OT Vraag voor doe het zelf metaalbewerkers onder ons

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Luke

Re: OT Vraag voor doe het zelf metaalbewerkers onder ons

Berichtdoor Luke » 17 Mei 2013, 02:53

Hallo mensen,

Wederom bedankt voor de aanvullende info.
Vooral reacties Mark en Jelle hadden weer toegevoegde waarde.

In het algemeen moge duidelijk zijn dat bij mij veiligheid voorop staat, en ik wel dat beetje technische kennis in huis heb om te weten wanneer je gaat forceren of fout bezig ben.
Op het moment dat zo'n zaag gaat stuiteren of happen ben je fout bezig denk ik en ik kan slecht tegen bloed zeg maar dus zover wilde ik het maar niet laten komen.
Het is me duidelijk dat de machine primair voor hout is en dat houd ik scherp in mijn achterhoofd.
Daarnaast lijkt de beschermkap van gietaluminium te zijn en dus ook redelijk stevig.
Om de grote schijf te kunnen monteren lijkt het dat de enige aanpassing die ik moet doen alleen het verwijderen van de geveerde plastic kap die automatisch weggedrukt wordt als je de zaag op je werk drukt. Met dat ding uit de weg lijken de grote schijven precies in de alu kap te passen.
Zoals eerder gezegd is het de eerste stap van wat uit te werken toekomst plannen, maar als de ervaringen positief zijn dan zal ik toch op hele rappe termijn overstappen naar iets meer metaal gericht zoals bijv de standaard waar je slijptol in kan monteren.

als ik weer terug ben zal ik tzt terugkomen op dit topic om mijn ervaringen te delen, ook als die negatief zijn , zo eerlijk ben ik dan ook nog wel. ;)

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

retep

Berichtdoor retep » 23 Mei 2013, 21:24

Lieve help, 4 pagina's om uit te leggen dat je een afkortzaag voor hout niet kunt gebruiken voor metaal. :lol:

retep

Berichtdoor retep » 23 Mei 2013, 21:33

Btw, nou dat het hier toch over slijptollen gaat. Bij een bepaalde bouwmarkt kun je een heel pak kleine doorslijpschijven kopen van 10 in een pak voor
rond de 7 euro. Lekker goedkoop dus, alleen weet ik nu waarom, en dat is als ze ook maar een beetje happen, ze als rotte tomaten uit elkaar spatten.
De overige 9 stuks heb ik dan ook vd week meteen in de kliko gegooid, want 2 diepe vleeswonden in m'n pink door de rondspattende schijfdelen vind ik wel genoeg. Gelukkig gaat het weer goed, want m'n slijptol zelf heeft niks geleden.

Gerard

Berichtdoor Gerard » 23 Mei 2013, 22:09

retep schreef: 2 diepe vleeswonden in m'n pink door de rondspattende schijfdelen vind ik wel genoeg.

Gingen die delen dwars door je werkhandschoenen dan? :mrgreen:

Gerard

retep

Berichtdoor retep » 23 Mei 2013, 22:36

Gerard schreef:
retep schreef: 2 diepe vleeswonden in m'n pink door de rondspattende schijfdelen vind ik wel genoeg.

Gingen die delen dwars door je werkhandschoenen dan? :mrgreen:

Gerard

Euh..... :oops: Die heb ik achteraf maar eens een zooitje gekocht. Ja ik weet het, eigen schuld, dikke gehaktvingert. (nog geluk gehad)
En nu niet bezuinigd bij de hornybach, want de duurste waren wel effe 17,50 per paar, maar da's altijd goekoper dan de eerste hulp in het ziekenhuis. :mrgreen: (wat me werd aangeraden, maar waar ik niet geweest ben)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Mei 2013, 13:21

Tja, in geval van meer dan "blikschade" ga ik toch liever even naar de 1e hulp (na eerst even de huisarts, of een andere medisch geschoolde, geraadpleegd te hebben).

Toen ik ooit een keertje op mijn gezicht ging (op het spekgladde marmer in Hoog Chagrijne, daar waar overdag de bloemenstal staat) wilde de locale beveiliging me per ambulance doen afvoeren. Dat was een beetje veel van het goede. Eenmaal thuis toch maar even naar een dienstdoende arts want die zei: "Als het gehecht moet (of als het beter is om het te hechten) dan moet dat binnen 6 uur want anders is het teveel gezwollen om het alsnog te hechten".
Het moest dus gehecht, en na een doorstuur door een arts gaat dat best vlot op de 1e hulp. En de volgende dag was me ook overduidelijk wat het probleem zou zijn indien niet gehecht .... het was ondanks het hechten zo gezwollen dat ik dacht dat de hechtingen zouden uitscheuren (en ik ben echt niet overdreven kleinzerig).

Dus sindsdien weet ik, en zeg ik tegen iedereen die het wel of niet wil horen: Altijd effe sjekken of je nog genaaid moet worden.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 24 Mei 2013, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

retep

Berichtdoor retep » 24 Mei 2013, 19:13

*****quote verwijderd. Het quoten van het volledige voorgaande bericht is zinloos*****

Ik ben ook niet kleinzerig, vandaar ik zelf met een spuitbusje met ontsmettingmiddel aan de gang ben gegaan en de diepe snede gewoon met verband
bij elkaar heb gebonden, en dat verband was er na 4 dagen alweer af en zit ik nu nog maar met een paar korstjes.
Ik heb dan ook een perfect imumsysteem, want iedereen van boven de 40 heeft in z'n jeugd nog in speeltuintjes gespeeld zonder rubber tegels onder de speeltoestellen, en sleepten onze moeders ons niet hysterisch mee naar de ehbo voor het minste wondje, en zette wij ook geen fietshelm op en trokken we
ook geen geel hesje aan. we speelden dan ook in de modder, en liepen we rond op ondergelopen braak liggende terreintjes met alle vuiligheid vandien, en bouwden zo weerstand op, en dat is dan ook een heel verschil met de jeugd van nu, die de bank liggen uit te wonen achter hun nintendo met hun bleke lijfjes, want zon zien ze ook weinig.
ikzelf heb dan zo vaak m'n klauwen flink opengehaald terwijl ik met m'n klauwen in de verf, thinner, roest, vet en motorolie zat te roeren, en dan gewoon doorgaan met werken. daarna gewoon wassen en douchen en dan geen pleisters of jodium of poeder op de wonden smeren, want die troep maakt dat het juist gaat etteren en de pus om je oren spuit, dus gewoon op laten drogen zodat er zo snel mogelijk een korstje opkomt, en die dan even een week zo droog mogelijk houden totdat hij er vanzelf afvalt. Ziekenhuizen? Nee, die slagers zetten een dikke spuit in je vingers en gaan dan als een keurslager even heel je wond overhoop halen, zodat je een week met een megadikke en kloppende vinger rondloopt, die er 3x zolang over doet om te genezen. Nou nee, mij niet gezien hoor, en kom ik er dan ook alleen als ik halfdood bloed of er iets in m'n lijf zit dat ik er niet uitkrijg.

Gerard

Berichtdoor Gerard » 24 Mei 2013, 19:48

retep schreef:ikzelf heb dan zo vaak m'n klauwen flink opengehaald terwijl ik met m'n klauwen in de verf, thinner, roest, vet en motorolie zat te roeren, en dan gewoon doorgaan met werken. daarna gewoon wassen en douchen en dan geen pleisters of jodium of poeder op de wonden smeren, want die troep maakt dat het juist gaat etteren en de pus om je oren spuit, dus gewoon op laten drogen zodat er zo snel mogelijk een korstje opkomt, en die dan even een week zo droog mogelijk houden totdat hij er vanzelf afvalt. Ziekenhuizen? Nee, die slagers zetten een dikke spuit in je vingers en gaan dan als een keurslager even heel je wond overhoop halen, zodat je een week met een megadikke en kloppende vinger rondloopt, die er 3x zolang over doet om te genezen.

Goed bezig?: veiligheidsmaatregelen en beschermingsmiddelen zijn voor 'watjes' ... :ugeek:
Als je dit bij een baas zou doen schopt hij je (als hij verstandig is) op straat; ga je dit nu serieus als 'wijze les' op ons forum verspreiden?

Gerard

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Mei 2013, 20:18

Gerard schreef:Goed bezig?: veiligheidsmaatregelen en beschermingsmiddelen zijn voor 'watjes' ... :ugeek:
Als je dit bij een baas zou doen schopt hij je (als hij verstandig is) op straat; ga je dit nu serieus als 'wijze les' op ons forum verspreiden?

Gerard

Precies Gerard! Dat is ook de reden waarom ik in het begin al waarschuwde voor geëxperimenteer, want als een goeie tol te duur is dan zullen handschoenen, bril en oordoppen ook wel niet aanwezig zijn. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

retep

Berichtdoor retep » 24 Mei 2013, 20:40

Ojee, ik was ze even vergeten, de moraalridders die zelf nooooooooit wat fout doen en heel hun leven volgens het boekje leven.
En wat die les betreft, eenieder moet voor z'n eigen uitmaken of hij het nodig vind om naar de ehbo te gaan of niet,
en als je denkt dat je wondje wel meevalt, dan zeg ik nogmaals, gewoon schoonmaken en op laten drogen en geen zalfjes
of poeders gebruiken, want dan gaat je wondje het snelst dicht, en spreek ik dan uit eigen inmiddels tientallen jaren ervaring.
Btw, ik had ook de beschermkap er af, want ik moest in een kleine ruimte kunnen werken, en had ik ook geen bril op en geen gehoorbescherming,
en in een onvoldoende geventileerder ruimte die geheel niet aan welke voorwaarde dan ook voldoet, en geen ehbo diploma, geen verbandtrommel
aanwezig geen oogdouche setje, geen gekeurde brandblussers, geen gekeurde stroominstallatie, enz enz, dus als jullie 2 nog wat te zeuren hebben,
dan doe dat nu even, want we kunnen dat moraliserende hypocriete geloel maar gehad hebben, nietwaar? Dus leef je uit zou ik zeggen, en neem een
glaasje azijn na afloop.

Terug naar “Kroeg”