Tweede accu in Discovery 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

Re: Tweede accu in Discovery 3

Berichtdoor piet_g » 03 Jun 2013, 08:33

maar als die berekening van Roger klopt (heb het niet na gerekend) dan heb je nog een uitdaging. Volgens mij leverd een dynamo ergens tussen de 45 en 90 ampere (tenminste dat ding van ons levert dat).. Als je die omvormer gebruikt tijdens het rijden, voor de accu's geladen zijn, dan worden de accu's niet geladen omdat de omvormer alles stroom nodig heeft voor zichzelf... tenminste wanneer je start accu vol is natuurlijk omdat daar dat scheidingsrelais ook voor dient..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Jun 2013, 17:36

Een beetje dynamo levert zo 120 ampère. De Cyrix gebruik ik ook altijd en heb ik nog niet stuk gekregen.

National Luna en andere "systemen" bestaan uit net zo'n relai met een interessant uitziend volt metertje dat dan wel 3x de hoofdprijs kost al je ziet wat zo'n systeem moet kosten.

Ik zou een Cyrix monteren en een onderspanning bewaker zodat de accu niet onder een in te stellen waarde leeg getrokken kan worden. Ben je goedkoper uit dan met een kant en klaar "systeem" en nog beter ook!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 09 Jun 2013, 14:37

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb besloten het National Luna systeem niet over te bouwen om de eenvoudige reden dat de solenoid incl. electronica niet in de motorruimte is onder te brengen, althans niet fatsoenlijk zoals ik dat wil en bovendien niet (spat-)waterdicht is.
De oplossingen die Marc.S en Everhard Muller hebben aangedragen zouden het ook moeten doen. In ieder geval zijn die beide relais wel eenvoudig in te bouwen, óók op een plaats waar er geen water bij kan komen.

De plaats van de tweede accu ligt al vast omdat gelukkig de tweede accubak standaard al aanwezig is in een Discovery 3. Enige probleem is dat een deel van de beschikbare ruimte wordt ingenomen door een deel van het ABS en het reservoir voor de koppelings- en remvloeistof. Wordt nog even zoeken naar een passende deep-cycle accu. De afstand tussen beide accubakken kan ik met kabels overbruggen van 1.20 mtr. (incl. de aansluitingen) en dat kan geen probleem zijn.
De veronderstelde hoge stromen die er zouden lopen vallen nogal mee. Er is geen enkele aanleiding om te verwachten dat het nu plotseling allemaal heel anders zou zijn dan in de Defender. Als ruim 10 jaar gebruiken we het bestaande systeem zonder enig probleem.
De dynamo kan het met gemak aan. Soms zijn er zelfs 3 accu's die gelijktijdig worden opgeladen (2x voertuig; 1x caravan). De omvormer wordt overigens niet meer vast in de auto ingebouwd maar zal met de juiste stekker en contrastekker worden gekoppeld aan de tweede accu indien hij benodigd is.

Hier de technische gegevens van de gebruikte omvormer: Waeco MSP2000-012

Het enige waar ik nog geen oplossing voor heb is het 'interessant uitziend volt metertje ' (Edward). Dat 'voltmetertje' doet n.l. meer dan alleen maar volt meten ! Het is tevens de schakelaar om handmatig de accu's te kunnen koppelen of ontkoppelen en een alarm dat aangeeft of er ergens een storing in het systeem zit. Tja en de een interesseert het niets maar in dit geval mag ik graag visueel inzicht hebben in de ladingstoestand/conditie van beide accu's.

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jun 2013, 15:34

Rob Pt schreef:......
De oplossingen die Marc.S en Everhard Muller hebben aangedragen zouden het ook moeten doen.
.....

Ik denk dat hier gedoeld wordt op Marcel.S ! Ik ben me van geen kwaad bewust en wil ook beslist geen onterechte credits opstrijken.

Groeten MarcS

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 09 Jun 2013, 19:29

Landmarcs schreef:Ik denk dat hier gedoeld wordt op Marcel.S !

Ja inderdaad Marcel.S bedoelde ik. Maar ach, what's in a name ..........

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Marcel.S

Berichtdoor Marcel.S » 10 Jun 2013, 16:50

maakt mij niet uit hoor, ik snapte hem al ;)

ik hoop dat ik iig een nuttige bijdrage heb kunnen leveren .

Terug naar “Techniek”