verlichtingsproblemen, plots geen verlichting meer.
-
Roger B.
Re: verlichtingsproblemen, plots geen verlichting meer.
Volgens mij bij landrover niet....bij de D2 zelfde symbool in schema maar gewoon soort van grote zekering in zekeringkast motorruimte
gone
-
Redlandy85
Benn even een tijdje niet meer online geweest, erg druk med werk en midden van de auto,
Het verlichtingsprobleem heeft zichzelf opgelost, nadat ik het hele dashboard uit elkaar gehad heb en ben gaan zoeken op engelse forums en daarna meten bleek de boosdoener te vonden achter het dashboard.
Precies in het midden, half onder het dashboard midden in de kabelboom zit een blauw verzamelstekker/doos, een header. Met hieraan een beetje morren kwam ik erachter dat er een los contact inzat, op de blauwe draad van de lampen (voeding)
Na verificatie in het electrische boek de draden met een tywrap eromheen aangetrokken aangezien ik dat blauwe ding niet open kreeg.
Het dashboard terug in elkaar gezet, en tot op de dag Vandaag (rij nog steeds ket stuurkappen er af en met n nood verbindingskabel op zak) geen problemen gehad.
Ik ben wel zo slim geweest om bij landreiziger shop een zweedse lichtversterker te halen om te zorgen dat de inmiddels nieuwe schakelaar en de blauwe header niet kunnen uitbranden door de volle mep stroom van de koplampen.
Een 2e zweedse lichtversterker doet straks hetzelfde voor de offroad lampen.
Ik bedank jullie allemaal voor de hulp en ik hoop dat jullie wat hebben aan deze informatie.
Groeten Jos
Het verlichtingsprobleem heeft zichzelf opgelost, nadat ik het hele dashboard uit elkaar gehad heb en ben gaan zoeken op engelse forums en daarna meten bleek de boosdoener te vonden achter het dashboard.
Precies in het midden, half onder het dashboard midden in de kabelboom zit een blauw verzamelstekker/doos, een header. Met hieraan een beetje morren kwam ik erachter dat er een los contact inzat, op de blauwe draad van de lampen (voeding)
Na verificatie in het electrische boek de draden met een tywrap eromheen aangetrokken aangezien ik dat blauwe ding niet open kreeg.
Het dashboard terug in elkaar gezet, en tot op de dag Vandaag (rij nog steeds ket stuurkappen er af en met n nood verbindingskabel op zak) geen problemen gehad.
Ik ben wel zo slim geweest om bij landreiziger shop een zweedse lichtversterker te halen om te zorgen dat de inmiddels nieuwe schakelaar en de blauwe header niet kunnen uitbranden door de volle mep stroom van de koplampen.
Een 2e zweedse lichtversterker doet straks hetzelfde voor de offroad lampen.
Ik bedank jullie allemaal voor de hulp en ik hoop dat jullie wat hebben aan deze informatie.
Groeten Jos
Groetjes, Jos
'Red Brutus' project X-pedizn X-treme in the making,
Def 110, Stawag, TD5, 2000, rood.
-
Roger B.
die "offroadlampen" had je die dan niet via relais aangesloten? (en hoe dan wel?)
gone
-
Redlandy85
Jawel. De offroad lampen heb ik ook met een kit van landreiziger aangesloten maar via de 2e lichtversterker, zodat ikook daar 2 uitgangen, of eigenlijk zelfs 4 stuks beschikbaar heb.
De bumper of grille stralers in breedstraler kunnen zodoende straks bijgezet worden met dimlicht, en de verstralers op het dak kunnen straks bijgezet worden bij het grootlicht, ik heb dan maar 1 schakelaar nodig, offroad lights aan (bijzetten) of uit.
Afhankelijk van de dimlicht/grootlicht hendel aan de stuurkolom gaan de offroad lampen precies hetzelfde doen als de originele voertuig verlichting.
Alles relais gestuurd en afgezekerd
De bumper of grille stralers in breedstraler kunnen zodoende straks bijgezet worden met dimlicht, en de verstralers op het dak kunnen straks bijgezet worden bij het grootlicht, ik heb dan maar 1 schakelaar nodig, offroad lights aan (bijzetten) of uit.
Afhankelijk van de dimlicht/grootlicht hendel aan de stuurkolom gaan de offroad lampen precies hetzelfde doen als de originele voertuig verlichting.
Alles relais gestuurd en afgezekerd
Groetjes, Jos
-
Roger B.
zal wel te dom zijn (of juist niet) maar waarom een "lichtversterker" kopen om die vervolgens aan te gaan passen.... dan zet je er toch gewoon gelijk relais en zekeringen tussen. ?
gone
-
Redlandy85
Niks met domheid te maken hoor,
Ik zal het even uitleggen.
Die lichtversterker was kant en klaar en plug en play, het maakt het dan een stuk makkelijker fouten te zoeken omdat ik mijn hele systeem modulair opgebouwd heb en zo dingen kan bijzetten zonder al te veel onomkeerbare poespas en extra modificaties aan de auto of electrische systemen.
Ik heb mijn gedachten lang over laten gaan en ik wil de auto zo uitrusten dat alles snel verwijderbaar of omkeerbaar is. Dus Boh ik alles op in losse modules die ik koop of vooraf helemaal klaar maak. T is een keuze
Ik zal het even uitleggen.
Die lichtversterker was kant en klaar en plug en play, het maakt het dan een stuk makkelijker fouten te zoeken omdat ik mijn hele systeem modulair opgebouwd heb en zo dingen kan bijzetten zonder al te veel onomkeerbare poespas en extra modificaties aan de auto of electrische systemen.
Ik heb mijn gedachten lang over laten gaan en ik wil de auto zo uitrusten dat alles snel verwijderbaar of omkeerbaar is. Dus Boh ik alles op in losse modules die ik koop of vooraf helemaal klaar maak. T is een keuze
Groetjes, Jos
-
Redlandy85
De lichtversterker zelf pas ik niet aan, bouw alleen koppelstukjes voor tussen de landreiziger lichtversterker, bumperstraler kabelboom, dakstraler kabelboom, zodat alles veilig in elkaar klikt en werkt.
Groetjes, Jos
-
Roger B.
inderdaad een keuze...lekker veel stekkers die allemaal een overgangsweerstand kunnen krijgen...
gone
Accessoires sluit ik ook altijd volledig onafhankelijk aan van het standaard boordnet. Alleen stuurstroompje voor bv grootlicht of dashverlichting pak ik van de originele draadboom. Maar juist vanwege de betrouwbaarheid kies ik ervoor zelf draadboompjes te maken met de benodigde relais en zo min mogelijk overgangen in stekkervorm e.d.
Tis een keuze.

Tis een keuze.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Redlandy85
Daar had ik ook al rekening mee gehouden, ik probeer het aantal stekkerverbindingen minimaal te houden, maar waar er stekkers zitten smeer ik de pinnetjes heel dun in met een speciale hooggeleidende electrische verbindingswax afkomstig uit de luchtvaart, ( gebruikt bij verbindingen om statische ladingen af te voeren of antenneverbindingen te justeren.)
Een aantal van mijn Gebruikte materialen en ideeën zijn direct uit de luchtvaart afkomstig.
Een aantal van mijn Gebruikte materialen en ideeën zijn direct uit de luchtvaart afkomstig.
Groetjes, Jos