motorolie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: motorolie

Berichtdoor arjan_de_jong » 03 Jun 2013, 15:14

15W40 mineraal kan er in dus. Zal even kijken hoeveel ik nog precies heb.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 127
Lid geworden op: 17 Feb 2013, 20:21
Locatie: Sint Maartensvlotbrug

Re: motorolie

Berichtdoor Marcel.S » 03 Jun 2013, 18:49

ik heb er kroon olie in, voor oude diesels
is wel duur maar dan heb je wel wat.

te koop bij brezan

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: motorolie

Berichtdoor RobStewart » 03 Jun 2013, 20:26

arjan_de_jong schreef:15W40 mineraal kan er in dus.


Whoh, Whoh, Whoh big fella. Now before we all get fired up we have some mixed messages here.

Any Land Rover engines pre 1983/85 uses 20w/50 punt and I really don't care what you have read on the interweb, the engineering tolerances you can see from space and you need Full Fat Mineral Oil with molecules the size of you Mother-in-Laws Bum to fill them. What Toyota do with a 2,4 is up to them but I guess they use smaller molecules because they miniturise everything.

The bit on the kennisbank should be updated as it is for the Hot Climates and as it is June and I have a Polar Bear asking to use the heating system then I guess we don't live in a Hot Climate.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: motorolie

Berichtdoor fenix2 » 03 Jun 2013, 20:40

Groep 1; Land Rover motor types, Serie III;
2,25 Benzine: Alleen zomer gebruik een SAE 20W50 ACEA A2 / A3, het hele jaar 15W50 ACEA A2 / A3 (1)
2,25 Diesel: Alleen zomer gebruik een SAE 20W50 ACEA B2, het hele jaar 15W50 ACEA B3 (2)
2,6 Benzine 6 cilinder: Een SAE 20W50 ACEA A2 / A3 (1)


Hallo Rob, even wat van de kennisbank geplukt.
Dit is wel volgens het werkplaats handboek (net nog even gecheckt). Die 20W50 is juist voor de zomer begrijp ik uit het wph en de kennisbank. In het wph staat het zelfs nog met een diagram aangegeven met temperatuur grenzen voor de verschillende viscositeiten... (voor de duidelijkheid, het gaat mij om wat ik in mijn 2,25 moet doen. Wat andere motoren drinken is voor mij wat minder interessant)

groetjes, Fenna
Afbeelding

Bas88pickup
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 Jan 2009, 20:41

Re: motorolie

Berichtdoor Bas88pickup » 03 Jun 2013, 20:59

20W50 is prima.

20W(W=winter)= olie met een dikke(-re) aanvangsviscositeit (deze olie werd vroeger dus in de winter gebruikt)
Sae 50 is ook een wat dikkere olie.(zomer olie)

Bovengenoemde zijn de single-grades, rottig, want je moet dan wisselen van zomer- naar winterolie en andersom.

Tegenwoordig hebben ze multigrades; 20W50.

Een 15W40 is dus dunner dan een 20W50, en levert dus ook een dunnere smeerfilm....Ondanks dat een 5W30 syntheet een veel betere samenstelling heeft is die slechter voor een 2.25 benzine of diesel, omdat, zoals Rob al aangaf, de olie te dun is, en dientengevolge tussen de lagers uitz#$kt.

Voor ons klimaat, 20W50, prima!

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: motorolie

Berichtdoor RobStewart » 03 Jun 2013, 21:20

fenix2 schreef:Die 20W50 is juist voor de zomer begrijp ik uit het wph en de kennisbank.


Oh Fenna :roll: :roll: (I know you, and have fallen for the provoking remark, hope you like the reply :lol: )

Since when did we have a summer that was above 0c ;)

If you look at the page British Isles and All Round use then the first choice is 20w/50 BP Super Visco Static, it then goes to Duckhams Hypergrade 15w/50 and then third choice is Castrol 15w/50.

On the Foreign Countries pages (I assume here and the North Pole are Foreign too) it recommends 10w/30 for ambient temperatures of -20c and 20w/50 for ambient temperatures of 0c to 30c.

Now correct me if I'm wrong but the last time it got to less than -20c here was on 04/02/2012 and unfortunately I had 20w/50 still in the sump and had to go to work. So I turned over the engine and surprisingly enough the oil flowed normally even through the oil cooler too.

So ... In my personal experience of owning Series vehicles and early Range Rovers for the last 30 years in a predominately bloody cold climate, I personally recommend the use of Full Fat Mineral 20w/50 for the best lubrication and having tried the others, because I did twifel about it, I found that 100% of the time the oil pressure dropped off to almost zero when warm on tick over and the bloody stuff fell out of every orifice known to man-kind when thin. I can see the gaps in the crankshaft journals from space and the oil galleries were used as a model for the Channel Tunnel.

If I could buy 30w/60 I would.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: motorolie

Berichtdoor fenix2 » 03 Jun 2013, 21:33

RobStewart schreef:(knip)
Now correct me if I'm wrong but the last time it got to less than -20c here was on 04/02/2012 and unfortunately I had 20w/50 still in the sump and had to go to work. So I turned over the engine and surprisingly enough the oil flowed normally even through the oil cooler too.
(knip)
Rob


kijk, zo'n praktijk ervaring doet veel voor me ;) dank voor deze toelichting Rob :)
Dat ik ook kijk naar lagere temperaturen heeft te maken met mijn favoriete reisdoelen (scandinavische winters :D)

groetjes, Fenna
Afbeelding

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: motorolie

Berichtdoor ikke jelle » 03 Jun 2013, 22:26

nou ik ben er denk ik uit
20w50 gaat het worden
http://www.2cv-shop.nl/index.php/univer ... ter-3.html

(of kan jij 20 ltr can regelen voor een zacht prijsje arjan ?) :D

ook gezien de kennisbank ons klimaat van gemiddeld 7 tot 17 graden :lol: kan dat prima lijkt me
wat dikkere olie demp ook het geluid beter
deze is makkelijk verkrijgbaar
en op het werk zijn ze erg positief over dit merk

groet jelle
groet jelle

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: motorolie

Berichtdoor arjan_de_jong » 03 Jun 2013, 23:30

Komt je oude liefde weer naar boven borrelen? :mrgreen:
Wel humor. Olie voor je laro bij een eend site weg halen :)

Ik zal even informeren op mijn werk of ze een mooie prijs kunnen maken :P

Vind het wel vreemd dat het in deze pdf staat dat 20W50 te gebruiken is vanaf 0°C tot meer dan 30°C en 15W50 van -10°C tot meer dan 30°C (tenminste dat haal ik er uit??
Vandaar dat ik dacht dat 15W40 er dan prima in kon... Maar praktijk wijst uit dat 20W50 beter is dus.

In mijn toyrover mik ik gewoon 10W40 maar dat is dan ook een veel moderner blok. (uit 1997)
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: motorolie

Berichtdoor fenix2 » 10 Jun 2013, 18:56

even voor mijn beeldvorming...
Te dunne olie resulteert in versnelde slijtage en verkeerde samenstelling resulteert in aantasting van oa afdichtingen.

Op wat voor termijn in de sfeer van draaiuren en belasting kunnen daarvan de gevolgen merkbaar worden?

groetjes, Fenna
Afbeelding


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten