spoorverbreders

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: spoorverbreders

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jun 2013, 09:29

Roger B. schreef:ja, ik weet het, er is zo'n regel...
NEN-EN 1090-2 vermeldt in art. 8.2.2 dat de steel van de bout na het aandraaien uit de moer moet steken. Voor niet-voorgespannen bouten moet tenminste éénmaal de spoed van de draad vrijblijven (exclusief de uitloop van de draad). Bij het gebruik van voorgespannen bouten moet tenminste vier maal de spoed van de draad vrijblijven (exclusief de uitloop van de draad). In de praktijk zal de bout dus minimaal enkele millimeters door de moer moeten steken wil men geen problemen hebben bij het aandraaien van de moer.

Opgemerkt wordt dat in de oude VVSG 1983 (NEN 2009) in art. 4.5.2 stond dat de moer na aandraaien ten minste twee gangen van de schroefdraad buiten de moer moet uitsteken.

maar dan nog.... stel de fabrikant van zo'n spacer houdt rekening met die regel, dan heeft ie twee opties met de vastgestelde lengte van het tapeind....
-minder dikte materiaal onder de moer
-minder hoge moeren

van beide mogelijkheden denk ik dat het zeer zeker niet sterker wordt....doe mij dan maar een gangetje minder draad uitsteken buiten de moer

En dan nog ... ongeveer iedereen accepteert Wolf velgen (als hij/zij ze mooi genoeg vindt) op de normale draad-einden.
Ik heb nog geen gevalletjes van pech langs zien komen.
Afbeelding 113.jpg
Afbeelding 113.jpg (87.63 KiB) 4814 keer bekeken

Als je nu toch vraagtekens zet, dan kan je die beter bij de "ondermaatse" moeren van de spoorverbreder zetten.
Afbeelding 118.jpg
Afbeelding 118.jpg (45.84 KiB) 4813 keer bekeken

Groeetn MarcS

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 07 Aug 2013, 21:11

Ik zou toch even uitkijken met spoorverbreders. Hiervoor gelden eisen tav de maximaal toegestane breedte volgens de RDW en fabrikant. Voor de APK zal het meestal geen probleem zijn, maar de RDW of politie kan hier anders over denken... En dan heb je zomaar een prent.
De verbreding mag niet meer zijn dan 2% van de spoorbreedte zoals aangegeven op het kentekenbewijs en je banden mogen niet meer dan 30mm uitsteken, als RDW en fabrikant het gebruik toestaan voor het specifieke voertuig.

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Aug 2013, 21:28

De Rdw denkt ergens alleen over als je daar komt voor een keuring, daarna zijn ze geen partij meer. De politie heeft zelden die info paraat en zal hooguit controleren hoever de band uitsteekt. Blijft over de douane als je in een fuik rijdt en die controleren in mijn ervaring alleen de inrichtingseisen en algemene technische staat.

Met een andere ET waarde verander je de spoorbreedte ook, maar daar heb ik ook nog nooit problemen mee gehad mbt handhaving.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 07 Aug 2013, 21:36

De Staat heeft geld nodig :twisted: daarbij komt dat een steekproef door de RDW wordt uitgevoerd. Veroorzaak je een ongeval, dan is de kans ook groot dat je alsnog de Sjaak bent, vooral als de verzekering moet gaan uitkeren.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Aug 2013, 21:39

ik weet niet beter dan dat spoorverbreders niet zijn toegestaan in NL, spoorverbreding door andere ET waarde wel, mits aan een paar regeltjes...

en waar mogen je banden 30mm uit steken?? het loopvlak mag toch helemaal niet buiten het spatbord vallen??
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Aug 2013, 21:39

Je haalt dingen door elkaar. Als je een controle zou krijgen kost je dat hooguit een boete.

De verzekering heeft niks met de rdw of wie dan ook uit te staan. Afhankelijk van je polis moet je wagen in een goede technische staat zijn en aan de regels voldoen. Maar dan zou ieder wagen met andere velgen , een verlagings of verhogingsset niet voldoen omdat ie van z'n typegoedkeuring afwijkt. De praktijk is anders.

Mijn wagen is verzekerd in de staat zoals ik hem gebouwd heb, inclusief lierbumper, verhoging, afwijkende spoorbreedte, etc, etc.

Of de staat geld nodig heeft heeft met je verzekering niks te maken anders dat de assurantiebelasting steeds hoger wordt.....
Edward van Vugt

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 07 Aug 2013, 21:51

Ik zou daar niet zomaar vanuitgaan. Indien er een technisch rapport wordt opgemaakt, dan krijgt de verzekering hiervan een kopie. Hetzelfde geldt ook voor het gebruik van trekhaak bevestigingen die niet zijn toegestaan voor de categorie, die je nog veel tegenkomt bij land rovers. Dus los van de technische staat, is het van belang dat aanpassingen aan het voertuig hetzij zijn goedgekeurd of de verkeersveiligheid niet in gevaar brengt. Dit is het uitzonderingsartikel indien een nieuw "technisch snufje" nog niet geregistreerd is.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Aug 2013, 21:54

Beste Max Komiek,

Laat ons dan eens je polisvoorwaarden zien waarop de verzekering zich zou kunnen beroepen mbt het niet uitkeren.
Om eerlijk te zijn, ik ken de voorwaarden van mijn verzekering niet uit mijn hoofd, maar ik heb ze wel bij de aanvang van de dekking degelijk en uitputtend doorgenomen en juist op onvriendelijke "kleine lettertjes" en andere ongewenste uitzonderingen gelet.
Mocht je dan toch zo'n krenterige verzekering hebben, kijk dan eens uit naar een ruimhartiger verzekering.

Let wel, verschillende "gewone" verzekeringen hebben bijv. uitsluitingen die je met een "luxe wagen" al niet wilt wanneer je bij de boer in de wei kampeert, of bij de boswachter in het bos hout haalt, laat staan als je met een 4x4 van de gebaande weg afgaat (een uitsluiting in de geest van "niet wordt gedekt schade die ontstaat bij het rijden buiten de voor normaal wegverkeer gebruikte wegen".)

O ja, verder zijn er voor bijv. de Defender verschillende velgen en banden-maten standaard, dus wellicht blijf je met een setje spoorverbreders wel gewoon binnen de wettelijke 2%. (Niet dat ik een fan ben van spoorverbreders, maar een setje "Wolf" HD-velgen met de "juiste" band laat de buitenmaat over de banden meer dan 3 cm per kant groeien.)

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 07 Aug 2013, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Aug 2013, 21:55

Roger B. schreef:ik weet niet beter dan dat spoorverbreders niet zijn toegestaan in NL, spoorverbreding door andere ET waarde wel, mits aan een paar regeltjes...

en waar mogen je banden 30mm uit steken?? het loopvlak mag toch helemaal niet buiten het spatbord vallen??

Spoorverbreders zijn wettelijk gewoon toegestaan. Volgens mij wel alleen de verbreders die aan de naaf gebout worden en waar dan weer op aparte studs het wiel gebout wordt, dus die uit het eerder getoonde plaatje.

De 130 is standaard apk afkeur omdat aan de bovenkant van het wiel de band meer dan 50 mm uitsteekt buiten de hcpu bak. Dat uitsteken is geen punt, maar nu steekt hij teveel uit. :lol: :lol:
Edward van Vugt

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 07 Aug 2013, 22:01

als ik zie dat bij vis een set verbreders ongeveer 300 kost :o
dan zal laten maken niet heel veel duurder zijn
en dat geeft weer de mogenlijkheid om ze zo te fabriceren dat het wel strak past
plus de rand waar de velg aansluit
groet jelle

Terug naar “Techniek”