Motor probleem puma op vakantie
- arjan_de_jong
Re: Motor probleem puma op vakantie
Hier nog geen klachten gemerkt met de puma. Ook niet na een eind vol gas op de snelweg. Maar deze heeft geen airco misschien dat dat nog scheelt? Die zit natuurlijk nog voor de normale radiator en dus misschien in de weg voor goede koeling?
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
Zojuist de neus even open gepeuterd maar niks speciaal ontdekt. Het is wel een behoorljke stapel radiatoren dus kan me voorstellen dat het warm word daar.
Echter heb ik twee vragen die ik niet begrijp.
1. Waarom zou de ecu eerder ingrijpen dan de temperatuurmeter het weergeeft?
2. Het drie stander verhaal van de temperatuurmeter (koud/normaal/kokendheet) klinkt plausibel... Maar snappen doe ik dat niet.
Ik heb zo langzaamerhand behoorlijk dingen te negeren in de defender, maar dit is wel wat irritant
Echter heb ik twee vragen die ik niet begrijp.
1. Waarom zou de ecu eerder ingrijpen dan de temperatuurmeter het weergeeft?
2. Het drie stander verhaal van de temperatuurmeter (koud/normaal/kokendheet) klinkt plausibel... Maar snappen doe ik dat niet.
Ik heb zo langzaamerhand behoorlijk dingen te negeren in de defender, maar dit is wel wat irritant
-
Roger B.
waarom de ECU eerder ingrijpt dan dat er op het temp.metertje aangegeven wordt dat de motor overkookt? om te zorgen dat dat laatste niet gebeurd
nogmaals, ik weet niet zeker OF dit bij de Puma ook zo is, maar bij de Td5 wordt de motor volgens het Temp metertje pas warmer als de motor al bijna overkookt.
gedachte hierachter schijnt te zijn dat de leek in paniek raakt als een temp meter hoger komt dan halverwege (de normale bedrijfstemperatuur) daarom heeft Landrover bedacht dat ze dat metertje pas op laten lopen boven de normale aanduiding als de motor ECHT heet is
kortom hij staat op koud, als je begint aan je rit loopt ie redelijk snel en gelijkmatig naar normaal en pas als de motor in het rood gaat, loopt ook je metertje op en meestal dan dus gelijk door naar rood
nogmaals, ik weet niet zeker OF dit bij de Puma ook zo is, maar bij de Td5 wordt de motor volgens het Temp metertje pas warmer als de motor al bijna overkookt.
gedachte hierachter schijnt te zijn dat de leek in paniek raakt als een temp meter hoger komt dan halverwege (de normale bedrijfstemperatuur) daarom heeft Landrover bedacht dat ze dat metertje pas op laten lopen boven de normale aanduiding als de motor ECHT heet is
kortom hij staat op koud, als je begint aan je rit loopt ie redelijk snel en gelijkmatig naar normaal en pas als de motor in het rood gaat, loopt ook je metertje op en meestal dan dus gelijk door naar rood
gone
Roger B. schreef:waarom de ECU eerder ingrijpt dan dat er op het temp.metertje aangegeven wordt dat de motor overkookt? om te zorgen dat dat laatste niet gebeurd
Ik denk wel dat dat het geval is want het metertje blijft in alle gevallen stokstijf staan.... Dank voor het uitleggen en meedenken
Die meter is ook een verhaal apart, want soms blijft ie bij mijn 130 mooi in het midden staan terwijl de ecu wel het gas eraf haalt, soms gaat ie net nadat de ecu het gas eraf haalt ineens helemaal het rood in om dan meteen weer terug te zakken naar het midden en soms gaat ie een tikkie omhoog en dan weer terug???? Bij een andere 130 sprong ie altijd naar het rood en weer een andere doet ook maar wat maar wel weer anders dan de mijne.
Kennelijk is er voor dit probleem geen datasheet, want Rob blijft errug stil. Terwijl het een bekend probleem is bij Land Rover Nederland, want de mijne had het al in de garantie en bij die van minstens twee andere 130's is de importeur er zelf bij geweest.........
Tot zover dus het verhaal dat als er maar 1 storing is daar al een datasheet van zou zijn........
Bij de mijne is de complete motorbedrading vervangen, luchtmassameter meermaals en alles wat er los opzit is wel eens gewisseld. De laatste keer dat ie daar was was de radiateur behoorlijk vuil en dat werd als de oorzaak aangewezen. Dat is niet zo en dat wist ik want ook met een compleet schone heeft ie er last van, maar ik vond dat de dealert genoeg z'n best gedaan had en heb het erbij laten zitten.
Kennelijk is er voor dit probleem geen datasheet, want Rob blijft errug stil. Terwijl het een bekend probleem is bij Land Rover Nederland, want de mijne had het al in de garantie en bij die van minstens twee andere 130's is de importeur er zelf bij geweest.........
Tot zover dus het verhaal dat als er maar 1 storing is daar al een datasheet van zou zijn........
Bij de mijne is de complete motorbedrading vervangen, luchtmassameter meermaals en alles wat er los opzit is wel eens gewisseld. De laatste keer dat ie daar was was de radiateur behoorlijk vuil en dat werd als de oorzaak aangewezen. Dat is niet zo en dat wist ik want ook met een compleet schone heeft ie er last van, maar ik vond dat de dealert genoeg z'n best gedaan had en heb het erbij laten zitten.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Even recapitulerend.... Wat moet ik nu dan? Negeren?
Dat hangt er vanaf hoe erg het is en hoe erg het je stoort. Mijn 130 maakt nu nauwelijks snelwegkilometers en als dat al is meestal met de kar en dan rij ik ongeveer 100km/h. Dus ik zit er nu niet zo mee.
Is het erger en stoort het je zou ik een grotere radiateur monteren. Bas4Cars kan die zo leveren en in de gevallen die ik ken is het daarmee opgelost. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat bij jouw wagen ook 100% zeker zo is.
Ik weet niet wat er allemaal onderzocht is je wagen. Het is wel een dure optie van 795 euri ex btw als je een Allisport wilt en als je hem zelf laat maken dan kost ie nog 375 euri ex.......
Dus het is wel de moeite om andere oorzaken uit te sluiten.....
Is het erger en stoort het je zou ik een grotere radiateur monteren. Bas4Cars kan die zo leveren en in de gevallen die ik ken is het daarmee opgelost. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat bij jouw wagen ook 100% zeker zo is.
Ik weet niet wat er allemaal onderzocht is je wagen. Het is wel een dure optie van 795 euri ex btw als je een Allisport wilt en als je hem zelf laat maken dan kost ie nog 375 euri ex.......
Dus het is wel de moeite om andere oorzaken uit te sluiten.....
Edward van Vugt
Ik zal bij terugkomst alles eens overdenken... Met een goed glas wijn in mijn ene hand en een rekenmachine in mijn andere hand.
Nogmaals dank!
Nogmaals dank!
- RobStewart
Edward schreef:Kennelijk is er voor dit probleem geen datasheet, want Rob blijft errug stil
There are multiple Technical Bulletins and a Service Action, but so far no one has given any indication as to if the Motor Management Lamp comes on when it goes into "limp home" and also whether or not the fault codes have been read out.
Here is a selection:
When the vehicle has been read out and the fault codes documented then it would be time to do a proper diagnosis based on the faults.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
- RobStewart
... and another
In my humble experience 99% of Puma problems are software related rather than hardware. The early EGR valves are crap and fail and the VVT Turbo Actuator either rusts or the wiring fails. Never had any other problems other than those (well except for leakage in places that never used to leak)
Rob
In my humble experience 99% of Puma problems are software related rather than hardware. The early EGR valves are crap and fail and the VVT Turbo Actuator either rusts or the wiring fails. Never had any other problems other than those (well except for leakage in places that never used to leak)
Rob
Laatst gewijzigd door RobStewart op 17 Jun 2013, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery