127/130 SW

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: 127/130 SW

Berichtdoor Edward » 13 Mei 2013, 11:27

Wat heb je aan een 5 deurs 130 met maar 1 zitrij??????????

Dan heb je echt de meest nutteloze varianten van alle Defenders uitgevonden.....

Een achterbank achter de voorstoelen en een volledig schot lijkt me dan toch wat handzamer. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Mei 2013, 11:46

Edward schreef:Wat heb je aan een 5 deurs 130 met maar 1 zitrij??????????

Dan heb je echt de meest nutteloze varianten van alle Defenders uitgevonden.....

Een achterbank achter de voorstoelen en een volledig schot lijkt me dan toch wat handzamer. :roll: :roll:

Waarom een "nutteloze" variant ?
Mogelijkheid 1: omdat het kan (een Defender is toch sowieso een nutteloze, maar leuke, auto).
Mogelijkheid 2: omdat je de 1meter90 van een 110 HT te kort vindt als semi-camper (maar dan zou ik een 115 of 120 verkiezen).
Mogelijkheid 3: omdat je werkelijk de lange laadruimte nodig hebt en niet aan een "nuttig" busje wilt.

En een achterbank maakt dat de laadbak aan allerlei extra eisen moet voldoen om toch grijs te blijven, het is dan makkelijker passend en leefbaar te maken met een wielbasis van 133 of 135 (en dan moet je nog even kijken naar de vereisten mbt binnen-hoogte). Het blijft dan onhandig als je ook semi-camper-wensen zou hebben, je moet dan een uitklap/uitschuif systeem maken.
Overigens, een volledig tussenschot is naar mijn mening eigenlijk altijd onhandig.

Groeten MarcS

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 13 Mei 2013, 12:33

Edward schreef:Wat heb je aan een 5 deurs 130 met maar 1 zitrij??????????

Schuifdeur aan de zijkant er in :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

MichielG

Berichtdoor MichielG » 13 Mei 2013, 19:37

Bedankt voor alle reacties, geel grijs paars kenteken ik heb geen idee nog.

Ja de reden is eigenlijk dat het me leuk lijkt me leuk om te doen!, niet per se om een nuttiger voertuig van te maken. Vandaar de vragen over ervaringen.

Groet !

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 13 Mei 2013, 21:24

Lijkt me ook heel leuk om te doen, ga je zelf het chassis verlengen? Zoja voor je 'm doormidden haalt heel veel referentiepunten aanbrengen (krassen oid) de afstanden tussen de outriggers etc zijn (iig bij een Disco) dermate onnauwkeurig dat je daar weinig aan hebt... Groet Lucas
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

MichielG

Berichtdoor MichielG » 16 Mei 2013, 14:24

Lucas van Lierop schreef:Lijkt me ook heel leuk om te doen, ga je zelf het chassis verlengen?

Nog even aan het wachten op wat antwoorden van de RDW. Zijn een beetje aan het piepen over dat het alleen door een land rover garage gedaan mag worden of het moet daarna gekeurd worden door het RDW station in Lelystad a schatting 1500 euros. Misschien dat ik een land rover garage kan vinden die het alleen wil bekijken daarna en dan een verklaring wil afgeven o.i.d.... Ik heb een prima beroeps lasser die het werk wel wil uitvoeren echter geen ervaring met land rover garage's

Hoe en wat precies hangt af van wat er uit komt en ik de RDW op papier kan laten zetten denk ik :/

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Mei 2013, 14:30

MichielG schreef:
Lucas van Lierop schreef:Lijkt me ook heel leuk om te doen, ga je zelf het chassis verlengen?

Nog even aan het wachten op wat antwoorden van de RDW. Zijn een beetje aan het piepen over dat het alleen door een land rover garage gedaan mag worden of het moet daarna gekeurd worden door het RDW station in Lelystad a schatting 1500 euros. Misschien dat ik een land rover garage kan vinden die het alleen wil bekijken daarna en dan een verklaring wil afgeven o.i.d.... Ik heb een prima beroeps lasser die het werk wel wil uitvoeren echter geen ervaring met land rover garage's

Hoe en wat precies hangt af van wat er uit komt en ik de RDW op papier kan laten zetten denk ik :/

Dat geleuter dat een Land Rover garage dat moet doen is onzin en daar moet je absoluut niet in mee gaan!! Als jij tekeningen kunt overhandigen waarop staat hoe er gelast wordt etc is dat voldoende. Een Land Rover garage is juist zeker NIET thuis in dit soort werk en gecertificeerde ombouwers bestaan niet in Nederland!

Is gewoon een bange keurmeester! Het enige dat ze kunnen vragen is zoals gezegd een constructietekening met evt een berekening erbij. Meer niet. :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dixo

Berichtdoor Dixo » 16 Mei 2013, 14:59

Je kan ook gewoon een nieuw 130 chassis kopen bij een dealer danwel 1 van de leveranciers goedgekeurd door de RDW, en alles overbouwen daarop.

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 16 Mei 2013, 15:01

(Edit: foto gefixt)

Bij mij ging het zo (in de ultrakorte samenvatting):

Ik "Beste RDW ik wil graag een langere Disco mag ik mijn body en aandrijflijn op een 130 chassis bouwen"
RDW: "Nee moeilijk, waarom zet je er niet gewoon en stuk tussen?"
Ik: "Ok en waar moet ik dan aan voldoen met lassen etc?"
RDW: "Het moet deugdelijk zijn"
Ik: "Ok ik ga het zo stevig/netjes maken als ik kan bedenken"

2 Jaar later bij de RDW:
Ik: "Nou dit is het geworden, ik kom het verbouwde voertuig even tonen (met loodjes etc.) voor ie zo het zinkbad in gaat"
RDW: "Mooi hoor, lijkt wel een scheepsconstructie, is dit je werk?"

Afbeelding

Tot nu toe fijn samengewerkt met de RDW dus ik heb vooralsnog goede hoop voor de keuring

Groet
Lucas
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

piet_g

Berichtdoor piet_g » 17 Mei 2013, 09:30

is die oprijwagen waar die verlengde disco van jou op staat niet een beetje te kort voor die verlengde disco? aangezien ik wel de achteras van de oprijwagen zei maar niet die van je disco.. :)

Vind dit mooie projecten om te zien.. ontbreekt bij ons vooral aan ruimte, maar zou er zeker niet vies van zijn.. gewoon om het doen zegmaar. zo hebben we al eens een keer een onderstel van een tandemmaster caravan omgebouwd naar een glaswagen (niet gekeurd, maar onder de 750KG gehouden)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Techniek”