt de viscose koppeling op de fan te zijn. Morgen is ie binnen en dan wordt deze vervangen. Mocht het onverhoopt toch niet de oorzaak van het probleem zijn dan hoef ik de koppeling niet te betalen. Dat vind ik nou nog eens service. Uiteraard zal ik jullie op de hoogte houden van het resultaat.
Om het resultaat uit te proberen moet je natuurlijk voor straf even op en neer naar Italië, en liefst gauw, voordat er weer kou in de lucht zit.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten