Roger B. schreef:dat zeg je heel juist, Ed, want volgens mij geldt die 0,65 regel van marc niet op dezelfde manier bij offroad maten omdat daar doorgaans ook breder en hogerrubber gebruikt wordt dan bij "gewone" banden...
verder vind ik het een vaag "regeltje" want de ideale velgbreedte zegt nog niks over de maximale of minimale breedte
Nog een aanvulling op de vuistregel: met de regel van 60 krijg je een goede benadering van "smalst" en met de regel van 75 krijg je een benadering van het "breedst".
Het is natuurlijk slechts een vuistregel, en hoe hoger de band hoe groter de speling, maar ik heb altijd begrepen dat - zeker als je ook met minder lucht in de banden wilt kunnen rijden - bij het terreinrijden de band meer te verduren krijgt en dat daarbij de "bandbreedte" mbt band-velg-combinaties eerder kleiner als groter wordt.
En verder, brede banden + brede velgen zijn in mijn bescheiden opinie toch vooral waardevol wanneer je een stijve combinatie wilt, iets ook snel en strak door de bochten te gaan.
Groeten MarcS
PS Ik kan me nog herinneren dat onze Ed de Michelin XZL 7.5x16 op Wolf velgen geen gezicht vond