banden op 7jx16

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: banden op 7jx16

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mei 2013, 09:11

Roger B. schreef:Onzin Marc, de wetgeving in Duitsland zegt dat een winterband minimaal 4mm profiel moet hebben om als zodanig gezien te worden en dat banden met een M+S aanduiding als winterband gezien worden. dus SUV banden en allseasonbanden enzovoorts die een M+S aanduiding hebben zijn toegestaan als winterband in Duitsland. dus dat heeft niets met wat herr Polizist vindt te maken. (verder moet je voldoende ruitsproeiervloeistof, goede verlichting etc etc hebben, maar das ander verhaal) Dat je bij beperkt winterse omstandigheden en niet betrokken zijn bij een ongeval waarschijnlijk geluk kunt hebben met nieuwe banden zonder M+S maar met redelijk open profiel, dat zal best voor kunnen komen, maar DAAR ben je dan wel aangewezen op de medewerking van de politieman/vrouw terplekke...

ADACsite schreef:Welche Reifen dürfen bei winterlichen Straßenverhältnissen gefahren werden?

1) Verbot der Nutzung von Sommerreifen bei „Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte“

2) die Verpflichtung, dass bei den genannnten Wetterverhältnissen nur solche Reifen gefahren werden dürfen, bei denen das Profil der Lauffläche und die Struktur so konzipiert sind, dass sie vor allem auf Matsch und frischem oder schmelzendem Schnee bessere Fahreigenschaften gewährleisten als normale Reifen (Winterreifen, Allwetter- bzw. Ganzjahresreifen, die typischerweise eine M+S-Kennzeichnung und/oder eine entsprechende Kennzeichnung mit dem Bergpiktogramm/Schneeflocke tragen, erfüllen diese Anforderung).

Bron vermelding : ADAC website over winterbanden

Roger B.,

We zijn het (bijna geheel) eens met elkaar. Winterreifen, Allwetter- bzw. Ganzjahresreifen, die typischerweise eine M+S-Kennzeichnung und/oder ..... zijn dus zolang ze 4 mm profiel hebben voldoende (althans voor de Duitse regels, en dat dan in de lezing van de ADAC).
Een modderband met M+S en 4 mm voldoet dus niet, in alle opzichten overigens, ik sprak van de winter met wat Franse militairen en die waren ondanks de kou met het nodige bilzweet de helling opgekomen want prima banden (voor in de modder en/of woestijn).

Als je de oorspronkelijke tekst van de Duitse regeling leest dan draait het vooral om een adequate uitrusting en niet om het al dan niet aanwezig zijn van merktekens, maar je hebt gelijk: de gemiddelde Polizist is gevoeliger voor "Merkzeichen" als voor de goede reden. Voor die gemiddelde Polizist zijn mijn Latitude Cross banden dus ook prima "winterreifen". Ik zet 'r 's winters toch liever Michelin XPC op, zelfs al is daarvan het profiel tot 7 mm gereduceerd, is ook een M+S, is beter in de sneeuw, en mocht ik doorrijden naar Zweden, dan zit ik nog steeds goed.

En (misschien is het een seizoenskwestie) echte winterbanden - zoals de Nokian Hakkapeliitta LT - zijn natuurlijk 1º keus.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 29 Mei 2013, 20:53

Landmarcs schreef:Een modderband met M+S en 4 mm voldoet dus niet, in alle opzichten overigens

In Duitsland voldoet een M+S dus duidelijk wel want er staat expliciet:
"........bei denen das Profil der Lauffläche und die Struktur so konzipiert sind, dass sie vor allem auf Matsch und frischem oder schmelzendem Schnee bessere Fahreigenschaften gewährleisten als normale Reifen"

Aangezien een M+S Mud terrain het in "Matsch und frischem oder schmelzendem Schnee" beter doet dan een zomerband is het voor de Duitsers dus een winterband. Dat zo'n band op ijs niet echt goed is boeit dus niet.

Conclusie: Je kunt met M+S mud terrains bij „Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte“ dus gewoon Duitsland in.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mei 2013, 21:17

JoostKenya schreef:
Landmarcs schreef:Een modderband met M+S en 4 mm voldoet dus niet, in alle opzichten overigens

In Duitsland voldoet een M+S dus duidelijk wel want er staat expliciet:
"........bei denen das Profil der Lauffläche und die Struktur so konzipiert sind, dass sie vor allem auf Matsch und frischem oder schmelzendem Schnee bessere Fahreigenschaften gewährleisten als normale Reifen"

Aangezien een M+S Mud terrain het in "Matsch und frischem oder schmelzendem Schnee" beter doet dan een zomerband is het voor de Duitsers dus een winterband. Dat zo'n band op ijs niet echt goed is boeit dus niet.

Conclusie: Je kunt met M+S mud terrains bij „Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte“ dus gewoon Duitsland in.

Sorry, zo lees ik het echt niet (lang geleden, was ik erg goed in tekstverklaren etc. dat leverde me de nodige bonuspunten op voor mijn eindlijst, en nog steeds ben ik niet slecht in semi-juridisch gedimdam).

D'r staat "Winterreifen, Allwetter- bzw. Ganzjahresreifen, die typischerweise eine M+S-Kennzeichnung und/oder ..." of te wel "Winterbanden, AllWeather- danwel Jaarrondbanden die typischerwijze een M+S-kenmerk en/of ... "
Het gaat dus om de Winter-, AllWeather- danwel Jaarrond-banden, en die hebben daarbij ook typisch dat M+S kenmerk, d'r staat niet het omgekeerde: dat iedere band met M+S merkteken tot de categorie Winter-, AllWeather- danwel Jaarrond-banden behoort.
Als het omgekeerde bedoeld was had er als eerste iets over de M+S en/of sneeuwvlok kenmerken gestaan, en eventueel de aanvulling dat iedere M+S band als geschikt voor winterweer wordt geacht.

Dit klopt overigens ook met zowel het gezonde verstand alsook met de Duitse regelgevingstekst die ik ooit heb zien langskomen.
De ADAC is misschien wel preciezer als de ANWB, toch vrees ik dat de de ADAC-vereenvoudigingen ook met wat zout moet nemen.
De regelgeving had als strekking dat je adequaat, bijpassend bij de weersomstandigheden, geëquipeerd moest zijn. Omdat vervolgens iedereen vroeg wat adequaat was is dat gemakshalve vertaald met M+S of sneeuwvlokje (en waarschijnlijk is dat inmiddels ook de eerste inval van de Polizist).

Gelukkig kom ik niet al te vaak in Duitsland, en heb ik bovendien M+S banden die ook nog eens min of meer adequaat zijn.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Mei 2013, 21:33

Maat van me woont in Duitsland en leent regelmatig de 130. Die is afgelopen winter 3 keer aangehouden in een controle eb 3 keer geen commentaar gehad op BFG muds op de 130. :roll: :roll:

Geen steekhoudende argumentatie of interpretatie, maar gewoon de praktijk. :lol: :lol:

Tegelijkertijd hoeft het ook geen betoog dat zo'n mud en dan zeker in 285 zoals op de 130 compleet waardeloos is zodra er maar een sneeuwvlokje te zien is. Ook praktijk. :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Mei 2013, 21:41

gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mei 2013, 21:58

Roger B. schreef:leesvoer
http://www.autorecht24.de/Recht_Gesetze ... eifen.html

http://www.abendblatt.de/ratgeber/auto- ... ahrer.html

http://www.boeckmann.com/index_de_115140.html

waarin het er toch wel op neer komt dat een M+S band als winterband voldoende is (wettelijk)

Tja, deze hier: https://www.das.de/de/rechtsportal/verk ... licht.aspx geeft een betere toelichting, en ik moet toegeven, ik had de Duitsers niet als zo ruimhartig ingeschat. Van de ooit als "revolutionair" aangekondigde Winterreifen-pflicht is dus een flinterdunne en weinig zinvolle papierwinkel over gebleven -- wel leuk voor de bandenhandel.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Mei 2013, 22:36

Winterbanden koop je volgens mij ook niet omdat ze verplicht zijn maar omdat je ze nodig hebt. Op de 130 liggen geen winterbanden omdat als het kutweer is ik hem gewoon laat staan.

Heb je die luxe niet koop je als je verstandig bent winterbanden. Zelfs in NL is dat geen overbodige luxe heb ik afgelopen winter weer eens ondervonden toen ik met de Disco zonder enige aankondiging begon te glijden en 3 meter talud afdonderde.

Gelukkig draaide de wagen op het laatste moment zodat ik achteruit het talud afging, anders was het de 2e geweest die ik doodrolde. :o :o
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Mei 2013, 22:52

Amen :lol:
gone

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 29 Mei 2013, 23:09

Tjonge jonge wat een discussie heb ik teweeg gebracht :mrgreen:

Het is dus uiteindelijk simpel. Wettelijk heb je voldoende aan M+S banden maar verstandig is goede winterbanden monteren.

Zelfs met flinke regen zal een remweg van een mud terain idioot langer zijn dan met een all terain (nieuwe van BF goodrich heeft tegenwoordig een sneeuwvlokje)
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Mei 2013, 23:58

ook een BFG AT met sneeuwvlokje is geen echte winterband, dat merk je als je een keer het verschil gevoeld hebt tussen zo'n band en een ECHTE winterband als bijvoorbeeld een Nokian HKPL
gone

Terug naar “Techniek”