Roger B. schreef:Onzin Marc, de wetgeving in Duitsland zegt dat een winterband minimaal 4mm profiel moet hebben om als zodanig gezien te worden en dat banden met een M+S aanduiding als winterband gezien worden. dus SUV banden en allseasonbanden enzovoorts die een M+S aanduiding hebben zijn toegestaan als winterband in Duitsland. dus dat heeft niets met wat herr Polizist vindt te maken. (verder moet je voldoende ruitsproeiervloeistof, goede verlichting etc etc hebben, maar das ander verhaal) Dat je bij beperkt winterse omstandigheden en niet betrokken zijn bij een ongeval waarschijnlijk geluk kunt hebben met nieuwe banden zonder M+S maar met redelijk open profiel, dat zal best voor kunnen komen, maar DAAR ben je dan wel aangewezen op de medewerking van de politieman/vrouw terplekke...ADACsite schreef:Welche Reifen dürfen bei winterlichen Straßenverhältnissen gefahren werden?
1) Verbot der Nutzung von Sommerreifen bei „Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte“
2) die Verpflichtung, dass bei den genannnten Wetterverhältnissen nur solche Reifen gefahren werden dürfen, bei denen das Profil der Lauffläche und die Struktur so konzipiert sind, dass sie vor allem auf Matsch und frischem oder schmelzendem Schnee bessere Fahreigenschaften gewährleisten als normale Reifen (Winterreifen, Allwetter- bzw. Ganzjahresreifen, die typischerweise eine M+S-Kennzeichnung und/oder eine entsprechende Kennzeichnung mit dem Bergpiktogramm/Schneeflocke tragen, erfüllen diese Anforderung).
Bron vermelding : ADAC website over winterbanden
Roger B.,
We zijn het (bijna geheel) eens met elkaar. Winterreifen, Allwetter- bzw. Ganzjahresreifen, die typischerweise eine M+S-Kennzeichnung und/oder ..... zijn dus zolang ze 4 mm profiel hebben voldoende (althans voor de Duitse regels, en dat dan in de lezing van de ADAC).
Een modderband met M+S en 4 mm voldoet dus niet, in alle opzichten overigens, ik sprak van de winter met wat Franse militairen en die waren ondanks de kou met het nodige bilzweet de helling opgekomen want prima banden (voor in de modder en/of woestijn).
Als je de oorspronkelijke tekst van de Duitse regeling leest dan draait het vooral om een adequate uitrusting en niet om het al dan niet aanwezig zijn van merktekens, maar je hebt gelijk: de gemiddelde Polizist is gevoeliger voor "Merkzeichen" als voor de goede reden. Voor die gemiddelde Polizist zijn mijn Latitude Cross banden dus ook prima "winterreifen". Ik zet 'r 's winters toch liever Michelin XPC op, zelfs al is daarvan het profiel tot 7 mm gereduceerd, is ook een M+S, is beter in de sneeuw, en mocht ik doorrijden naar Zweden, dan zit ik nog steeds goed.
En (misschien is het een seizoenskwestie) echte winterbanden - zoals de Nokian Hakkapeliitta LT - zijn natuurlijk 1º keus.
Groeten MarcS